Jump to content

Ny Zeiss V4 1-4x24 vs. Brukt Varipoint 1.1-4x24


BMB

Recommended Posts

Hva vil dere anbefale meg? Jeg prøver å lese meg frem, men blir vel egentlig ikke så mye klokere.

Burde jeg gå for en brukt Varipoint 1.1-4x24 (modellen med lysjustering på okkularet) eller er det like greit/bedre å gå for en ny Zeiss V4 1-4x24? Koster det samme, +- et par hundrelapper.

Er det noe å hente på optikken ved å kjøpe ny V4, eller kommer jeg bedre ut av det ved å gå for en brukt Varipoint (Victory modell?) ? Skal stå på en drilling.

_209427496.jpg

Zeiss-Varipoint-V-1-1-4x24-T_100894764_401_A030794742CBD5A1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal du montere siktet? Er det baser for hakemontasjer allerede som du tenker få laget nye ringer til, er det lengden av siktet om avgjør. V4 er betydelig kortere enn en varipoint.

 

Ellers kan varipointen monteres litt lavere da den har mindre diameter på okularrøret. Husk du ikke kan montere siktet lavere enn at du lett opererer toppnøkkelen til drillingen under okularet med hansker.

Link to comment
Share on other sites

Mja. Optisk er det vel knapt forskjell å se. Varipointen har  retikkel i objektivplan og rødpunkt i okularplan. HTen er et SFP sikte. Spørs hva man foretrekker. Selv kan jeg like at retikkelet framstår som grovest på lave forstørrelser i et jaktsikte.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Varipoint med retikkel #0 har bare lyspunkt i okularplan. 

 

De varipointene som også har retikkel i objektivplan, med minste forstørrelse, er det ikke solgt mange av, så de er vanskelige å finne i bruktmarkedet 

 

HT er én cm kortere, noen ganger er det viktig.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg synes ikke en HT er verdt 1000 kroner mer enn en gammel varipoint i god stand.

 

Om den du kjøper har lysbryter som den på bildet over, er det bare å få sendt den til Zeiss på service. De eldste lysbryterene er ustabile.

Edited by amatør
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...