Jump to content

C.Sharps Highwall


900SS

Recommended Posts

En slik "må" jeg ha.

IMG_0143-1.jpg

 

Den på bildet har åttekantet, 20 toms løp i 30-40 Krag og oppnår lett 308 win hastigheter. Jeg ønsker en lignende, men er usikker på kalibervalg. Det ligger an til 35 Win med 30-40 Krag og 405 Win som gode alternativ. Alle tre har utmerket ballistikk til utenfor rekkevidde med åpne sikter. 405 blir muligens noe hard i rekylen med stål bakkappe og så kort løp.

 

Hvis noen har erfaring med 405 Win, 35 Win eller andre klassiske randpatroner som kan være aktuelle vil jeg gjerne høre om det. Børsa skal brukes under løshundjakt og trening.

Link to comment
Share on other sites

50-110 og lignende er forbeholdt Sharpsene etter mitt syn, selv om det var mye grovt skyts som ble levert i 1885 Winchesteren også.

 

Jeg skal bruke børsa i skogen og på banen, og hvis jeg skal like det med stål bakkappe blir i hvertfall 45-70 og oppover for mye for meg. Kuleutvalg og tilgang på bra hylser betyr også noe.

 

I følge C.Sharps kan 45-90 lades til 458 Winmag-nivå uten problem. http://www.csharpsarms.com/index.php

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg hatt en slik så skulle den vært i 50-110.

 

K

Det satt 45-110 løp på den tildligere men det ble ødelagt av rust. Når jeg spurte om rekylen var svaret " Å.. den var fæl."

 

Akkurat nå er det sannsynlig at jeg kjøper den på bildet heller enn å få dem til å lage en ny til meg. Den var i hvertfall en drøm å skyte med og er sikkert suveren til løshundjakt. 180 Interlock hadde over 770 ms i utgangshastighet med en tilfeldig ladning (47 grain H380). Temmelig bra i 20 toms løp og 800 ms er sikkert oppnåelig med rett krutt hvis det skulle være interessant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en Shiloh Model 1874 Sharps i sommer. Jeg valgte kaliber .45-70 Gvt. pga. muligheten for billig ladeutstyr, og mulighet til å skyte både røyksvakt og svartkrutt.

 

For meg sto valget mellom en C. Sharps og en Shiloh, men jeg endte opp med en Shiloh. Shiloh og C. Sharps holder til i samme gate i en småby i Montana, og er bitre konkurrenter. De samarbeidet tidligere, men gikk hver til sitt for en del år siden. Shiloh har nå to års leveringstid, men jeg tror du kan få en C. Sharps i løpet av noen måneder.

 

En del av toppskytterne i Norsk svartkruttunion bruker Winchester High Wall-rifler produsert av Uberti, så dersom du har interesser i den retningen så kan du jo vurdere et kaliber som er godkjent for svartkruttskyting. Kriteriet for NSU-skyting er at patronen opprinnelig var en svartkruttpatron, som f.eks. .45-70, 40-65 eller lignende.

 

Her er en sak om min Sharps: http://www.svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=41

 

Jeg kjøpte også med en artig .22 innstikkspipe som jeg bruker til trening: http://www.svartkrutt.net/blog.php?id=48a09d091fe59

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å lage dårlig stemmning men..

 

Grunnen til at Shiloh har lang leveringstid er at de hovedsaklig produserer til en eller en håndfull leverandører som videreselger våpnene, hos de leverandørene får du en Shiloh Sharps på dagen. C.Sharps produserer etter bestilling fra kunde og for utstilling i egen butikk.

 

En annen ting å tenke på er at Shiloh bruker støpte låskasser og knapperiflete løp mens C.Sharps bruker freste låskasser og skårne (cut rifling) løp.

 

Det er mulig jeg er innhabil siden jeg kjenner en som jobber hos C.Sharps og har sett produksjonslokalene deres, men jeg foretrekker C.Sharps.

 

Uansett valg er det fort gjort å bli blank i øynene når man fikler med slike våpen.

Link to comment
Share on other sites

I praksis tror jeg ikke det har stor betydning om kassene er freste eller støpt, eller om det brukes knapprifling eller skårne rifler når riflingen er såpass grunn som .008". Shiloh lager løpene selv på produksjonsutstyr som ble brukt til å lage rifleløp til den amerikanske krigsmaskinen under 2. verdenskrig, mens C. Sharps bruker Badger-løp. Jeg gjorde ganske grundig forarbeid før jeg bestilte min, og jeg tror ikke jeg fant en eneste person som mente at tilpasninger, finish og generell kvalitet hos C. Sharps var bedre enn hos Shiloh.

 

Men, når det kokte ned til presisjon så kom de ganske likt ut. Presisjonsmessig kommer du langt med en Pedersoli også, men kvaliteten på håndverket kommer ikke i nærheten av det Shiloh eller C. Sharps kan tilby. En av årsakene til at Shiloh for tiden har lang ventetid er selvfølgelig at riflene har godt rykte på seg, men også at flere og flere velger å bestille høy klasse på treverk, metall- og trefinish og gravering. Slike ting er tidkrevende. I tillegg er Shiloh, i motsetning til C. Sharps, kjent for å ha svært god kundeservice.

 

Shiloh har én forhandler, Bill Goodman, som forhåndsbestiller et gitt antall rifler for hvert parti som lages. Kjøper du gjennom Goodman kan du korte ned leveringstiden til 3-6 mnd., men likevel få en rifle laget etter dine spesifikasjoner. Hos Goodman må du betale $150 ekstra i forhold til prisen du betaler hos Shiloh.

 

Det er ikke meningen å starte en «min rifle er bedre enn din»-diskusjon. Jeg skulle gjerne hatt en av hver, og supplerer gjerne samlingen min med en High Wall fra C. Sharps. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Nei, riktig det! Det er en orginal "New Model 1863" perkusjon. :wink:

 

aa en saan gammal drittboerse... ja ja, jeg kan gi 800kr for den siden du er kompis og saann...

 

Ække min, men for 800,- så er jeg ikke sikker på om du får prate med han som har den engang...... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde forøvrig vært jævlig happy om noen kunne skaffe meg en HR1871 i 45-70... :oops:

Harrington & Richardson Handi-Rifle i 45-70 har jeg liggende en bestilling på selv. Uten norsk importør tar dette lang tid. Bestillte på vårparten og siste beskjed var at jeg må nok vente til etter jul. Eksklusivt våpen vettu! Prøvde å bestille den korteste karabin-utgaven CR 45 LC men det gikk ikke. :(

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meningen å starte en «min rifle er bedre enn din»-diskusjon. Jeg skulle gjerne hatt en av hver, og supplerer gjerne samlingen min med en High Wall fra C. Sharps. :)

Enig, de gutta som lager de børsene der har egen religion og ville vært søvnløse om de visste hvor skjødesløst vi håndterer og pusser børsene våre. Det er mer eller mindre håndlagde greier det er snakk om og det er ikke mangel på sjel.

 

Jeg tror neppe en entusiast uten fordommer merker særlig forskjell på en C.Sharps og en Shiloh, men mange vil merke om det er en Pedersoli eller Miroku/Winchester. Vi kan være enige om hvilken gate vi bør handle i i hvertfall.

 

På C.Sharps prøvde visst en å fylle hylsa med RedDot for å se hva som skjedde, det gikk ganske bra bak børsa men løpet kom helt frem til blinken.

 

Jeg kommer i uansett til å gå ganske langt for å skyte en elg, i stålos, med en Highwall, neste høst.

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde forøvrig vært jævlig happy om noen kunne skaffe meg en HR1871 i 45-70... :oops:

Harrington & Richardson Handi-Rifle i 45-70 har jeg liggende en bestilling på selv. Uten norsk importør tar dette lang tid. Bestillte på vårparten og siste beskjed var at jeg må nok vente til etter jul. Eksklusivt våpen vettu! Prøvde å bestille den korteste karabin-utgaven CR 45 LC men det gikk ikke. :(

 

Litt OT men... H&R er sykt populære i statene, sikkert fordi de er så billige og reliable, pluss at ekstra løp i alle tenkelige kal. kan skaffes. Jeg har en gammel H&R hagle liggende hjemme. Solid sak som aldri svikter. Har veldig gjerne kunne tenkt meg en eller flere selv, gjerne i 45-70. Var i kontakt med Bergen Jakt og Fritid som sa de kunne skaffe en til 3200nok, men da var jo dollaren nede på 5nok +/-. Trur de har en importør i Sverige. Noen burde ta tak i dette i Norge!!

 

Sjekk H&R forum på www.g2gbo.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...