Jump to content

Gammel hagle, uregistrert, verdi?


Jaktcb

Recommended Posts

Hei! håper å få litt hjelp her etter noen runder på google uten hjelp..

 

har fått ei hagle av min bestefar. den ble kjøp i 1946 av min oldefar, ble da kjøp brukt av en gammel fisker fra Lista.

Navnet på hagla er Barnett.

Legger ved noen bilder.

 

håpet er å finne ut litt mer om hagla, så vis noen har noe info, kom med det :)

 

den er også uregistrert. dette er selvfølgelig ett problem.. men hvordan er det å registrere den? men tanke på våpennummer ol.

hva er våpennummeret på denne? må det evt opprettes ett og vil dette gjøre noe med verdien på hagla (vis det er noe verdi i den).

 

 

42918576_271042113515583_9147666185926475776_n.jpg

42956035_340348143405688_3283273322632052736_n.jpg

42846259_764503730558609_7828657149227040768_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Med denne tabellen kan du tyde stemplene, og gjøre en grov datering:

http://www.hallowellco.com/british_proof marks - syntax by date.htm

 

For meg ser det ut som børsa di er produsert mellom 1875  og 1887, og trykkskutt i London.

Dermed er den et svartkruttvåpen produsert før 1890, og er ikke registreringspliktig, så om min tolkning av stemplene er riktig trenger du ikke bekymre deg for registrering, den kan omsettes fritt.

Link to comment
Share on other sites

Kommer seg nå! takk så mye.

 

Rigby: finner ikke noe annet enn det jeg har på bildene.. hva mener du med adresse?

 

Evert: flott tabell, tok en nøye kikk på merkene igår, og det er ingen tvil om at den er produsert mellom 75 og 87 og trykkskutt i London.

Men er vel vanskelig å kunne datere den mer nøyaktig.

 

Er det noe mulighet å jakte med denne? tenker på om dette er lovlig, og hva sier man evt til oppsynet og/eller politi vis de slår seg vrange..

 

Og er det noe som helts verdi i den her? har null planer om å selge siden jeg har arvet det og jakt er en stor lidenskap, men litt gøy å vite om det er noe verdi her.

 

Link to comment
Share on other sites

Den har Anson fore end fastener....dette plasserer børsa litt mer konkret tidsmessig.Kan i farta ikke finne eksakt årstall for denne,men etter 1875.Rundt dette årstallet skjedde det mye.Årene før var det vanligvis innfesting av forskjefte med kile,arven fra munnladertiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Utifra øverste bilde mistenker jeg at denne er en smule «off face», dvs. Løpene lukker dårlig mot baskylen. Dette kan fikses av kompetent børstemaker. Få også målt dimensjonene på løpene før du vurderer å skyte med den.

Damaskløp er upoblematisk så lenge de er i god stand og riktig ammo benyttes. Det er et godt stykke i kvalitet mellom en normal engelsk damaskhagle og de aller kjipeste belgierne.

Edited by Nimrod67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...