Jump to content

Langholds/benke-skytings Klubb, på Hadeland??


Buster

Recommended Posts

Hei.

Jeg vil gjerne dele noen tanker rundt «mitt prosjekt» ang. Det å få til litt organisert langholdsskyting i på sentrale østlandet.

Som dere sikkert vet, så har jeg jobbet opp imot å få til langholds-skyting på Lygna skytebane, på Hadeland.

Lygna skytebane, er et sameie. Det er forsvaret, Tingelstad Skl., og Brandbu Skl som er de som eier riflebanene der oppe. I tillegg så ligger et en pistolbane der, som Hadeland Sportskyttere bruker, og så er det en leirduebane der, som jeger og fiskeforeningen bruker. Det er elektronisk 100m bane der, til rekrutter og til oppskyting, elektronisk 200m bane, og en gammel 300m bane SOM i dag er lite brukt. Skive-stativene er ikke lenger i orden heller, Det vil si; det er laget til en standplass der som brukes til løpende elg-skyting i sommerhalvåret, forsvaret bruker banen såvidt når det er HV-øvelse, og det blir vel skutt litt felt nå og da. Alle tre riflebanene har egne overbygde standplasser.

 

Jeg har vært i dialog med lederen i Tingelstad Skl, og han har vært positiv til dette initiativet, frem til nå.

Jeg har vært tålmodig og latt ham styre fremdriften. Det har nå gått over to år siden min første henvendelse ang. Saken.

Det jeg har spurt om, er om lov til å skyte på 500m, fra standplassen til 300 meteren. Banemesteren var usikker på sikkerhetssonene, og det ble etterhvert tatt en befaring der oppe i sammen med lensmannen. De kom da frem til at skyting ut til ca. 485-90 er helt greit med forholdene slik de er pr dags dato. (Det er noe fjell oppi dagen rett bak, hvis man strekker holdet lenger, men det harjeg fått en muntlig beskjed fra lensmannen om at kan endres, hvis kulefanget bedres.)

Vi kom såvidt igang i sommer, og hadde et par skytinger. Men så fikk banemesteren se at det ble skutt på selvanvisere (stål-plater) og fikk hetta. Han beslagla de gongene vi da hadde, og sa at DETTE kunne vi ikke fortsette med pga livsfarlig rikosjettfare!!

Dette var noe han, i sitt eget hode, så som et stort spøkelse, og dermed basta!

Vi har sjekket opp med DFS, sentralt, og fått vite at det finnes INGEN spesielle regeler for skyting på stål, sålenge banen er klarert for vanlig skyting. I tillegg så står det en selvanviser på 150m pr. Dags dato, som har en større «farlig vinkel» hvis det skulle være tilfelle at rikosjetter er problem.

Jeg/vi står i startgropa til å starte en «langholds/benke-skyte klubb» her oppe, men jeg vil ha denne siste tillatelsen til å bruke selvanviser på plass før jeg kan be inn folk til å bli medlemer, og at vi kan begynne på noe konstruktivt.

Jeg hadde en samtale med lederen i Tingelstad Skl. For noen dager siden, for å purre på banekomiteens avgjørelse ang. Stål, men fikk en litt kald skulder.

Det virker som om ingen vil si imot banemesteren, «da ingen vil ha jobben hans»...........fikk jeg høre!

De kunne ikke prioritere dette nå osv. Pga at nå skulle de ha stort stevne osv........og hadde lite penger.......blabla.

Det eneste jeg ber om er en tillatelse til å skyte på stålet, som DFS godkjenner, og de faktisk også bruker selv i dag, og må bruke under felt-hurtig-skyting.

Jeg har hele tiden reklamert med at vi som skal drive med dette vil melde oss inn i skytterlaget, og de som IKKE er medlemer skal betale en liten treningsavgift. Min tanke hadde vært å fått til et par skytinger i måneden eller noe slikt.

Han mente at han ikke hadde sett noe til «disse nye medlemmene» ennå, og hadde liten tro på at dette var noe å bruke tid på overhode.

 

Og HER er vi inne på sakens kjerne!;

Jeg har ikke gitt opp dette ennå og jobber videre, men har en idè.....

Hvis vi allerede nå, danner en klubb, slik at vi blir noen. (10-20 stk??), så har vi en «pakke» somvi kan selge inn på en mye bedre måte.

Vi behøver forsåvidt ikke å ha noen form for avgift i denne klubben, men at medlemmene forplikter seg til å tegne medlemskap i det aktuelle skytterlaget som vi kan få til et samarbeide med.

Jeg vet at det i dag har meldt seg inn personer pga denne skytingen, men de blir jo borte i det store «sluket» uten at det blir notert at det faktisk er langholds-mulighetene som er årsaken til at de har meldt seg inn.

I tillegg til dette så har jeg også fått litt inside information om at det er planer om å utvide en bane oppe på Eggemoen, på Ringerike (Buttentjern), slik at 500m skyting blir mulig der oppe også etterhvert. Når det ev. Blir mulig, så har vi antakelig også en mulighet til å få til en avtale med Randsfjord Skl.

 

Jeg er åpen for en debatt rundt mine tanker og ideer her. :wink:

 

*puh* mye å skive detta gitt....... 8)

Link to comment
Share on other sites

Er med umiddelbart dersom det er lov å bomme et par ganger på 500m. En mulighet som kunne være moro var å prøve å få i gang noe tilsvarene som de over dammen har med servicegeværer, dvs langhold med ordenlig bygde ar'er ala Palma o.l. Både med og uten jernsikter, om da ingen får hetta av å se slike. Programmene er jo allerede der og skivene ligner fælt på dfs bare litt større. Tror om en lagde et opplegg her også kunne tiltrekke seg endel fra ipsc for å kondisjonere langholdsferdighetene.

Da det finnes endel som er blitt for late til å løpe her, men fremdeles skyter litt.

Link to comment
Share on other sites

Er med umiddelbart dersom det er lov å bomme et par ganger på 500m. En mulighet som kunne være moro var å prøve å få i gang noe tilsvarene som de over dammen har med servicegeværer, dvs langhold med ordenlig bygde ar'er ala Palma o.l. Både med og uten jernsikter, om da ingen får hetta av å se slike. Programmene er jo allerede der og skivene ligner fælt på dfs bare litt større. Tror om en lagde et opplegg her også kunne tiltrekke seg endel fra ipsc for å kondisjonere langholdsferdighetene.

Da det finnes endel som er blitt for late til å løpe her, men fremdeles skyter litt.

 

Jeg ser den, men jeg tror dette ev. må bli fase 2.

Link to comment
Share on other sites

Vi som skyter praktisk har i Norge sikkerhetsavstand fra pistol og til stål på 8m, du blir disket på 7m eller nærmere, på rifle er det 50m sikkerhetsavstand, det skytes da med både .223 og 308 samt andre kalibre uten at det er dokumentert noe sikkerhetsfare med dette.

 

Går jo an å sjekke med hva som er lagt til grunn for disse sikkerhetsavstandene og presentere dette for banesjefen?

Link to comment
Share on other sites

En god ide Buster. Jeg vil gjerne komme oppover innimellom. Kan kanskje dra sammen med Haubits også.

Jeg er åpen for en debatt rundt mine tanker og ideer her. :wink:

Hvis du får langbenkavdelinga opp som noe synes i papirene, så kanskje du får en og annen DFS’er inn som støttemedlem også. Sikkert noen av gamlegutta som vil høre gong på langt hold. Hva med han ringreven som var innom, Staxsrud(?) Du kan ikke få noen av de med litt intern pondus med på laget da?

 

Jeg tror kanskje at om jeg hadde stått i dine sko, ville jeg nok også sett meg om etter mellomløsninger i forhold til noe å skyte på.

Å vente på at mestere som har bestemt seg skal ombestemme seg, høres ut som en tidkrevende affære. Skyting på gonger vil kanskje være lettere å få til når ting er på plass, det har blitt et økt medlemskap, og mester ser at alt er godt?

Hvis du finner en løsning på en eller annen blink som mester ikke kan si nei til, så kan vel kanskje en selvanviser av samme type som de har på 150m dukke opp etter hvert? Det går kanskje an å rigge gongene opp i samråd med mester, eller rigge til gongene ”rikosjettsikra”. I alle fall på en måte som gjør at mesters opprinnelige forbud kan stå ved lag..

Hvis saken begynner å handle om å tape ansikt blir det ikke lettere..

Litt mer jobb kanskje, men bedre en å vente på gubber i vranglås.

 

Bare noen løse tanker fra meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satser på å få til en form for et "møte" på nyåret, kanskje sammen med litt skyting og litt kaffedrekking.

 

Mine planer da, vil være:

- konstituere en form et "styre".

- sette opp en medlemsliste. (Dette kommer jeg også tilbake til her på forumet.)

- lage en plan for fremdrift ang. å få til en avtale med et skytterlag som vi kan få innpass hos, og få lov til å skyte på hold opp til 500m. (Denne jobben er allerede igang, og vil fortsette.)

 

Innspill? :D

Link to comment
Share on other sites

Kjør på :)

 

Trenger du et medlem så gi meg et hint på PM.

Hadeland ligger ikke så langt unna Oslo :wink:

 

Jeg (vi)trenger sikkert medlemmer ja, men det er nok bedre du selv følger litt med på denne tråden.

 

Jeg kommer tilbake til saken, ....MEN......de som vil, kan allerede nå sende meg et PM der dere legger med fullt navn, adresse, og e-mail adresse. Og gjerne tlf nr. også. Så kan jeg begynne på en form for medlemsliste allerede. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Føler med deg Buster. Jeg prøvde å lage en gruppe for feltskyting på lygna i sommer. Var 3 som melte seg på. Ledelsen var også negativ da de mente det ikke var anledning til å sette av tid til dette. Aktiviteten er lav med unntak av den vanlige skytingen på 100 og 200 meter rifle. Det er nesten så man blir uglesett om man kommmer med noe annet enn en sauer 200

:(

 

Jeg snakket litt med han banemesteren og det som måtte utbedres i følge lennsmann var at det var fare for rikosjetter noen steder hvor stein lå synlig til. Dette skal bli rettet på, men det har ikke skjedd noe enda. Kan kanskje være derfor han overreagerte litt med disse stålblinkene. De er hvertfall ferdig med å bygge skive-rom på 300 meter standplassen.

 

Uansett så er jeg veldig interessert i å bli med på langskyting!

 

Husk å legge ut når dere skal møtes, eller send en PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Hvordan ligger det an her Buster? Nå som NBSF er godkjent som eget forbund burde vi jo få til noe her heme på Hadeland...

 

Tja, det bør jo ikke gjøre det noe værre i allefall. Men jeg er ikke så sikker på om DET har vært noe problem heller.

Vi får tromme sammen til et møte, kanskje med litt skyting, nå så fort jaktfeltrifla er oljet og satt bort. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

"Kristiansen" var innom her i dag, og vekket opp igjen pågangsmotet hos undertegnede. :wink:

Det er supert! Vi ble enige om å, sammen, sette inn støtet for å få dette på plass tilgangen til bane.

 

Jeg kommer snart til å legge ut en ny tråd, som angår stiftelsen av klubben. der de som er interessert i å være med må melde seg. Jeg har allerede noen navn på lista, og disse vil også bli kontaktet med mail. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...