Jump to content

Min. ladning i riflepatron


243 winchester

Recommended Posts

Richard Lee (han med raude, billege presser) skriv om reduserte ladningar over sju sider i boka si, Modern Reloading. Som innbarka Cheap Charlie har han lang erfaring i reduserte ladningar, særleg i 3006. Sjølv har eg berre testa ein ladning etter formelen i denne boka, men den stemte til gjengjeld over all forventning.

 

Som ladebok i betydningen oppskriftsbok er Modern Reloading komplett ubrukeleg etter mitt syn. Men ho har så mange gode poeng og tips, blanda med gode eksempel og historiar at eg tykte ho var verd dei småpengane ho kosta likevel.

 

Eitt av dei viktigaste poenga til Lee: Krutt som brenn så seint som N-150 og saktare egnar seg ikkje til særleg reduserte ladningar, og di saktare kruttet brenn, di meir kritisk er dette. Nettet er fullt av åtvaringar mot Secondary Explosion Effect.

 

Mitt syn er at du bør ha ladd ein del og lese meir enn eit par ladebøker før du begynnar å lada utanom gjennomprøvde oppskrifter. Du er på ein kvit flekk på kartet, og du veit ikkje kva slags ballistiske kannibalar som lurer der. Desse råda kjem du kanskje til å sjå glatt bort frå, ung og entusiastisk som du er. I så fall får du ha lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Er det 243 du skal lade til? og hvilke krutt har du tilgjenglig. Hva er formålet, ( mild rekyl, subsonic, liten kjøttskade)?

Er du noe mer spesifik i spørsmålstillingen er det større sansynlighet for at noen har ladedata og dele med deg.

Det vil jo være en vesentlig forskjell på å gå 10% unnder ladadata i en 45-70 en i feks en 30-378 Weatherby Magnum.

Link to comment
Share on other sites

Det kjem an på mange faktorar, og det finst ikkje abolutte svar. Kan du tenkja deg grunnen til at ingen vil seie noko konkret om slikt? Men kjøp eller lån boka til Lee, ho vil gi deg ein del gode svar, også på ting du ikkje hadde tenkt å spørja om (slik alle gode bøker gjer).

Link to comment
Share on other sites

Ultra teit skrevet av meg, men husker nå hva forkortelsen het og det jeg vil frem til. Litt ---->*air head i kveld* Sorry!

 

Har ladeboka, og har lest den. For å gi et korrekt spm til dere. Hvor redusert ladning må jeg ha for å oppleve S.E.E med min 243Win. Kanskje litt vanskelig å svare på. Mye som svirrer i huet når man startet å lade selv :wink:. Grunnen for at jeg spør, er at jeg har ladet mitt første sett med patroner...... :D

 

Har gjort som følger. Brukt Norma SP 100 Grain kuler, med Norma 204 krutt. Har start ladning på 36 grain, og ladet opp en god del patroner oppover skalaen og har stoppet på 40 Grain. Max lengde på kammeret er 69mm, og har da 2mm friflukt på det jeg har ladet opp, altså 67mm L.O.C.... Regner ikke med å oppleve S.E.E med 36Grain startladning......Eller?????

Link to comment
Share on other sites

Sitter her og fundere over min ladninger. Det jeg lurer på er hvor lavt ned kan man gå med en ladning. La oss si at min kruttmengde er 39 Grain og max 41,1 Grain etter boka. Hvor mye lavere enn 39 Grain kan man gå, før det kan føre til fare??

 

helt egentlig skjønner jeg ikke helt problemstillinga.

det er oppgitt en max og en min ladning. helst bør man ikke gå over eller under disse om man ikke vet hva man holder på med.

men som oftest vil ikke reduserte ladninger være noe problem. men det er endel hvite flekker på kartet. mange problemer kan oppstå: SEE er ett, soting er ett, kule fast i løpet er ett, dårlig presisjon er ett, osv

 

men spørsmålet mitt blir, hva er målet med å gå under min ladevekt?

lavere utgangshastighet? mindre rekyl? spare krutt? da kan man som oftest gå på en kjappere krutt type å få disse tinga uten å gå utenfor anbefalte ladevekter.

 

om min ladning er 40 grs feks, vil neppe en 35 grs ladning være veldig farlig. men hvor lavt kan man gå før det begynner bli skummelt?

Link to comment
Share on other sites

Er ute etter og ikke oppleve noe dritt når jeg brenner av 100grain SP med 36 Grain Norma 204 bak :lol: . Vil bare være sikker på at jeg ikke driter meg ut. For å si det sånn, jeg spør heller et spørsmål for mye enn et for lite i den fasen jeg er i nå...... Skjønner????? :wink:

 

Ett lite tips.

 

Hadde jeg vært i den fasen du er i nå så hadde jeg holdt meg langt unna eksperimenter med kuler og krutt til jeg hadde opparbeidet en anselig mengde erfaring. Hold deg til oppgitte data i f.eks Ladeboken, da er du trygg. Å lade reduserte ladninger med ett krutt ( Norma 204 ) som ikke passer til dette er å be om bråk, du bør/må over på hurtigere kruttyper.

 

Skjønner????? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er ute etter og ikke oppleve noe dritt når jeg brenner av 100grain SP med 36 Grain Norma 204 bak :lol: . Vil bare være sikker på at jeg ikke driter meg ut. For å si det sånn, jeg spør heller et spørsmål for mye enn et for lite i den fasen jeg er i nå...... Skjønner????? :wink:

 

Ett lite tips.

 

Hadde jeg vært i den fasen du er i nå så hadde jeg holdt meg langt unna eksperimenter med kuler og krutt til jeg hadde opparbeidet en anselig mengde erfaring. Hold deg til oppgitte data i f.eks Ladeboken, da er du trygg. Å lade reduserte ladninger med ett krutt ( Norma 204 ) som ikke passer til dette er å be om bråk, du bør/må over på hurtigere kruttyper.

 

Skjønner????? :wink:

du sa det jeg prøvde si. på en bedre måte :)

Link to comment
Share on other sites

243Win er nok ikke den patronen der SEE oppstår så lett, kort og tjukk som den er. Ikke noen 416 Rigby akkurat.

Men du får bare dårlige ladninger ved å gå under minimum i ladetabellen. Ladninger der kruttet fyller hylsa godt er det beste. Havner du ut med 3/4 full hylse, bør du ta en kikk rundt i ladebue etter et annet krutt.

 

Lite tips hvis det soter: Bruk LEE Factory Crimp die, den hjelper ved at kuleholdet blir bedre.

Link to comment
Share on other sites

243Win er nok ikke den patronen der SEE oppstår så lett, kort og tjukk som den er. Ikke noen 416 Rigby akkurat.

Men du får bare dårlige ladninger ved å gå under minimum i ladetabellen. Ladninger der kruttet fyller hylsa godt er det beste. Havner du ut med 3/4 full hylse, bør du ta en kikk rundt i ladebue etter et annet krutt.

 

Lite tips hvis det soter: Bruk LEE Factory Crimp die, den hjelper ved at kuleholdet blir bedre.

vel,(med forbehold om at jeg husker feil) ble SEE påpekt som mulig grunn til sprenging av våpen i 6,5X55 med MRP, i VJ for ca 10 år siden ... å den patronen er ikke så veldig ulik en 243 win

Link to comment
Share on other sites

Startet på 36Grain, og lurer på om jeg kan oppleve SEE med den ladningen. Vet at kammeret mitt er litt "trangt", siden jeg ikke får kammret Partizan SP 100Grain. Kammrer jeg denne patronen (som fabrikk ammo) ser jeg spor etter bommene på kula, samt hevearmen er tung å lukke, eller umulig å lukke. Derfor har jeg startet på 36 Grain. Er ikke ute eter noe redusert ladning med 204, men å lade trygt å sikkert uten å få rifla i klistra rundt øra i deler ;).

Link to comment
Share on other sites

Startet på 36Grain, og lurer på om jeg kan oppleve SEE med den ladningen. Vet at kammeret mitt er litt "trangt", siden jeg ikke får kammret Partizan SP 100Grain. Kammrer jeg denne patronen (som fabrikk ammo) ser jeg spor etter bommene på kula, samt hevearmen er tung å lukke, eller umulig å lukke. Derfor har jeg startet på 36 Grain. Er ikke ute eter noe redusert ladning med 204, men å lade trygt å sikkert uten å få rifla i klistra rundt øra i deler ;).

om du vil lade sikkert følger du produsenten av kruttets anbefalinger om ladevekt. trangt kammer betyr ikke at du må redusere ladninga.

Link to comment
Share on other sites

Startet på 36Grain, og lurer på om jeg kan oppleve SEE med den ladningen. Vet at kammeret mitt er litt "trangt", siden jeg ikke får kammret Partizan SP 100Grain. Kammrer jeg denne patronen (som fabrikk ammo) ser jeg spor etter bommene på kula, samt hevearmen er tung å lukke, eller umulig å lukke. Derfor har jeg startet på 36 Grain. Er ikke ute eter noe redusert ladning med 204, men å lade trygt å sikkert uten å få rifla i klistra rundt øra i deler ;).

 

 

Nå tror jeg du skal holde tunga rett i munnen.

 

At du ikke får kamret Partizan SP 100Grn har antageligvis ingen ting med trangt kammer å gjøre. Det er friflukten din som er kort slik at kula butter i bommene i løpet før hylsa er helt inne i kammeret. Da blir hevarmen hard/umulig å lukke og du får spor etter bommene på kula.

 

Men her er det vel hjemmeladningen din med Norma 100 SP som vi har snakket om tidligere i tråden det gjelder :?: Sørg for å gi kula 2mm friflukt og øk ladningen til startladningen i boka med Norma 204. Gi f... i å reduser ladnigen under oppgitt minimum og du kan være sikker på at ikke noe skummelt skjer.

 

Husk, når det gjelder hjemmelading må du lære å krabbe før du kan gå, følg Ladeboken når det gjelder ladedata.

 

Vanskeligere er det ikke.

 

Når det gjelder S.E.E så er det ingen som med 100% sikkerhet kan si når dette vil oppstå, det eneste vi vet er at det kan oppstå med tregt krutt og alt for lave ladevekter.

 

Blå uthevning: Det er jo akkurat det du har gjort med din ladning, den er mye redusert i forhold til Ladeboken's startladning.... :roll:

 

Over og ut :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...