Jump to content

Chiappa Little Badger, erfaringer


neon77

Recommended Posts

Fikk svar på pm fra Troya2000 og med hans tillatelse legger jeg det ut i denne tråden så andre også kan se det:

 

"Hei, har desverre fått testet den ytterligere. Det jeg kan si er at jeg på nåværende tidspunkt ikke har klart å oppnå slik presisjon som du (og jeg) mener er et minimun for bruk under praktisk jakt på hold rundt 100meter med den ammoen jeg ønsker å bruke. Men hva som er årsaken er sikkert litt sammensatt.  

  • Den er fryktelig lett. Jeg har vært en habil skytter hele livet, og har vært skarpskytter i forsvaret så jeg tenkte at dette var ingen sak... Jeg tok skikkelig feil. Alle feilene jeg gjør under skyting merker du 10x bedre og gir 10x utslag med en så lett rifle. Selv rolig puls kan få kikkertsiktet til å danse halling over blinken. Det er som å skyte pistol med kolbe... Jeg merker at jeg har STORT forbedringspotensial på skytestilling/teknikk når jeg skyter med denne rifla, og er dermed en morsom sak til trening. Også er det en hane rifle med lang slagtid, som ikke fremmer presisjonen nevneværdig heller...
  • Har kun hatt et jalla kikkertsikte på rifla. Jeg vet ikke om treffpkt endringer kan skylles kikkerten eller egenpresisjon, men har nå montert på en VX-1 som burde vært bra.  På bildet under ser du presisjon på 30meter med hornady v-max i center. Samling ca 10mm. Anlegg forran og bak langs etter håndlista på verandaen, men stående. Nok til at tråkorset danset over det røde sentret i blinken. Over til høyre er Game point. Altså treffpkt forrandringer opp og til høyre så det holder. Denne sprer mer enn v-max, men på mandag viste det seg at picatinnyskinna var helt løs... Men fra tidligere har jeg erfart at denne sprer mer og har annet treffpunkt enn v-max, noe som er et minus da jeg ikke ønsker å jakte rype med V-max. FMJ er noe bedre, den går ca 8 cm høyere enn V-max, ingen sideveis forskyvning og litt bedre samling enn Gamepoint. 

Jeg skulle lage en tråd om denne rifla, men som sagt tidligere har jeg ikke fått tatt meg tid til å konkludere om det er rifla, utstyret eller skyttern som er skyld i ujevne resultat...

Det neste blir å få testet den i skrustikka. Da har forhåpentlig ikke karen bak avtrekkeren så mye påvirkningskraft på resultatet og vi er nærmere en konklusjon. Men punktene over ang vekt og type rifle gjelder uansett egenspredning på riflen.

 

Lykke til om du faller for fristelsen for å ha en fjærvektsrifle i sekken under neste jaktur/fisketur/eller bare tur;) 

 

Mvh

Troya2000"

20180719_223054.jpg

20180719_223441.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Min Chiappa har ikke skuffet meg. Den er i 22lr. Jeg satte på en aimpoint jeg hadde liggende likevel. De eksisterende siktene slet øynene mine med. Presisjonen er slett ikke verst. Sånn ca 20kr mynt samling på 50 meter, plenty for småvilt på den avstanden. Ergometrien i børsa er jo litt sær, men når jeg vendte meg til den, fungerte den greit. Jeg byttet ut picantinni skinna i plast med en i aluminium og bruker CCI standard. Løs picantinny skinne som @neon77 forteller om hjelper jo ikke akkurat på presisjonen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Chiappa i .22LR noen år nå. Både jeg og ungene mine absolutt digger denne artige lille saken. Presisjonsmessig? Har bare en Aimpoint Acro på den, men både jeg & guttene samler på en liten klistrelapp på 50m uten problemer. Perfekt for rekreasjon, kråker o.l. For den prisen, er det løp & kjøp

Chiappa.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for oppdateringer!

Jeg lurer på om jeg har satt en ny rekord: Søkte politiet på fredag, og hadde skutt inn siktet på tirsdag! Kjøpte Chiappa Little Badger i 17 hmr, med tanke på fugl. Gleder meg til å ta den med i sekken om tre uker :D

Samlingen på 50 meter er bra. Tror ikke jeg kan samle på en 20kroning på 50 meter med Aimpoint, men det holder helt fint til å knerte noen fjellryper.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...