Jump to content

Nytt medlem i Øst


Dispatcher

Recommended Posts

Hei, 

 

Nytt medlem med litt spredt våpen interesse. 

Vært litt av og på med interessen siste årene, startet med luft i 1997 og har økt på med årene. Nå er jeg å anse som rekreasjons skytter og mer samle interessert, grunnet begrenset tid. 

 

Innehar følgende våpen pr idag: 

 

• Ruger New model single six 22lr 

• Ruger Blackhawk (3 screw model) 357mag 

• Ruger super blackhawk 44mag

• Glock 30s 45acp 

• Walther ppk/s .380acp 

 

• Mauser m98 7.62 (FLY) 

• Baikal O/U 12/76 

• Winchester SXP defender 

• CZ 455 22lr 

• 1937 Stevensen 520 / Western field mod 30 take down 12/70 

 

kom gjerne med innspill til garderoben, har en forkjærlighet for gamle våpen, single action og vintage utstyr. 

 

Skal begynne å lukte på hjemmelading til høsten, har gått til innkjøp av mengder med hylser, kuler og div. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er du klar over at hagla, som den ligger der, ikke er lovlig? Pistolgrep er ikke tillatt på pumpe og halvautomagiske hagler. 

 

For ordens skyld - jeg driter i hva slags kolbe du har, men onkel Politi gjør ikke det. 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://lovdata.no/SF/forskrift/2011-09-09-930/§3

 

Halvautomatiske hagle og pumpehagler er likestilte i norsk våpenlovgiving.

 

For ordens skyld så bryr jeg meg heller ikke hvilke kolber folk har (selv om jeg syns det er håpløst ubrukelig med slike kolber og jeg får en helt jævlig rekylopplevelse med slike) men så er det slik at både du og andre i skyttermiljøet risikerer følger dersom du blir "tatt".

Link to comment
Share on other sites

Takker for konstruktiv tilbakemelding, vil bli tatt til følge. 

 

Hva med resten av garderoben? Sitter å vurderer å gå til innkjøp av ett langholds oppsett, hadde tikka t3 før i grs stokk. Men vil se på mulighetene for å få tak i eks. super varmint utgave eller lignende i 6,5x55 eller noe. 

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til landets beste forum for jegere og skyttere!

 

Det er ikke overraskende at du hadde ei "ulovlig" hagle, det er masse lover og regler (forvirrende, ulogiske, og til dels motstridende) for våpen, som de mest aktive her inne kjenner til. "Folk flest"TM   har jo ikke så stor interesse at de setter seg inn i endringer i alskens regler. Nå er det kommet forslag til nye forskrifter, for å etterkomme EU (går mest ut over store magasiner), men det er vedtatt ny våpenlov, som er ganske generell.  Hvilke følger den får for oss, avgjøres, i stor grad av forskriftene, som "de ansvarlige" holder tett til brystet, mens de utferdiger dem.

 

Mer om dette finner du i diverse tråder i "Politikammeret" her inne.

 

PS: Hvis haglene dine er omsatt etter en-eller-annen dato, skal de være registrert, også ved privatsalg.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Hifman skrev:

Hva med resten av garderoben?

 

Enhåndsvåpnene antar jeg du har fått tillatelser til via medlemsskap og aktivitet i pistolklubb (eneste mulighet, for folk som ikke jobber i politiet)?

 

De resterende våpnene bli da "jaktvåpen", med mindre du har ervervet dem som konkurransevåpen i godkjent organisasjon. Dermed har du en - 1 - ledig plass på den ford........ "jaktgarderoben", og den må du benytte med omtanke.

Link to comment
Share on other sites

For å oppklare så er ALLE mine våpen registrert naturligvis, oppbevares i FG godkjent skap som er forsvarlig boltet til vegg OG gulv. Ammo oppbevares i separat skap som også er FG godkjent og boltet. 

 

Jeg er både registrert som jeger med godkjent jegerprøve samt medlem i NSF og pistolklubb. 

Edited by Hifman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Bartemannen skrev:

Velkommen!

 

Artig samling våpen det.

 

Har du gjort deg noen tanker selv om hva slags våpen eller kaliber du kunne tenke deg til langhold?

 

Mitt tips er Sauer 200STR i 6,5x55.

 

Hei. 

 

Takk for tips, har faktisk sett litt på 200str i 6.5x55 men må vel opp i pris for å få disse i «rett» stokk..? Kunne tenkt meg den nye bifrost stokken fra GRS

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske jeg hadde hørt på mitt eget tips 😄

 

Til langhold har jeg vært innom flere Renington 700 og andre rendyrka lanholdsrigger.

Kjøpt.

Og så solgt igjen.

 

Til slutt fulgte jeg mitt eget råd og kjøpte Sauer 200 STR, og da falt alt på plass.

Originalstokk er super, men jeg kjesker litt på en McMillan

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Takk for tips, har faktisk sett litt på 200str i 6.5x55 men må vel opp i pris for å få disse i «rett» stokk..? Kunne tenkt meg den nye bifrost stokken fra GRS

Det begynner å bli færre tjukkløpa T3er i GRS-stokk på langholdsbanene. Motene forandrer seg. Til langholdsskyting er aldri en 200STR feil, og en T3 er heller ikke det, men det fins nå annet enn GRS-stokker... Eksempler er chassiene til MDT, og selvsagt stokker fra McMillan - eller Tikka. Den kanskje beste stokken du kan ha på en tikka, er Tikkas egen, Sporter.

I min egen lyst på noe annet enn STR (bare for  ha noe annet enn STR) så jeg hardt og lenge på T3 sporter - og kjøpte en Sako TRG22. En brukt TRG koster 20 000-ish på Finn, og de er umulige å slite ut (løpet kan selvsagt) men de som selges er jo strt sett eid av wannabees, de som skyter med TRGen sin selger den ikke ;)
Bergara/ PVAS har sine BMP og HMR-rifler, og de er knallbra for prisen. Stokken på HMR er bare så mye bedre enn noe som GRS har eller noengang kommer til å lage, at det ... vel du skjønner.. Bergara-kassene er vel omtrent "Remington 700 slik Remington burde ha laget dem" - og prisen er rett.

 

Men at the end of the day, når jeg skal lære guttungen å skyte (langhold) så er det nok TRGen han får stappa nedi sekken. Greit at kjøpeammoutvalget er sådær, men det begynner å komme ammunisjon på markedet nå som er helt OK - den er ikke på "130grDL" nivå, ytelsesmessig. Og den er noe dyrere, men pipa varer i 10 000 skudd (sier de?) ikke 3000, som ei 6.5x55 pipe fort kan gi seg på.
Grunnen til TRGen er at den er litt mindre enn de andre LH riiflene, litt lettere, den er ferdig gjenga, Greia er at den er ferdig-ferdig, alt - de satte seg ned for å lage ei langholdsrifle - som i motsetning til en del av dagens langholdsrifler - i GRS stokker som ser ut som de har fått for mye a ca alt, og 27mm piper og what ever - jeg her vært der selv) kan bæres, og kan skytes som ei vanlig rifle også.
Men det er min "greie" akkurat nå så ikke hør for mye på det...
 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...