Jump to content

Skytebriller - er vernebriller med styrke bra nok?


Roffen

Recommended Posts

Skyter greit uten briller, men må nok innse at kornet blir en del klarere når jeg bruker terminalbrillen jeg har for PC bruk. Skyter en del felt, og da bruker jeg alltid vernebriller. Er vernebriller med styrke bra nok, eller får man brytning i et glass som er buet? - vernebrillene dekker et stort området og har da gjerne et stort buet glass... Hva er ev beste kombinasjon vernebriller og skytebriller..?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Om de er bra nok som skytebriller (presisjon), får du svar på om du tester dem på banen.

Det kommer jo helt an på hva de er for. Om du er langsynt, nærsynt, korstsynt, trangsynt (fins vel ikke briller for det dessverre..) Bifokale, etc.. Umulig å finne ut uten å prøve. 


 

Sitat

 

Som vern er de helt klart bra nok

 

Utvilsomt. De følger normalt samme standard også, iallefall om de er europeiske.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skjeve hornhinner og jeg kjøpte Rudy Project Rydon på Synsam i Oslo (Lille grensen).

De får man både med innsatser (som festes på innsiden av brillene, eller med styrke i selve glassene.

De kostet en del penger, men dette var de eneste vernebrillene jeg fant som har styrke i så buede glass. (innsatser var en god del billigere).

Jeg kjøpte glass som er klare innendørs og som blir mørke i solen.

 

Tok med luftpistol til butikken for å få riktig styrke. Måtte legge på +0,5 i forhold til min vanlige styrke for å få helt klart korn.

Superfornøyd!

 

Link to comment
Share on other sites

Da blir det JCB vernebriller med styrke fra Specsavers. De hadde bra sidebeskyttelse, ikke uvanlig at jeg havner ved siden av en litt skjelven 80-åring på feltstevne - med mag 44 og hjemmelada amo, så god sidebeskyttelse er viktig...:) Tenkte ikke ta med våpnene til optiker, må være bra nok å finne fokus på riktig avstand...?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har spurt om det samme for noen måneder siden og gikk for vernebriller fra Specsavers. Det er av lav kvailtet og er skarpe kun i midten av glasset. Det er viktig å velge en modell som har flattest mulig glassflate. Jeg måtte bytte flere ganger. Og man må se rett fram når man skyte. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei, 

 

Ser at dette er en gammel tråd, men kan prøve å komme noen innspill ettersom jeg har brukt en del tid på dette selv. Vanligvis er det en forskjell fra 0,25 - 0,75 fra vanlige briller. Altså er du nærsynt og bruker -0,5 vil du antagelig trenger en skytebrille som har en styrke fra -0,25 til +0,50 for å få et skarpt korn. lysforhold på skytebanen spiller også inn, slik at farget glass, eller irisblender kan være aktuelt å vurdere - spesielt for luft (eller innvendige baner med dårlige lysforhold). For å este hvilken styrke du trenger på skytebrillene dine (vanlige briller eller skytebrille innfatning - alt ettter hva du foretrekker) er det greiest å ta med pistolen til en optiker å teste det ut. Hva som fungerer best på banen (vedrørende irisblender, farget glass mm) er noe du kanskje bare må prøve ut. Bruker du iris blender, bør du dekke til til (ikke siktende øye) med en svart blender - mens i andre tilfeller (uten iris blender) bør du ha en gjennomsiktig (lys) blender. Dette fordi du bør ha tilsvarende lysinnslipp på det ikke siktende øye, som det siktende øye - for å sørge for at det siktende øye ikke blir sliten. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...