Jump to content

Midlertidig (2dager) oppbevaring av halge på hybel for å delta på leirdueskyting, er det ov?


Tangemann

Recommended Posts

hei, har en hagle jeg gjerne skulle ha tatt med på leirdueskyting, men det har seg sånn at der jeg oppbevarer haglen (hos mine foreldre, ettersom jeg er under 18 år) er det dårlig med muligheter til det. Der jeg bor på hybel derimot (ca 2 timer en vei unna) er det er det leirdueskyting flere ganger i uka, så det jeg lurer på er om jeg da kan ta med meg våpenet til hybelen, dra på leirdueskyting og så ta det med tilbake til våpenskapet  dagen etterpå og fortsatt være innenfor loven? kommer selvsagt til å være uten vital del mens det ikke er i bruk etc

Link to comment
Share on other sites

hybel eller hytte har vel liten betydning, så dette faller så vidt jeg kan se under lov om midlertidig oppbevaring.

 

Ved midlertidig oppbevaring av våpen som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare våpenet i henhold til ovennevnte regler, skal våpenet oppbevares under forsvarlig tilsyn. Våpenet kan midlertidig forlates uten tilsyn hvis en vital del medtas og oppbevares under tilsyn.

Politiet kan gi særlige pålegg om oppbevaring av våpen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Dette er helt innenfor.

Men ta med deg dette tipset; fjern vital del og ta denne med deg når du ikke er på hybelen. 

Det var plana, har pumpehagle så jeg tenkte å ha med meg bolten i baklomma på arbeid.

8 timer siden, slemmo skrev:

Hvordan skulle man ellers fått deltatt i konkuranser om ikke dette var lov egentlig. Jeg har massevis av ganger bodd på hotell, campinghytter, telt og alt mulig ifb med konkurranser, treningssamlinger o.l. Ofte mange dager i strekk.

visste forsåvidt at det var lov for konkurranser og jakt, var vel heller fordi det "bare" var ordinære treninger at jeg var i tvil. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er student og bor langt "hjemmefra". Har våpenskap på gutterommet, der jeg oppbevarte våpnene mine de første årene jeg studerte, med tillatelse fra politiet. Lovverket er tilpasset studenter slik at de ikke nødvendigvis trenger å oppbevare våpnene på sin egen hybel, mot at de oppbevares på i våpenskap et annet sted, da i all hovedsak hos familien. Slike tillatelser løper med ett år av gangen.

 

Etterhvert som årene gikk begynte det lokale våpenkontoret å uttrykke misnøye med at jeg oppbevarte våpnene mine hos familien (som forøvrig er våpeneiere selv), spesielt med tanke på at mitt studieløp er minst 5 år. Jeg kan forstå at de var skeptiske, men jeg ble da satt i en situasjon der jeg ble "tvunget" til å kjøpe meg enda et våpenskap som jeg nå har i leiligheta mi i studiebyen. Hva skulle alternativet vært? At jeg skulle droppa ut av studiene for å flytte tilbake til våpnene mine? At jeg skulle velge studiested ut ifra en avstand der jeg kunne kjørt våpenskapet fra hjemstedet til studiebyen? xD
..burde våpeneiende studenter få ekstra stipend til kjøp av våpenskap? xD

Når det er sagt så har jeg jo funnet ut i ettertid at jeg faktisk har behov for to skap...

Edited by MathiasH
Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, MathiasH skrev:

Jeg er student og bor langt "hjemmefra"...........................

problemet mitt er vel heller da at jeg ikke har lov å ha våpen hos meg enn omvendt. 😅 er mellom 16 og 18 år, så da *må* våpenskapet være hos mine foreldre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...