Jump to content

Selge original pipe?


bjoerkeng

Recommended Posts

21 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Hvor har du det fra @Mas-36

Står i våpenloven det Ei tohi varjata. Dette har vi vel kranglet om i en tråd tidligere der det var spørsmål om å kjøpe ei pipe i samme kaliber som han hadde fra før.

 

§ 22.Erverv av pipe og glidestykke

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, også protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Dersom våpeneier beholder gammel pipe, skal dette noteres i forhandlerens protokoll, og ny pipe registreres hos politiet etter melding fra forhandler. Ved distansesalg skal kopi av våpenkort og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Ei tohi varjata skrev:

Jeg hadde ei pumpehagle med to piper, kjøpt fra forhandler. Hadde ett våpenkort på "våpenet (kasse og pipe #1)", og ett våpenkort på pipe #2.

Da er det jo ikke noe problem ;) Da er alt registrert. 

Vil kanskje trå trådstarter har det slik også? Men siden han ikke har svart vet vi jo ikke det ;) Han bør i såfall ringe sitt lokale våpenkontor og spørre de hvordan han skal gå frem. 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, bback skrev:

Man burde vel her fått 2 våpenkort i første runde som for systemriflene når man har ei "systemhagle"?

Hagler er ikke systemvåpen på samme måte som rifler. Alle hagler kan deles og kjøpes nye løp til, så sånn sett er alle hagler systemvåpen ;) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ikke nytt våpenkort til pipen min av politiet, så ble til at det sto fortsatt på våpenkortet at det var rifle i gamle kaliberet, pluss våpenkort på nye løpet som sto i. Kronglete da jeg måtte ha gamle løpet liggende.

 

Dette var for to år siden ca.

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, msteiro skrev:

Jeg fikk ikke nytt våpenkort til pipen min av politiet, så ble til at det sto fortsatt på våpenkortet at det var rifle i gamle kaliberet, pluss våpenkort på nye løpet som sto i. Kronglete da jeg måtte ha gamle løpet liggende.

 

Dette var for to år siden ca.

Leverer du inn gamlepipa og forteller politiet at du har byttet pipe og kaliber så får du nyttkort med rett kaliber ;) Eventuelt slik som meg, et kort på kasse og et kort på pipe.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Mas-36 skrev:

Hagler er ikke systemvåpen på samme måte som rifler. Alle hagler kan deles og kjøpes nye løp til, så sånn sett er alle hagler systemvåpen ;) 

Brukte da " "  :P    Men hva om man ønsker å ha 2 piper til hagla?  Våpenkort på den nyervervede og ikke på den gamle som da "tilhører" låsekassa?  Egentlig litt snodig og det bryter med hva man har for systemrifler.

Link to comment
Share on other sites

På 11.8.2018 den 22.36, Mas-36 skrev:

Da er det jo ikke noe problem ;) Da er alt registrert. 

Vil kanskje trå trådstarter har det slik også? Men siden han ikke har svart vet vi jo ikke det ;) Han bør i såfall ringe sitt lokale våpenkontor og spørre de hvordan han skal gå frem. 

avbildet er låsekassa som er våpenkort #1 med pipe #2 som har eget våpenkort. Kjøpte begge sammens brukt hos en som mente at ekstra piper heller ikke trengte eget våpenkort. men jeg kom med 2 søknader uansett.

 

pipe på kort #1 er 71cm'ern, og den burde fått seg nytt hjem.

 

Fikk en kjøper som hevdet, halvveis rett, at piper er søknadsfrie. De man glemmer er vel at piper kjøpt hos forhandler rapporteres inn til politiet, selv om de ikke trengs å søkes på av kjøperen. Hos private salg er jo ikke dette noe mekanikk vi har tilgang på, så vidt jeg vet.

 

skal helt ærlig innrømme at jeg er forvirra. har alltid trodd man måtte søke på piper og kasser, uansett om man har samme kalibret, til samme våpen, fra før av.

 

bør nok bare ringe våpenkontoret. Makan hvor mye surr og forvirring det skal bli av en metalltube 😂

 

 

 

39017818_2249734745255739_6574534640189571072_n.jpg

l_2026493598.jpg

Edited by bjoerkeng
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...