Jump to content

Tvilsom ladning


Kotelett

Recommended Posts

Har hatt noen rare erfaringer på skytebanen i det siste.

Har ladet 6.5x55 med Lapua mega etter tabell side 247 i ladeboken utg 7.

Begynte med 45gn Norma mrp å gikk sakte opp til 46gn. På 46gn begynte hevarma å bli tung, ble merker i hylsebunn etter utkastersporet på bolthodet. Fikk også pungtert tennhette på 46gn. Kronograferte ladningen med 46gn å fikk fra 797 til 818mps, som er langt over tabellen.

Prøvde minimunsladning på 45gn mrp etter overnevnte tabell, fortsatt trykktegn i hylsebunn. Prøvde fabrikkladd Lapua mega for å sammenligne, er mer smell å rekyl i hjemmeladd minimumsladning enn fabrikkladd.

 

På bilde er patron til venstre ladd med 46gn Norma mrp, til høyre er ladd med 45gn mrp

 

Rifla er ei Ruger hawkeye m77 orginalt kammret for 6.5x55 med 56cm pipe.

Lot nr på kruttboksen er 20165053

 

Håper noen har tips om hva som er galt...

15333214411451596615333307659504.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det som er feil er at du har for mye krutt i hylsa ;) Ladeboken har noen skumle ladninger. Bruk heller ladedata fra kruttprodusentene. Men først og fremst ikke skyt med disse ladningene. Prøv heller med 44grs eller enda mindre.

Edited by Mas-36
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet 6,5x55 Lapua mega med 45gr. MRP uten noe trykktegn.

Patronlengde: 74,5mm.

Hylse: Norma

Skuddene har vist bra presisjon i min Sauer Outback, har bra effekt på hjorten og gir fine slakt.

 

Minus: Kuler jeg har funnet i skrottene viser at mye av kulevekten forsvinner på sin vei. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Kotelett skrev:

Har ladet den på 76mm etter ladeboka. Da har den en friflukt på 2.4mm

Det bør jo være greit med friflukt. Da er det nok bare å bruke mindre krutt. Ofte så kommer du over ting som ikke er forståelig innen lading. Jeg hadde for endel år tilbake en Remington 700 i 308win. Der fikk jeg selv med startladningen fra ladeboken løse tennhetter og masse trykk. Fabrikkpatroner og annet opplevde jeg ikke noe tull med, hadde 3mm friflukt og alt så bra ut. Men når jeg sammenlignet ladeboken med Vihtavouri så var startladningen i ladeboken 0,5 grain over MAX.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tilgang på kronograf fremdeles, kan du jo måle hvilken fart du får med fabrikkladd mega, og lade mot dette nivået. Tipper du skal ligge rundt 43grs ditt våpen, som virker å generere temmelig høye trykk (og hastigheter, men «no such thing as a free lunch»). I mitt er 45 mrp «fornuftig max» med lapuahylser, CCI lrp og col 75. 46 grs ga ingen synlige overtrykkstegn, bortsett fra at farten var uforholdsmessig høy -800m/s i litt avkortet pipe.  Ladebokens max, 47grs, virker temmelig heftig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet Lapua Mega med 47 grs MRP, col. 73 mm, CCI BR2 og Norma-hylser til min Browning A-bolt uten å registrere tegn på høyt trykk. Oppdaget før lading at Ladebokens col. 76 mm ble for langt i mitt våpen, kula sto helt mot bommene. Hadde jeg skutt med denne patronlengden ville nok trykksymptomene vist seg. Ser at Vihtavuoris ladetabell også opererer med col. 73 mm. Jeg har kronografert hastigheten på hjemmeladet Mega til 758 m/s. Til sammenligning gir fabrikkladet Norma Oryx 773 m/s i mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Interessant å høre om andres erfaringer.

 

Lada tre stykk idag med 43gn Norma MRP, mega kule, Remington 9 1/2 tennhette, 75mm lang. 

Kronograferte de å fikk et snitt på 763ms. Kronograferte å en stk Lapua mega fabrikkladd, å fikk 764ms.

 

Har lurt på om det er pga mitt løp er amerikansk som gjør at det blir høyere trykk, at de har andre toleranser enn vi har i Europa.? Er ikke ofte å se en amerikansk rifle orginalt kammret i 6.5x55.

Edited by Kotelett
Link to comment
Share on other sites

Da @Kotelett vil jeg si du er i mål om du fikk god nok presisjon :D Ikke ofte å se Amerikanske rifler i 6,5x55 men de har laget endel av de gjennom årene. Så de er nok innenfor med toleranser :) Remington har laget, Winchester har laget, Ruger har laget og jeg tror Kimber har levert 6,5x55. Pluss de har en kreasjon som heter 264 Win Mag som bruker "våres" 6,5 kuler ;) 

 

Edit og .260 Rem og 6,5 Creedmore :P 

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at hjemmelading er et stort å interessant felt med mange variabler. Har tenkt å lade 140gn helmantel til trening å småvillt, bør jeg redusere ladningene til disse å på samme måte? Har bare lada 120gn med minimumsladninger tidligere, som har gått bra, uten trykktegn.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Kotelett skrev:

Takk for mange gode svar:)

Vi har alle vært i startgropa og lurt på mye rart innen ladning :D Selv var jeg heldig at den lokale våpenbutikken kjørte ladekurs 2-3 ganger i året. Så jeg lærte mye der av en som hadde ladet i mange år. Så ble det å lade og feil litt selv når en startet hjemme. Men tror jeg unngikk mange feller pga det kurset :) Flere våpenbutikker skulle gjennomført slik i dag også. Dette er noen år siden ;) 

Link to comment
Share on other sites

@Mas-36; jo, det har du rett i.

51 minutter siden, Kotelett skrev:

Har tenkt å lade 140gn helmantel til trening å småvillt, bør jeg redusere ladningene til disse å på samme måte?

Jeg ville tenke slik. Du har nå gjort deg en erfaring, at ditt våpen ser ut til å generere høyere trykk/fart enn mange andre våpen, med en gitt ladning. Det gjør jo ingenting, så lenge du er oppmerksom på det. Jeg vil betrakte det som sannsynlig at du vil finne tilsvarende fenomen med andre kuler. Så; start pent, ta det kuli. Dessuten kan du jo glede deg over at du sparer litt på det dyre MRP-kruttet sammenlignet med oss andre😁

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva minimum er med MRP i 6.5x55, men med 50gr er hylsa nesten full, så med 42 er det fremdeles 80% fylling omtrent. Det er helt problemfritt. 
Maks med N19 og 130gr kule er f.eks. 46-47gr, men det er rutine å lade med 39-40gr til baneskyting der en ikke trenger fart - jeg skyter flere 1000 slike patroner hvert år - noen med 40gr og noen med 46, alt ellers likt.

 

Ellers er det jo det samme å si som andre, Ladebokens data er ofte friske. Og en kan lure på hvordan de er kvalitetssikret. Men Norma har f.eks. data her: https://www.norma.cc/en/Ammunition-Academy/Loading-Data/65x55-Swedish-Mauser/, og Lapua har omfattende data med med sine krutt. N560 er så og si helt likt MRP. 46gr er mye, det er alle her enige om ser de ut som.

 

Jeg har ladd så mye 6.5x55 at jeg ser ikke i noen ladetabell for å si det sånn, men i andre kaliber som jeg ikke har efaring med sammenligner jeg data fra minst 3 kilder før jeg lader, da føler jeg at jeg slipper å gå helt ned på minimum for å prøve. Men om jeg er helt "blank" som med villkatt eller ukjent kombinasjon av krutt og kule - som f.eks. N570 og 140gr banekuler (som "ikke gikk an" da jeg begynte med det) da begynner jeg 10% under det som jeg tror er maks,

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...