Jump to content

308 ammo i magasin for 30-06 ?


Heestad

Recommended Posts

Hei!

 

Holder på i startfasen av ett lite prosjekt hvor tanken er å omgjøre en BRNO ZKK 601 fra hengslet bunnplate til avtakbart magasin.

Grunnen er rett og slett at det er mer praktisk i flere situasjoner å kunne ha ett magasin i lomma, fremfor å måtte ha det i eske, lomme, etc, 

for så å lade opp geværet osv. 

 

Spørsmålet mitt er igrunn veldig enkelt:

 

Kan man bruke 308 win ammunisjon i magasin som er tiltenkt .25-06, .270 win og .30-06 sprg?

 

Det er veldig mange produsenter som selger ettermarked kit for omgjøring til avtakbart magasin, og svært mange finnes innenfor disse kalibrene.

Det er heller få som lager slike deler til BRNO ZKK, og må derfor bruke en bunnplate/triggerguard som er tiltenkt ett annet våpen.

Derfor må jeg trikse litt og finne ut av hva som vil fungere, og selvsagt hva som vil passe i henhold til målene på denne delen.

 

Men ja, kan man bruke .308 i ett  30-06 magasin? 
Og om ikke, hva er problematikken? 
Hylsene er kortere og vil jo passe i magasinet. 

Takker for alt av svar =) 

 

 

Hilsen Våpen Nooob 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er over en centimeter forskjell på hylselengden på de to patronene så du må regne med mye rar mating uten å modifisere hvert eneste magasin. Det er uansett det minste problemet. Å bygge om fra fast til løst magasin med pålitelig mating og praktisk magasinbytte er et komplisert prosjekt for en børsemaker hvis det ikke finnes ferdige kits eller deler som i alle fall er så kompatible at de kan benyttes med små modifikasjoner. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Thor skrev:

Det er over en centimeter forskjell på hylselengden på de to patronene så du må regne med mye rar mating uten å modifisere hvert eneste magasin. Det er uansett det minste problemet. Å bygge om fra fast til løst magasin med pålitelig mating og praktisk magasinbytte er et komplisert prosjekt for en børsemaker hvis det ikke finnes ferdige kits eller deler som i alle fall er så kompatible at de kan benyttes med små modifikasjoner. 

Nei altså, det blir ikke noe forsøk så lenge jeg ikke finner et kit som har tilnærmet like mål som den originale bunnplata. Men det er vel en fordel å eventuelt unngå det som er tilpasset større patroner, og holde seg til .308. 
Takk for svar. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Noe å huske på er at .308 har en mye mindre konisk hylse enn .30-06. Winchester'n er temmelig stuttfeit. Vinkelforskjellen utgjør såpass mye at en eksempelvis ikke kan kamre om en .308 til .30-06 uten å få en pussig hylsefasong.

Oversatt til magasinboks og magasinhus tilsier dette at .308 vil ha mer kontakt med veggene i magasinet enn .30-06 ville hatt - fordi .30-06en er lengre og slankere, og det kan i verste fall føre til tung mating eller ingen mating - i sistnevnte tilfelle vil patronen stuke ned og frem i magasinet, og vil ikke la seg mate skikkelig. 
Det samme kan oppleves i Mauser som er pipet om til .308 sånn uten videre, når magasinet er ladd med 4-5 patroner vil du få tunge ladegrep fordi patronene har mer kontakt med magasinet enn de burde.

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet med dette posjektet er ikke magasin og patronlengde, men avtrekket som er montert i underbeslaget.

Så enten må det orginale underbeslaget omgjøres til å ta løse magasiner eller låskassen omgjøres til å ta et alternativt avtrekk.

 

Derfor, om løse magasiner er viktig, kjøp en rifle som har det.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Det største problemet med dette posjektet er ikke magasin og patronlengde, men avtrekket som er montert i underbeslaget.

Så enten må det orginale underbeslaget omgjøres til å ta løse magasiner eller låskassen omgjøres til å ta et alternativt avtrekk.

 

Derfor, om løse magasiner er viktig, kjøp en rifle som har det.

Ja er klar over dette med avtrekket. Men i det tilfellet hvor jeg finner et kit som matcher, er det kun ett hull som kreves for å sette inn avtrekkeren. 
Men er fullt klar over at dette er ett vann over hode opplegg, men vi får se. Takker uansett for gode svar, og poster gjerne oppdateringer om det blir noe fremrykk i saken. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er, som jeg pleier å være, enig med Chiefen. Sånn heeelt egentlig ville jeg solgt Brunosten til en som ønsker hengslet underbeslag (de finnes jo fremdeles), og kjøpt en annen rifle med løse magasiner, eksempelvis en fin Tikka M55 eller M65. Merk: dette kommer fra en som elsker prosjekter. Noen ting er det greiest å la være :P 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...