Jump to content

Brno 602


BC.Airn

Recommended Posts

Jeg tenker å montere kikkertsikte og demper på min gamle Brno 602 i 375 H&H mag. Så jeg er derfor takknemlig for å få råd både ang montasje/kikkertsikte og demper. Om noen har egne erfaringer, råd og gode tips så er det gull verdt. Har tenkt den til elg primært.

Link to comment
Share on other sites

På min 602 brukte jeg først en montasje som hette Sweedmount (eller noe lignende ) den var en skinnesak i aluminium og fulgte med rifla.
Som ventet holdt den ikke mer en første høsten før den tok kvelden.
Etter det fikk jeg tak i originalringer i stål, og de holdt i alle fall de åra jeg hadde denne rifla.
Siktet var en Leupold VXIII 2-7x36 (?),  uansett lett og fint siktet som er teknisk meget solid.
Dagens Leupold VX3 2-7x33 (med lys) er vel noe tilsvarende.
Jeg har dette siktet på skogsrifla mi i 30-06 og er godt fornøyd.
Men her vil vel de fleste 1-4 eller helst 1.5-6x42 gjøre en super jobb i elgskogen.
Demper har jeg ikke peiling på, men vil ikke rifla bli stygglang med demper?

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Leupold VX-I 2-7x33 i Warne Maxima QD i medium høyde. Kikkerten er solid, men for kresen på øyeplassering for min smak. Montasjen er solid og praktisk, men for lav, selv med en slank kikkert som Leupolden. Hevarmsrota subber langs okularet på kikkerten. Likevel bør ikke montasjen være noe høyere. En runde med fila på hevarmen er nok en bedre løsning.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for respons. Interessant den montasjen du fikk laga Per-S. Bilde hadde vært fint, ja...Skal se på Warne QD. Ser dere nevner Leupold, de holder kanskje rekylen godt. Og ja, ser poenget med lengden. Har lyst på liten demper, og beholde løpslengda, vil ha magnum. Hausken kanskje, noen erfaringer her?

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, BC.Airn skrev:

Tusen takk for respons. Interessant den montasjen du fikk laga Per-S. Bilde hadde vært fint, ja...Skal se på Warne QD. Ser dere nevner Leupold, de holder kanskje rekylen godt. Og ja, ser poenget med lengden. Har lyst på liten demper, og beholde løpslengda, vil ha magnum. Hausken kanskje, noen erfaringer her?

"Så lenge det er bly i lufta er det håp"

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Per-S skrev:

Jeg tviler på at disse Leopold siktene vil passe. Avstanden mellom ringene på 602 er så lang at kompaktkikkertsikter blir for kort i mellomrøret.

Jeg mener jeg brukte en 6x Leupold på en 602 med ringmontasjer for mange år siden.

Link to comment
Share on other sites

Det satt en FX 4x33 på min 602 hos forrige eier. Det kan være dimensjonsforskjeller på forskjellige generasjoner av disse kikkertene, for alt jeg vet, men jeg tror neppe det er noe problem.

 

Forresten, når jeg tenker meg om, så satt 4-gangeren på en skinnemontasje(, lagd av ost:mrgreen:). Så ringene kan ha sittet tettere enn det en får til med ringene rett på bruene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Børsemaker skal tilpasse et par gamle SAKO stålmontasjer, har jeg tenkt til. Han mente det ville gå. Så i gamle Våpenjournalen at Svein Solli (RIP) gjorde det også, og den satt tydeligvis fast. Søylebedding skal utføres av børsemaker, han foreslo også en ekstra rekylklakk. Men først skal jeg montere en Pachmayr Decelerator kolbekappe. Det har jeg tenkt til å gjøre selv. Aner ikke hvilken liten demper som skal monteres, men må ta litt vare på det som er igjen av hørsel. Har enda ikke funnet liten kikkert, dessverre. Ble litt lesing og mimring når jeg tok fram de gamle permene. Faktisk riktig så koselige blader, de gamle der. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...