Jump to content

Viltkamera BolyGuard 550M


Torpajegern

Recommended Posts

Jeg har et viltkamera BolyGuard 550M som jeg har fått et problem med, det har funket greit tidligere men plutselig begyntedet å sende bilder ved hvert 40 minutt uten at noe har løst ut kameraet. Er det noen som har vært borti dette problemet og har en løsning på det?

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

550M begynner vel å bli noen år gammelt nå, og det finnes en rekke versjoner av dette kameraet. Det var også en periode (i allefall) der det ble solgt en del "refurbished" dvs reparerte kamera fra diverse utenlandske websider, så det er absolutt mulig å finne serier av kameraet som er direkte dårlig. Når det er sagt har jeg 4 slike som har fungert prikkfritt i flere år, og de fungerer fortsatt. Et av dem stod ute uten batteriskift i over 1.5 år og sendte fortsatt like prikkfritt, på en viltsti. 

 

Så søppel... tja, det kan være, men ikke flertallet av dem. 

 

At kameraet sender bilder hvert 40.minutt tyder på at det har hengt seg opp på intervallsending (time-lapse), ville prøvd å legge inn intervall og slå på og av, og så slå av intervall igjen. 

 

 

 

Edited by Jibrag
Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen 550 kamera. Problemene jeg har hatt er:

 

 

Vannlekkasje/fukt - som motvirkes med å lage et lite hus til de.

 

Konfigurasjon forsvinner - slutter å sende bilder. Løses ved å sjekke konfig og evt. legge inn på nytt. Bildene ligger da på minnekortet.

 

Går "bananas" og sender bilder hvert 2 minutt eller hva en nå har satt som grense mellom hvert bilde. Omgår det problemet med å ha begrensning på antall bilder pr. døgn.


Andre ting som genererer irriterende mye bilder er kvister og gress som beveger seg i vind/solskinn. Sludd. Fugler som vagler seg i nærheten og sau.


Fungerer stort sett greit de 550 kameraene jeg har i grunn. 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Jibrag skrev:

550M begynner vel å bli noen år gammelt nå, og det finnes en rekke versjoner av dette kameraet. Det var også en periode (i allefall) der det ble solgt en del "refurbished" dvs reparerte kamera fra diverse utenlandske websider, så det er absolutt mulig å finne serier av kameraet som er direkte dårlig. Når det er sagt har jeg 4 slike som har fungert prikkfritt i flere år, og de fungerer fortsatt. Et av dem stod ute uten batteriskift i over 1.5 år og sendte fortsatt like prikkfritt, på en viltsti. 

 

Så søppel... tja, det kan være, men ikke flertallet av dem. 

 

At kameraet sender bilder hvert 40.minutt tyder på at det har hengt seg opp på intervallsending (time-lapse), ville prøvd å legge inn intervall og slå på og av, og så slå av intervall igjen. 

 

 

 

Da takker jeg for tipset med å slå på og av igjen time-lapse og så langt så ser det ut som det fungerer får bare håpe at det holder seg.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Prthhh skrev:

og sau

Mindre irriterende for meg som delvis bruker kameraene aktivt i ettersankinga, på saltstein... :mrgreen:

 

Problemer med sol/skygger og vind i gress/ugress/småtrær (eventuelt at treet kameraet er festet i vaier i vinden, mange som glemmer...) er ting som en må tenke over når en setter opp kameraene, og jeg ser at jeg har mindre problemer med dette nå enn for 6-7 år tilbake. Samt å stille inn følsomhet litt etter hvilket bruk en skal ha de til. 

 

Nesten "uansett" hvor vanntett en lager slike kamera, vil de etterhvert gå på en smell med fukt/kondens og irr på elektriske komponenter. Hus over dem er veldig fornuftig og hjelper mye, men i det miljøet de utsettes for vil det etterhvert bli kondens, på en eller annen måte. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har kjøpt et Bolyguard MG984G-36. Batteritid vil variere med om man tar opp video eller ei, aktivitet foran kameraet mm tenker jeg, men hvor mye trekker det om man har på mulighet for å sende sms kommandoer til kameraet?  Tømmer det 8 AA batteriet i løpet av et par uker?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
På 19.3.2019 den 10.46, FNJ skrev:

Har kjøpt et Bolyguard MG984G-36. Batteritid vil variere med om man tar opp video eller ei, aktivitet foran kameraet mm tenker jeg, men hvor mye trekker det om man har på mulighet for å sende sms kommandoer til kameraet?  Tømmer det 8 AA batteriet i løpet av et par uker?

Jeg erfarer 5 døgn batteritid på nyinnkjøpt BolyguardMG984. Alt for dårlig! Da har jeg i tillegg slått av sms-kommandoer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...