Jump to content

Sota hylser i 3006


Raabjoern

Recommended Posts

Jeg har brukt en ladning i 3006 med 56 grn N-160 og 180 grn oryx. Ladning ligger ca 15 m/som under fabrikk oryx. Men har lagt merke til at den sorter halsen på hylsen. Kan dette komme av for slapp ladning? Burde jeg gå opp til 57 grn? Uten at jeg har sett trykktegn på 56 grn er det trygt å lade seg til hastighet som fabrikk ammunisjon? 

Link to comment
Share on other sites

Standard ladning i .30-06 og 180 grain forskjellige kuler har i alle år vært 57,1grs N-160.

Dette har gitt V/0 på +/- 820 m/s.

 

Ladningen 57,1grain var Vitauvoris Max i gamle ladetabeller, men den har som sagt fungert bra også med forskjellige batcher krutt.

N-160 er et fint krutt for bruk i .30-06 (selv om det soter litt mer enn t eks Norma 204), - bruker det også for de tyngre 220 grain kulene. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kronografert følgende 180 grs kuler ladet med 57 grs N-160 krutt: Nosler Partition, Swift A-frame, Norma Oryx og Hornady SP Interlock.

Hastighet i min BRNO ZKK600 med 57 cm Heym-pipe ligger i området 775-800 m/s, tilnærmet likt eller litt i underkant av Normas fabrikkammo.

Alle ladninger i Norma hylser og med CCI200 tennhetter. Jeg har ikke vært plaget med soting, og har ikke sett trykktegn. God presisjon med alle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...