Jump to content

Howa 1500 eller Ruger GSR som første boltrifle ?


BlackHillsRoy

Recommended Posts

Hei

 

nå trenger jeg litt hjelp, er det noen som har gode synspunkter / erfaring med disse to riflene (eller tilsvarende).

det er jo litt forskjellige prinsipper bak disse.

 

Dette blir min første boltrifle til jakt, den skal klare storvilt kravet (jeg ser for meg 308w men dette er ikke i Stein).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med Ruger GSR, men har forsåvidt et godt inntrykk av denne. Howa 1500 i nettopp .308win har jeg derimot erfaring med. Jeg har flere storviltrifler, hvorav Howaen er den billigste og enkleste. Det er også den som er mest pålitelig- aldri noe tull. Hengslet magasinbunn = aldri glemme/miste magasin. Alltid feilfri mating/ekstraksjon. God presisjon. God å skyte med. Ikke noe magasin eller andre raklete saker som stikker ut under riflas balansepunkt. Hauger/lass med ettermarkedsdeler, om behovet endrer seg.

 

Med disse to alternativene tror jeg ikke du kan velge helt «feil», og det spiller nok ikke så stor rolle hva du velger. Jeg, for min del, hadde valgt Howa igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med Howa (Men det har plenty andre), Ruger GSR i 308w har jeg selv samt at en kammerat kjøpte maken samtidig, så den er det litt enklere å uttale seg om.

 

I korte trekk er GSR en spesial utgave av Ruger M77, altså en mauser type mekanisme med kontrollert mating.

 

Pluss:
God balanse, snerten rifle, lett, kontrollert mating, ok avtrekk (Min og kompisen sin er ihvertfall helt ok). Åpne sikter (Ghost ring) og flere muligheter til montasje av optisk sikte (Inkludert originale Ruger ringer om man tar av baksiktet), Den har montert flammedemper som kan byttes ut (Ferdig gjenget med tomme gjenger for demper etc.). 3, 5 og 10sk magasin tilgjengelig. Kolben er forlengbar med plast shims (Medfølger), Veldig pålitlig mekanisme. Den laminerte stokken ser bra ut (Pepper). Passe agresive nettskjeringer i forskjefte og pistolgrep (Sitter godt i hånden uten å irritere). 3 posisjons sikring. Plastmagasinene fungerer godt.

 

Minus:
Kun frontmontert demper kan brukes om man ikke vil ta av forsikte (Forsikte er satt fast med en "roll pin"), Baksiktet må tas av (Skrudd fast) for å montere kikkertsikte på vanlig sted, 3sk magasin stikker ut 1,5cm under underbeslag. Magasin utløser er mer beregnet for hurtig magasin bytte enn å sikre at magasinet ikke løses ut ved en feil (Men har etter flere år ikke klart å løse ut magasin ved uhell, så det er kanskje ikke noe problem). Det ser litt rart ut med mange forlengerplater på kolben (Jeg er 191cm og har 3 ekstra forlengerplater på kolben). Liten og i utgangspunktet ikke utbyttbar kule på hevarm. 10sk stål magasin er ikke like bra som plastmagasinene (Mine 10sk stål magasin er så godt som ubrukt, 10sk og 3sk plast er de som blir brukt). Kort pipe, så det smeller godt uten demper.

Ruger GSR er i korte trekk en spesialisert modell, og egner seg dermed mindre godt til customisering.

 

Egen bruk:

Min er i hovedsak ett konkurranse våpen i IPSC Manual 10 / Manual open klassen, og fungerer greit til dette. Men er også bakckup våpen for Hjortejakt (Derav 3sk magasinet). Hadde jakt vert primær formålet for min GSR, ville jeg ha tatt av for og baksikte og satt på en lett demper.

 

Status: Om jeg hadde måtte selge unna for å få mer plass i våpenskap (Skjer ikke, kjøper heller flere våpenskap ;-) ), er min Ruger GSR ikke av de første som blir solgt. Men.... Den hadde ikke blitt kjøpt inn om den først og fremst skulle brukes til jakt, da hadde jeg heller sett nærmere på Howa sine modeller (P.g.a. Magasin løsning og alle lego delene til Howa). 

 

Edited by vingemutteren
La til siste settning.
Link to comment
Share on other sites

Fruen har GSR. Ikke noe galt med den egentlig. Men... jeg hadde ikke kjøpt en nå. Den er for spesialisert til at den er det jeg vil ha. Prøv en, og prøv den ordentlig. Bytt magasiner, ta raske ladegrep, skyt noen hissige ladninger. Hvis du fortsatt vil ha en da, kjøp den. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...