Jump to content

M98 spørsmål


mgulb

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har noen M98 spørsmål jeg håper å kunne få svar på. 

  • Center-center skjefteskruer er 19,8cm og diameter på kassen utvendig er 36mm. Er det da en Large ring?
  • Hvor og når er den produsert?
  • Kaliberet er 30-06, ca 60cm langt trappende løp. Er riktig modellbetegnelse M98k-F1?
  • Er det noe mer de stemplene på vedlagte bilder sier?
  • De 2 skruehullene bakerst på låskassa, er de orginale, eller er de til et ettermontert baksikte ?

 

Har sett litt på diverse stokker, og får da opp noen spørsmål jeg ikke helt vet forskjell på:

  • #1 Barrel
  • Commercial Floorplate, #1 Barrel
  • Military Barrel

Hva er forskjellen på disse?

 

På forhånd takk for alle svar :)

IMG_1980.JPG

IMG_2124.JPG

IMG_3603.JPG

IMG_6409.JPG

IMG_8208.JPG

Link to comment
Share on other sites

M98kF1 eller K98kF1 om du vil. Large ring. De to hullene er en (stygt utført) jobb for montasje for kikkert eller diopter, og er ikke originale.

 

Military barrel er profilen du skal ha, #1 er en type kommersiell pipe for jaktvåpen. Som det står på rifla er den produsert i 1939 ved Mauser AG Oberndorf am Neckar.

Link to comment
Share on other sites

Enda godt det var utseende, for tror ikke det ser så værst ut når jeg får ut skruene ;) Har planer om kikkert ja, så hevarm og borring må til. Hørt det kan være litt vrient og borre selv, så får vel sette det bort tenker jeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok en av få som fortsatt syns en gammel mauser er et flott våpen, så bra det finnes flere som fortsatt velger å bruke disse gamle våpnene :D Legger med et bilde av min. Den er en M98 som Kongsberg laget konkurranse rifle av type M59. Jeg har fått byttet avtrekket til Kongsberg sitt justerbare, satt på en NM-149 skarpskytterstokk, bildet er fra før jeg byttet ut det lange tunge .30-06 løpet til et i 308 win. Slik at jeg kunne bytte til NM-149 underbeslag med 5 skudds boksmagasiner. Hevarm er bøyd, sikring byttet og kassa ble gjenget for kikkertmontasje. Kjempefornøyd med rifla :D 

001.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Chiefen.v-2 skrev:

Bare nevner at du sparer mye på å kjøpe en ferdig ombygd mauser....

 

Absolutt, men for meg så er det prosjektet jeg er ute etter. Kunne godt kjøpt en ferdig, men da går jeg glipp av moroa :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, mgulb skrev:

Hva slags sikring anbefaler du å montere?

Takk for det :D Fargen kommer litt dårlig ut på bildet, men er brun laminat. Har planer om å få den lakkert sammen med kasse og løp om et år eller to ;) Husker ikke å den lakktypen het, noe cerakoat eller noe :P

 

Når det kommer til sikring har jeg selv og vet den er mye brukt denne typen:

https://www.brownells.no/BUEHLER-STYLE-LOW-SAFETY-Timney-M98-Safety-Mauser-883804098

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Mas-36 skrev:

Takk for det :D Fargen kommer litt dårlig ut på bildet, men er brun laminat. Har planer om å få den lakkert sammen med kasse og løp om et år eller to ;) Husker ikke å den lakktypen het, noe cerakoat eller noe :P

 

Når det kommer til sikring har jeg selv og vet den er mye brukt denne typen:

https://www.brownells.no/BUEHLER-STYLE-LOW-SAFETY-Timney-M98-Safety-Mauser-883804098

 

Hvis du lakkerer om et NM149-skjefte skal jeg klype deg tynt :/

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er fornøyd, har hatt den typen på alle mausere jeg har eid(bortsett fra 2-3 som jeg beholdt orginale). Noen var den på da jeg kjøpt og på denne fikk jeg det gjort da jeg endret hevarmen og annet :) Men om du har mindre enn 10 tommeltotter slik som meg er det visst noe en greier selv også :P 

 

@Ei tohi varjata Hmm du mener det ja ;) Vi får se om du må komme å klype eller om jeg lar være :P 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har montert og brukt begge. "Best" er relativt, Buhler er raskere i bruk, og ser kanskje bedre ut. Riktig montert er det en god og trygg sikring, jeg har sett/kjent på noen hvor monteringen gikk litt fort og disse er litt for enkle å avsikre etter min smak.

Kopien av snipersikringen har midtstillingen slik at en kan tømme våpenet for patroner med sikringen på, den er raskere/enklere å montere og jeg klarer ikke se for meg et scenario hvor en avsikkrer ved et uhell.  

Er en litt hendt og har fantasi lager en en utgave av denne selv.

 

Nå aner jeg ikke hva slags rifle du skal bygge osv, men det finnes også to alternativer til. Oppspenner (fra Voere) og 3punkts m70sikring (MagnumHansen og Voere er vel de vanligste nå for tiden). Da ruller pengene fort og helt ærlig; da koster en på en penere kasse enn det HV har å by på.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått borret og pirket ut de 2 skruene som satt fast, så håper det ser litt penere ut nå. 

Noen som forresten vet hva slags type sikte som er på bildet? Håper at det siktet på bildet er originalt eller masseprodusert, slik at baser for kikkertfestet har samme plassering av skruene

 

IMG_5215.JPG

IMG_8035.JPG

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Per-S skrev:

Om skruehullene ikke passer med montasjen så sveis igjen et av hullene i montasjen og bor et nytt. Ikke prøv å sveise igjen hullene i våpenet.

Hullene ser greie ut, og mest sannsynlig vil de passe.

 Ja det går jo selvfølgelig :)

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, mgulb skrev:

 Noen som forresten vet hva slags type sikte som er på bildet? Håper at det siktet på bildet er originalt eller masseprodusert, slik at baser for kikkertfestet har samme plassering av skruene.

Det siktet ser ut som et som ble solgt på midway før de ble borte i Norge. Så vil tro skrueavtanden er ganske standard :) Men skulel det ikke være det så har du fått ett godt tips alt ;) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som vet hvor store hull jeg kan gjenge i kassa? Har fått montert en borrejig nå, og ser at de 2 gamle hullene ikke er helt sentrert. Tenkte jeg kanskje kunne bruke litt større dimensjon IG borre nye hull, men vet ikke hva som blir for stort og ikke.

 

Mulig jeg ikke klarer å borre ut hele det gamle hullet, men tror det skal bli nok gods uansett til at skruene sitter.

Edited by mgulb
Link to comment
Share on other sites

Har fått slipt bort ladeklipssporet på kassa nå, og når jeg måler høydeforskjellen på bakre og fremme base, så sitter bakre base ca 0,3mm lavere enn fremme base. Ca 12cm mellom basene. Dette vil si ca 25cm høyere på 100m. Riktig? 

 

Og hvor mange MOA tilsvarer det? Hvis det er ca 8,6 MOA, så stemmer matten min, hvis ikke så må noen gjerne forklare hvordan jeg regner ut dette?

Edited by mgulb
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...