Jump to content

Innendørs .22 bane


B686SP

Recommended Posts

Hei. Vi er godt i gang med å bygge innendørs pistolbane, og jeg har noen spørsmål i den forbindelse. Jeg legger de i nummerert rekkefølge for oversikten sin skyld.

Vi følger instruksene for DFS 15 meter innendørsanlegg hva angår sikkerhet og ventilasjon, men er det noen som har noen gode tips og triks å komme med, så taes dette vel i mot.

 

1. Kreves det noen form for personforsikring spesifikt for anlegget? Lokale leier vi, så bygningsforsikring er ikke tema.

 

2. Lyssetting, hvordan få bra skytelys?

 

3. Hva kreves for og lovlig kunne oppbevare klubbvåpen og ammunisjon i lokalet utover våpenskap?

 

4. Hva slags farge bør vegger og tak være? Vi skal flotte oss litt når vi først bygger, så vi ønsker at det ser ordentlig ut med nymalt alt. Vi ser for oss at en ren hvitfarge kan bli blendende, men vi vet ikke.

 

Dukker det opp flere spørsmål etterhvert, så legger jeg disse som svar i tråden.

 

Mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

DFS sine retningslinjer for ventilasjon er for lite. Og kravene til rettet, og fordelt luft er for dårlige. Vi har baner som fyller kravene, der det knapt er forflytning av luft ved noen skiver, og feil vei ved noen. Baner som faktisk overgår kravet til luftmengde. 

Ad farge, så liker jeg personlig de banene som har ubehandlet treverk på veggene. Men mange er rent hvite, og de er også fine. 

Sørg for å få et glatt gulv foran skivene, som er lett å gjøre rent.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til spørsmål 3.

 

Våpenforskriften sier:

§ 83.Oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon for foreninger tilsluttet godkjent skytterorganisasjoner (skytterlag/-klubber og jegerforeninger)

Politimesteren kan dispensere fra bestemmelsene i § 79 femte ledd og § 80 fjerde ledd om oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon for foreninger tilsluttet godkjent skytterorganisasjon dersom særlige grunner foreligger.

I de tilfellene det gis dispensasjon, skal våpnene eller en vital del av våpnene oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå. Gis det dispensasjon for mer enn 10 registreringspliktige våpen, skal oppbevaringsstedet være beskyttet av FG-godkjent innbruddsalarmanlegg med overføring til døgnbemannet alarmstasjon som med egne vektere, eller med avtale med enkeltpersoner eller foretak, kan sikre at det blir foretatt utrykning ved alarm.

Politiet kan gi særlige pålegg om oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

@M67 Ventilasjon har vi overdrevet med mange prosent, jeg er av typen som overdimensjonerer 😊 Utbytting av luft i rommet, som i utgangspunktet er skal være ca 800 m3/t, skal bygges for 2000/m3t på full fres. Tilluft bakfra blir ca 1000 m3/t, maks 4 skyttere, så her burde det bli undertrykk nok i lengderetningen på banen. @DoctoRoy Da får vi sjekke med lensmann hva han mener 😊 Takk til dere begge 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Tilluft bakfra blir ca 1000 m3/t, maks 4 skyttere, så her burde det bli undertrykk nok i lengderetningen på banen

Vi har 2800m3 / time bakfra, på 10 skyttere. 3600 når jeg maser, men de skrur det fort ned igjen. Med 22LR. Det er etter min mening helt marginalt. Var det opp til meg og jeg kunne dimensjonere fritt så hadde jeg lagt det rundt det tidobbelte, da hadde vi hatt 0.25m/s over forbi skytterene. eller som minimum 10 000m3, for 0.1m/s - i hele tverrsnittet, ikke bare noen steder. Det er jo det DFS anbefaler, minimum 0.1m/s forbi skytterene.

Nå er det litt forverret på vår bane siden det er skjevt tilført, men likevel er det for lite.

 

Det er "greit nok" å skyte i, men å være instruktør der blir en lei av.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Løfter denne, og håper noen har fasit på spm nr 1. Er det kjekt å ha, må ha, eller unødvendig/ikke pålagt med noen spesiell forsikring i denne sammenhengen? Evt, hvem/hvor kan jeg ta kontakt for å få svar?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hva er størrelsen på banen deres? Vi har liten bane, 460cm×ca 1300cm med 225 takhøyde. 

10 skiver med "grei" plass. Det er en 15m bane, og rommet det skytes i er ca 20m langt, takhøyden er mellom 2.5 og 3m tipper jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 27. april 2018 den 20.11, B686SP skrev:

Hva er størrelsen på banen deres? Vi har liten bane, 460cm×ca 1300cm med 225 takhøyde.

Ja - det var en liten bane! :) Er du sikker på at målene (eller benevnelsene) du har oppgitt er riktige?  460 cm = 4,6 m! 1300 cm = 13 m!  225 antar jeg skal være oppgitt i cm det også, noe som gir 2,25 m takhøyde. Oppgi heller slike "store" mål i meter, lettere å ha styr på.  :) 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Geco5 skrev:

Ja - det var en liten bane! :) Er du sikker på at målene (eller benevnelsene) du har oppgitt er riktige?  460 cm = 4,6 m! 1300 cm = 13 m!  225 antar jeg skal være oppgitt i cm det også, noe som gir 2,25 m takhøyde. Oppgi heller slike "store" mål i meter, lettere å ha styr på.  :) 

Gammel platearbeider som til normalt gir alle mål i mm. Synes jeg var flink som klarte å tøyle meg til å bruke cm  ☺️ Målene du gjengir er korrekte, 4,60x 13x2,25. Vi fant ikke bedre egnede lokaler, og liten klubb (ca 40 betalende medlemmer) med tilhørende slunken bankkonto har ikke råd til å bygge nytt. Da kontakter jeg nfs og hører hva de sier hva angår forsikring.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...