Jump to content

Beverjakta 2018


Castor

Recommended Posts

Det er da merkelig at ingen har kommet på at det er beverjakt rundt om i Landet da??

Bør være fart i Bevera nå, etter hvert som snø og is smelter sakte, på bakken, i vassdrag og vann. Isen blir mer og mer usikker for hver dag som går.

Har vært ute å spanet bever, men det er for tidlig her i Kongeberg. Bør vel løsne i neste uke. Meldes om masse varmegrader og da skjer ting fort.

Da er det på an igjen......på an igjen

 

Er det andre som har vært ute å titta og evt fått til beverfelling, så vil man selvsagt høre......og ikke minst, se bilder av det.

Slik ser de hvertfall ut, for de som har glemt hvordan en bever ser ut:)

IMG_2350.JPG.296c6592932f39b5ecb670419fe738c3.JPG

 

IMG_2382.JPG.e0b04f5f77fd1534fbdb14031d25159d.JPG

Edited by Castor
Edit
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har omsider aktivitet rundt hytta te Børre. Børre har flytta adresse på både hytte og dam, ikke langt men til ennå mer plage for både mine og naboens jorder. Åpne grøfter med fin ungskog til å bygge både den ene og andre konstruksjonen. 

 

Derfor ble kamera plassert nær en fôringsplass og passasje, så nå skal aktiviteten klokkes inn. Noen dager uten barn og ØKH gjør det snart mulig å jakte både morgen dag og kveld😁 Så får vi se om det blir beverbiff og pels på knaggen😜

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Måtte gå på truger te post, men tett vegitasjon gjør at jeg må tett på.. Sto pip stille på skara i 1,5 time før det ble potte mørkt og selv 8x56 SLC sleit med å se..det er så sykt knaseføre på kveld og morgen, samt at det er gode 50 cm råtten snø igjen.. er vel ikke bart før jakta er over..

91706E3E-DADE-49E7-875F-B6BA90ED7294.jpeg.c5831edcf30f3a204861a1beb912504a.jpeg

Fått knipsa noen bilder med viltkamera, det var kjekt å få klokka aktiviteten. Desidert mest  fra 2330-0430, å da er det MØRKT..

F76651E0-E71A-4EB6-9D1F-7472FC714162.jpeg

Edited by vsmeen
Bilde
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Idag ble det hvertfall bever i sikte, men har nok vært litt pysete med motorsaga når jeg rydda posten tidligere i vinter.. 2 bevere observert når jeg kom til post, men ingen gikk klar krattet.

 

 

99085048-4CA0-441E-B3EC-C2020CB51023.png

Edited by vsmeen
Bilde
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da er man hjemme igjen i stressless'en etter beverspaning.....og humøret er på topp etter å ha observert 3 (forskjellige) bevere.

Hadde hverken med videokamera eller rifle, mao helt typisk:D

Var null aktivitet på samme stedet for bare få dager siden, så man forventet ikke å observere noe som helst i kveld heller, men der tok man fullstendig feil gitt.

Tydelig at varmen og intens snøsmelitig her i området har trigget bevera slik at i kveld, som allerede nevnt, da var det fart i de.

Man fikk jo hakaslepp av å se mørk bever på kritt hvit snø. Nesten like spennende som å se mørk rev på hvit snø, men bare nesten.

Blir å brålade jaktskudd nå, med en passelig dose nitroglyserin + VMAX i tuppen. Det bør være brukbar bevermedisin.

 

Legger ved et bilde av bever, tatt forrige sesong, men evulusjonen forandrer ikke mye form og farge i løpet av ett år, så slik ser de fortsatt ut.

IMG_2352.JPG.b54256e41bd4b39e9321a69349406a25.JPG

 

Dette er en skikkelig sværing. Minner mer om slagskipet Tirpitz enn bever, der den ligger klar som gjedda i sivet.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 6
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Da har man vært på beverjakt og jammen har det blitt bever i bakken gitt.

Ble full klaff i går kveld etter 2 dagers spaning og planlegging, samt "innforing" av bever i form av saftige seljekvister, utlagt på stategiske plasser langs vassdraget.

Ble jaggu 2 bever på oss i går kveld ja.

Glemte helt å ta bilde av de i alt oppstusset, men fikk derimot helt greie video-opptak av beverjakta vår, slik at dere kan bli med oss ut på beverjakt, når videosnuttene har blitt redigert nok til at det blir "Beverjakt 2018" ut av det. Tror den blir svært så severdig.

 

Kompisen var skytter og jeg filma. Det har vist seg å være og ikke minst er.......en bra combo.

Link to comment
Share on other sites

På 8.4.2018 den 21.21, Castor skrev:

Det er da merkelig at ingen har kommet på at det er beverjakt rundt om i Landet da??

 

Som vanlig søkte jeg veldig sent på beverjakt, i Trysil, men har tidligere fått jakt hver gang. I fjor ble det èn dag med jakt, da den plutselig ble stoppet 30. april i stedet for 15. mai. 

 

Etter å ha søkt, før jeg fikk svar, gikk jeg av en eller annen grunn inn på hjemmesiden, og der stod det jammen meg "Per nå er det ikke gitt adgang til å åpne for beverjakt i Trysil kommune. Vi kan derfor ikke tilby jakt på bever. Vi beklager."

 

Pussig nok har jeg fått beverkort, men har fått beskjed om ikke å betale ennå. Har i stedet fått beskjed om å følge med på hjemmesiden og se om det likevel blir åpnet for jakt. Med andre ord får en vente og se. Har ikke fått noen forklaring på hvorfor det er stengt. Tviler vel på at det blir jakt. Litt synd i grunn, for jeg hadde tenkt å ta med frøkna slik at hun kunne fått sjansen til å få bever. 

Link to comment
Share on other sites

På 21.4.2018 den 12.17, ko-stens skrev:

Tviler vel på at det blir jakt. Litt synd i grunn, for jeg hadde tenkt å ta med frøkna slik at hun kunne fått sjansen til å få bever. 

Jammen tok jeg ikke feil, gitt. Har fått beskjed i dag at jeg får kort på èn bever. Det holder. Får håpe frøkna kan få muligheten til å få felt det da. Hadde vært artig. Hun er i hvert fall klar! :-) 

 

Om vi ikke får bever, håper jeg i hvert fall vi får sett dyr og opplevd litt spenning! Er noen sleipinger i den elva jeg skal jakte. Ble feks. rundlurt av en ung en gjentatte ganger for to år siden. Utrolig spennende og artig. Da jeg ga opp denne, reiste jeg til et annet sted langs elva, rett ved en avkjøring hvor det stod et par containere. Der drev mor og unge i strømmen. Mor spiste, ungen tullet rundt. Tipper det var en ettåring. Skulle til å ta frem rifla, men endte i stedet opp med å sette meg og se på dem i stedet, sju, åtte meter unna og filmet med mobilen! Ga meg like god opplevelse det. Ikke hadde det blitt den store naturopplevelsen heller, å skyte ti meter unna trafikken på hovedveien mellom Trysil og Østby. Hadde rett og slett ikke samvittighet til å skyte heller. De hadde det jo så koselig... :-)  Noen ganger lurer jeg på om jeg burde funnet meg en annen hobby! 😊

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vært ute å titta etter bever igjen jeg vet dere. Bli med ut dere å da vel. Jakta er jo slutt nå, men artig å titte på bever lell.

Tar ikke lang tid dette. Trenger ikke ta med hverken myggmiddel, sitteunderlag, ekstra tøy, kaffe

eller boller😂

En ørliten overaskelse på lur i denne videosnutten.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jakta her er til 15. mai, så har hele neste helg på oss. Var en kjapp tur forrige søndag midt på dagen bare for å se etter spor. Det var det ganske mye av, men det var også ganske mye snø her og der og is i elva. Et par steder har beveren rasert ganske mye, så det skal bli spennende å se om de innfinner seg til helgen. Om det er noen der da, for jeg frykter det kan ha vært tjuvjegere på ferde. Ferske spor etter folk flere steder inn mot der beveren har drevet på, og masse ølbokser slengt rundt i tillegg. Dette er en lett tilgjengelig elv med bil, så det skulle ikke forundre meg om noen slike har vært der og skutt dyr. Har sendt epost til jaktforeningen og sagt fra. Kan jo hende de følger med litt, men det er såpass øde til at det skal litt til for å bli fersket.

 

Får håpe jeg tar feil og at det bare har vært nysgjerrige folk.  

Link to comment
Share on other sites

Reiser av gårde litt utpå dagen i dag og tenkte å bruke helgen på å se etter beveren vi har tillatelse på. Men, det ser kanskje ikke så lyst ut? Er meldt regn i bøtter og spann i dag og i morgen, ser jeg på Yr.no. Det er kanskje ikke så krise, men jeg frykter det er stor vannføring. Her på Østlandet begynner det å bli seriøs vårflom, og elva vi skal i er neppe noe unntak. Hvordan er det med beveraktivitet når elva går diger som bare det?

Link to comment
Share on other sites

Hadde to kort ved Tynset (Fåset grunneierlag). Fullstendig spolert av vannmassene denne gangen, men området frister heller  ikke til gjentakelse. 

Nesten alle steder der det er mulig å finne bever ligger ved siden av veien og mellom gårder pg bebyggelse:(

Burde jo ha forstått dette da kortet var tilgjengelig lenge etter at alt annet var utsolgt...

 

Link to comment
Share on other sites

En jaktkamerat fikk redigert en småpen beverjaktfilm fra nå i vår, tillater meg å dele den her. Lånte børsa mi også.  Morsomt å se terrenget fra det perspektivet, har jakta gaupe i den "knoppen" rett fram, heftig terreng.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ble ingen bever på oss i år. Reiste ut en tur på fredag ettermiddag/kveld, lørdag morgen og kveld. I dag ble det ingen tur. Verken frøkna eller jeg gadd å stå opp, og kveldsøkt blir for sent i dag. 

 

Fredag så vi ingen dyr. Lørdag morgen kun et plask, mens det på kvelden begynte å skje ting. Da var ikke frøkna med. Fant først en post i tetta med utsikt mot andre siden av elva. Ikke noe der, men ti meter nedenfor meg derimot. En diger en som seg utover før den plasket voldsomt og forsvant. Ble nok var meg. Flyttet meg til en mer oversiktlig plass på en høyde utover en rolig bukt i elva. Etter en liten stund kom en halvstor bever rett mot meg, svingte av og svømte nedstrøms 200 meter før den gikk på land på motsatt side. Tenkte å prøve å komme meg innpå, men plutselig kom en til rett mot land der jeg var. Den gikk nesten på land og. Opp med rifla og trådkorset rett på, 15 meter unna, men jeg liker ikke helt slike situasjoner da jeg heller vil beveren skal være på land. Den rygget ut og svømte ti meter og la seg til ro 25 meter unna inntil en bjørk i vannkanten. Kunne skutt da og, men igjen... Jeg lot være, og litt etter forsvant den. En grunn til ikke å skyte var at den ikke gikk på land, men en annen grunn var at den var så liten. Begynte nesten å lure på om det var mink... Men den var jo ganske kraftig i forhold. Fjorårsunge? 

 

Flere dyr så jeg ikke, men det ble jo både spennende og artig lell. Jeg MÅ jo ikke skyte noe for å ha en fin opplevelse. 

 

Ellers i løpet av helga har vi sett flere orrhøner og røy, pluss en diger tiur, to harer, to rådyr og en stor elgokse. Sistnevnte vadet over elva 100 meter nedstrøms i kraftig, flomstor elv. Brød seg katta om oss. Blir nok mange spir på denne. Må være en av de kraftigste elgene jeg har sett. Artig syn.

 

Så om det ikke ble fangst, har vi fått mange fine småopplevelser på kjøpet. 😊

 

Så får en håpe på mindre elv og bedre vær neste år. Det regnet en god del og, og det var surt og kjølig, pluss at elva var for stor til å komme til på gode plasser fredag og i går morgen. I går kveld var været bra, med sol og mange grader varmere, og elva hadde faktisk gått ned noe. Kanskje det hadde noe å si? Var rett og slett bare kos å være ute, se bever (og andre dyr) og høre på fuglelivet. Gir ro i sjela det! 😊

 

Lite bilde for å vise litt beverherjing. Var flere steder det så slik ut. Liten tvil om at det er god bestand i den elva!

20180512_195602.jpg

Edited by ko-stens
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...