Jump to content

Hurtigmontasje til sako 85


alaska

Recommended Posts

Skal de være hurtig så er vel en picatinny i stål bunn solid. Jeg hadde en slik men har nå Leupold QR baser. Har to kikkerter og Aimpoint. Har ikke fått testet det ut helt, men det virker lovende. Årsak til byttet var jåleri og vektreduksjon. 

En fordel med QR baser er at kikkerten blir et naturlig bærehåndtak. the

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Greppe skrev:

Skal de være hurtig så er vel en picatinny i stål bunn solid. Jeg hadde en slik men har nå Leupold QR baser. Har to kikkerter og Aimpoint. Har ikke fått testet det ut helt, men det virker lovende. Årsak til byttet var jåleri og vektreduksjon. 

En fordel med QR baser er at kikkerten blir et naturlig bærehåndtak. the

 

Link to comment
Share on other sites

Har brukt begge typer montasjeløsning (ERA skinne/ HG skinne/ Optilock) og synes repeterbarheten er tilstrekkelig til jaktbruk uansett valg. Kan være snakk om et knepp eller så i avvik kan det synes, så langt jeg har erfart, men det er ikke utforsket skikkelig. Løsningen med picatinny gir høyere montering av sikte, og reduserer tilgjengeligheten til lading fra toppen noe, men gir også et bredere utvalg i montasjeringer i flere prisklasser. Løsningen med skinne blir vel den tyngste. Støtter nok Joika sitt forslag om du ikke skal bruke siktene på andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, msteiro skrev:

Ikke veldig mye erfaring med bytte av sikte og optilock, men synes selv at Leupold QR er ganske idiotsikkert. Kan kun monteres på en måte, og veldig lett å ta av og på. 

 

Ringene er vel betydelig billigere også per stk.

 

Link to comment
Share on other sites

En av fordelene med optilockringene er plastforingene som motvirker utilsiktet spenn ved montering.Bruker man ring/base kombinasjon kan man sågar skimse bakre base for å få utnyttet høydejustering maks(mest aktuelt for langholdsskyttere).I tillegg er det en tapp under bakre base som passer i utfrest spor på låskasse, slik at når siktet er montert og tilpasset riktig, er det bare å skyve på plass og sette fast.Hvis man ikke får tak i QR varianten,tar det vel kanskje 10 sek ekstra tid å bruke torx/unbrako.

 

Link to comment
Share on other sites

På 15.3.2018 den 21.21, alaska skrev:

Hei

skal montere 3 kikkerter på ei sako 85, kva system er det beste og mest solide mtp å unngå treffpunkt forandring ?

Litt ukjent her i landet men velprøvd . 

http://www.dentler-jagdwaffen.de/en/

For tiden det mest pålitelige system . Du har en basis som ble montert på våpen og justering av treffpunkt ble gjort med basis ikke med kikkertsikte . Dermed kan du bruke samme kikkertsikte på forskjellige våpen eller som du vil ha det . Om du bruke skinne eller ringer spiller ingen rolle . Det finnes overdeler til alle montasjemuligheter .

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, alaska skrev:

Kan du ta av og på orginale optilock baser med ringer utan å endre treffpunkt?

Som vavlo skrev lengre opp,repeterbarheten er tilstrekkelig til jaktbruk. Jeg bruker optilock på en tikka m595.og har så langt ikke merket noen treffpunktsendring ved av/på montering.Uansett sjekker jeg innskyting ved bytte,men har så langt ikke behøvd å justere.(untatt ved bytte av ammunisjon).Når det er sagt så ser jeg fordelen med picatinnyskinne,spesielt hvis man har flere rifler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...