Jump to content

Bygg riggen for meg folkens :D


kahles

Recommended Posts

Nå har det seg sånn, at jeg får snart hendene på ei sako vixen som jeg skal brotche fra 222 til 223.

Jeg skal ha ny kikkert på den, å den skal bli en rigg som skal brukes på kråker, bever, gås, rev og litt råbukk.

Rifla skal være grei på lange hold, siden det er noe som ofte hører med på kråkefugl og gåsejakt.

Grunnen til denne tråden er ikke det at jeg ikke kan finne ut av det selv, men ville gjerne sett hvilken inspirasjon jeg kunne fått fra andre kammeret medlemmer :)

 

Kriteriene er som så:

1. God kikkert, god forstørrelse. Tyskernes eller østerikernes optikk er ingen minus

2. Skal ha nytt løp etterhvert i 223. Et godt løp, som er med på å tyne samlingene til det minimale.

3. Annet utstyr ( 2 fot, sunshade, Lyddemper... You name it )

4. Folk kan le av meg så mye de vil, men rifla SKAL se bra ut.

5. Stokken er litt for "blank og skinnende" tips til oljing og pussing som gir den en mørk matt farge.

6. Budsjett 20.000, å rifla får jeg gratis.

 

Håper på at dette blir en fin "langholds småvilt rigg"

 

 

 

Gleder meg til å se forslag, å få inspirasjon fra hele det ganske land!

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Det første som setter en liten stopper er kikkerten - et sikte i den klassen du nevner koster fort 15-20 000 + bare det.

 

Så en s&b pmII liggende på kjøp og salg her til 15k - så kan du bytte løp i riggen Lothar Walter rustfritt med stigning 1:8 tipper jeg vil gjøre susen for kuler i 75gr klassen. Riggen bør da duge til ditt bruksområde. Om løpet som står i er 1:12 eller 1:14 stigning så det kan bare kastes. Så trenger du en montasje - nå vet ikke jeg hvor lett det er å få 34 mm ringer til en vixen. Men får du montert på en picatinny skinne bør dette i ikke være noe problem, annet en at vi nå har sprengt budsjettet ditt. En bushnell 6500 4,5-30*50 er muligens et bedre alternativ - mener dem har en del knepp dem også. 30mm ringer til sakoen bør det ikke være noe problem å få tak i. Du har nå også muligens fortsatt penger til å få tilpasset en hightec stokk eller noe annet syntetisk til børsa.

Link to comment
Share on other sites

Kikkert: Zeiss Conquest 4,5-14x50. Sidefokus, 6500kr, +300 hvis du vil ha mildot. Ikke medforstørrende retikkel, bra til små kråker, ikke optimalt for rev og bukk i skumring. Der må du velge.

 

Demper: A-Tec TMM5. Har den og er foreløpig storfornøyd. 3500kr ferdig montert.

 

Posten tar sin del oppi alt dette, og montasje blir fort mot en tusenlapp bare det.

 

Løp: Vet fan hva. 1-8" riflestigning i alle fall, så du kan stabilisere de tyngste kulene. Gjerne bytt løp før du får demperen, så slipper du betale for kapping og gjenging av to piper...

 

Av tofoter er jeg glad i versa-pod. Tusenlapp der.

 

Resten av de 20 store kan du bruke på krutt og v-max!

Link to comment
Share on other sites

Kikkert: Zeiss Conquest 4.5-14 med Z-Plex retikkel(evt 6.5-20 om du liker mer forstørrelse.)

Løp: Blånert Lothar Walther i original vixenprofil 1-8" twist, kamret og montert av kompetent

mann

Stokk: Puss på den du har inntil videre..

CCL har et komplett finisher kit med alt du trenger for et godt resultat.

To-fot: Om du må bruke dette til jakt så holder jeg en knapp på Harris til tross for vekten.

Ellers så funker en grei 25-30l sekk også bra som støtte og det har man jo gjerne med

seg uansett om man er på jakt en hel dag.

Demper:A-Tec Al. moduldemper av passende str.

 

Burde klare dette med 20000,-

Link to comment
Share on other sites

 

Håper på at dette blir en fin "langholds småvilt rigg"

 

 

 

 

Med definisjonen "langholds småviltrigg" , så er det først og fremst jakt og ikke langholdskyting generelt du tenker, tenker jeg :)

 

Og da slipper man å kjøpe s&b pmII eller liggende til flerfoldige månedslønner (for en student i allefall). Jeg ville sett på Conquest eller Bushnell 4500/6500, dette er sikter som jeg har prøvd, ikke 6500 serien da men. Kikkertene fungerer utmerket til formålet. Jeg ville nok hatt minst 20x forstørrelse som max. Iallefall for noen måneder siden sparte man litt med å bestille fra usa.

Montasje, optiloc!

Løp, LW er bra og ikke så dyrt. Ellers er det mye fint å velge i, selv har jeg gode erfaringer med Border og Shilen. Men går orginalløpet godt med 55-60grains kuler ser ikke jeg noen grunn til å stresse med å skifte det før det er utskutt. langt skyter du ikke på småvilt uansett!! Sku jeg skifta løp ville jeg valgt 1:8 stigning...

Lyddemper, her er eneste gode grunn for løpsbytte nå, du sparer totalt noen kroner. Av dempere er det mye å velge i, og jeg har ikke prøvd noen så skal ikke anbefale noe heller.

Tofot, jeg liker versa-pod.

Stokken ville jeg ha skifta, til en HighTeck.. hvis man liker å fikle med slikt selv så er det ikke noe stor heksekunst å tilpasse/bedde selv, sparer noen kroner der. Ellers tar vel en børsis ca 5000kr for alt inkludert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk på død og liv skal ha kikkerter med så vannvittig stor forstørrelse når det er snakk om jakt. (over 20x)

Om rifla går godt og sjåføren er dugelig er 12-14x absolutt nok om du så skal skyte kråker på 300m.

Velg heller et retikkel som ikke dekker så mye av målet som f.eks Z-Plex på Conquest eller Fine Duplex på Leupold.

De fleste kikkerter i mellomsjiktet blir grå og ullene når forstørrelsen kryper over 12x og spesielt når man nærmer seg 18-20x

Jeg har gått veien fra Zeiss Diavari 3-12x56 -> 6-24x56 og er for tiden "nede" på en Leupold MK4 3.5-10x40 med syltynt TMR retikkel på den ene langholdsrifla mi.

Det har ikke forhindret meg fra å skyte gode samlinger på lange hold. Myyye lengre enn det folk anser for forsvarlig jaktavstand.

En annen ulempe med f.eks en 6.5-20x er minste forstørrelse ved variert jaktbruk. 3-4.5x som minste førstørrelse funker bedre.

Holder fast på 4.5-14 Conquest, men Leupold VX-III med lys er jo også en mulighet om man vil velge retikkel i pose og sekk.

 

Her er jo noen å velge i.

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14006

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk på død og liv skal ha kikkerter med så vannvittig stor forstørrelse når det er snakk om jakt. (over 20x)

Om rifla går godt og sjåføren er dugelig er 12-14x absolutt nok om du så skal skyte kråker på 300m.

 

Kan bare svare for meg selv. Absolutt helt enig i at 10-14x er mer en nok for å skyte kråke på 300m, grunnen til at jeg liker å ha en kikkert med 20-24x max er for lettere å teste ladninger, på skive da self.. Og at jeg så å si aldri bruker 3-4x forstørrelse, derfor synes jeg det er greit å ha litt ekstra i motsatt ende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 4-12x i min Leupold som står på VSF'en. Har skutt kråker ut til 320 meter, da hadde jeg den på 10x. Sakotrg har helt rett. Over den forstørrelsen der hadde jeg aldri fått bruk for, nesten uansett hold (på jakt).

Bruker som regel rundt 7-8x uansett.

 

Ellers ville jeg gått for A-tec CMM6, den er fin og kjekk, og hendig. Kapp pipa et par centimeter, eller ikke, kommer ann på hvor langt du skal gå, eller ikke gå.

 

To-fot? Harris funker for meg. Versa-pod funker også fint.

 

Kjøp en stokk fra HS Precision, og du vil aldri angre :wink:

 

Og hvis du måtte angre, så kan jeg være så vennlig at jeg tar vare på den for deg, helt gratis :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om rifla går godt og sjåføren er dugelig er 12-14x absolutt nok om du så skal skyte kråker på 300m.

 

Hvor langt hold skyter du fuggel på da?? hvis 12-14 ganger er nok

 

Hvis kråka blir så langt borte at det ikke er mulig å se den og skyte sikkert med 12-14x så må man nok vurdere en del andre forhold også!!

Link to comment
Share on other sites

Om rifla går godt og sjåføren er dugelig er 12-14x absolutt nok om du så skal skyte kråker på 300m.

 

Hvor langt hold skyter du fuggel på da?? hvis 12-14 ganger er nok

 

Jeg har greit skutt skjære på 90m med gammel Brno og en fast 4x Bushnell. Da skulle 12x hole greit til 270m og 14x til 310m. Ei kråke er i alle fall halvanna gang så stor som ei skjære, og da er du på henholdsvis 405 og 465m. Det er i alle fall lengre hold enn jeg skyter fugl...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...