Jump to content

9,3-rekyl i Outback


HTO

Recommended Posts

Trenger litt hjelp, helst fra noen med praktisk erfaring med de aktuelle kalibrene. Rekyl plaget meg ikke før ("relax and enjoy it"), men bruk av blodfortynnende medisin gjør at de kraftigste sparkene må unngås. Hagle og Remington Seven (.308) er forlengst gitt bort, det er også Remington halvautomat i 30-06 (rekylen var OK men presisjonen for dårlig til toppjakt). Så nå går det i 202 Outback i 6,5x55 uten demper, ei børse flere klasser over alt annet jeg har hatt (som spenner fra ombygd HV-Mauser i 30-06 (ræl), via Sako i 338 (tok mesteparten av hørselen på ve øre, ingen fortalte meg at rekyldemperen egentlig var en smellforsterker), Remington 700 i 30-06 (grei nok) til Steyr-Mannlicher i 30-06 (praktvåpen, men hvor kulene ble av i regnvær må fåglarna vite). Som nevnt, Saueren er perfekt, men 6,5 er jo strengt tatt litt spedt til æljen. Dessuten, hva skal man med systemvåpen og bare ett løp? Altså har jeg lyst på et løp med lyddemper i et grovere kaliber, som 9,3x62. ML selger meg gladelig outbackløp for prisen av en god bil, men jeg må ha demper og da blir det vel Våpensmia eller Jaktogfriluft? Ut fra hva jeg har lest her og der på Kammeret har jeg tenkt meg at 9,3x62 med demper vil gi rekyl omtrent som 6,5 uten, altså akseptabelt for meg. Men da har jeg ikke tatt i betraktning Outbackens lave vekt, så det er kanskje for optimistisk? Noen skyter jo også med "potatiskastaren" 9,3x57, som ut fra tabellene slett ikke burde være noen dårlig patron, men fins det løp til Outbacken i dette kaliberet? Kanskje 8x57 IS er tingen, mange skryter av rekylen på den? 30-06 er selvsagt et fornuftig valg på mange måter, og rekylen med lyddemper blir vel som 6,5 uten selv i en Outback(?), men den gjør jo bare litt mer av det samme som 6,5 gjør og mye av poenget med "system" blir borte. Jeg vil også gjerne ha tips om valg av demper, har skjønt at større og tyngre stort sett betyr bedre demping, i hvert fall av lyden. Jeg vil drasse på minst mulig vekt, så spørsmålet er hvilken demper som sluker mest rekyl pr. vektenhet?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, HTO skrev:

........................... men bruk av blodfortynnende medisin gjør at de kraftigste sparkene må unngås. 

Hvorfor?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har gått på blodfortynnende i over 30 år og kjenner ikke problematikken:$

Link to comment
Share on other sites

Takk for kjappe svar, riktignok ikke på det jeg spurte om. Det er jo noe av moroa her på Kammeret, det baller på seg.

Til bbdg: Ihvertfall hagla ga noen blåmerker på skulderen, og den lette Seven, riktignok liggende på bane. Kanskje litt overdrevet og føre var, men hvis jeg ikke hadde forsøkt å redusere rekylen hadde jeg nok ikke hatt noe påskudd til å kjøpe Sauern. Og til Chiefen.v-2: 14000 er jo uansett galskap for et løp, og så skal man attpåtil betale ekstra for å ødelegge forsiktet? S&Ls løp skal være omtrent like bra sier alle.

Link to comment
Share on other sites

http://www.magnumhansen.com/riflelop.htm

Her tilvirker de bla sauerpiper fra LW-emner, til det som kanskje er ganske konkurransedyktig pris. 

Utfra de kriteriene du har satt opp, synes jeg 8x57 eller 30-06 høres ut som fornuftige valg. En patron som gjør «litt mer av det samme som 6,5» kan jo egentlig være helt utmerket. 

 

48 minutter siden, bbdg skrev:

Hvorfor?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har gått på blodfortynnende i over 30 år og kjenner ikke problematikken:$

Når det gjelder bruk av blodfortynnende og rekyltoleranse, kan jeg synse litt om det på bakgrunn av min yrkesmessige bakgrunn (kirurg). Det er ikke generelt slik at bruk av slike medikamenter gjør det farlig med kraftig rekylerende våpen, så lenge du er på riktig side av kolben selvsagt. Men hvis man gjør seg den erfaring at man får blåmerker og tilhørende ubehag, kan man selvsagt ta hensyn til det. Tilbøyelighet til blødninger avhenger ikke bare av blodets levringskapasitet eller blodplatenes funksjon, men også av styrken på bindevevet i åreveggen. Og den er genetisk variabel. Så med andre ord, bbdg; no worries.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du får rekylen helt ned på 6,5 nivå med demper heller, men min opplevelse av å skyte med demper er at rekylen blir som et lengre skyv og ikke som et slag. Dermed blir 9,3 slett ikke ille. 

Hvis du i tillegg setter på en bra kolbekappe og ikke skyter  de tyngste kulene så tror jeg du unngår blåmerker. 

Link to comment
Share on other sites

Du har helt sikkert rett, spindrift, andre faktorer enn blodfortynnende har antagelig større betydning. Da jeg (allmennpraktiker/samfunnsmedisiner) begynte med blodfortynnende for 20 år siden hadde jeg hatt et par pasienter (som IKKE brukte blodfortynnende) med solide bloduttredelser etter skyting. Så da jeg selv fikk blåmerker etter hagleskyting tenkte jeg, kanskje noe forhastet, at dette går ikke og gikk over til halvauto. Resultatet ble bra i alle fall, de som overtok den gamle våpengarderoben ble fornøyd, og jeg ble VELDIG fornøyd etter at Magne Landrø noe seinere solgte meg Saueren (kunne jo fort endt opp med Blæhser eller det som verre er). Og takk for lenken, magnumhansen lager til og med løp i 9,3x57 ser jeg. Takk også for tilbakemeldinger på erfaringer med lyddemper på 9,3, jeg hører gjerne fra noen med Outback også. Det er lette saker, og det vil den forbli med billigkikkert (ser nok æljen likevel), så lett løp som mulig og en lyddemper som demper rekylen godt uten å veie for mye. Hvis det går an.

Link to comment
Share on other sites

Hansen leverer sikkert pipe til 338 Federal også. Da får du noe større høl, noe mindre rekyl og noe mindre volum kruttgass å ta seg av for demperen. Setter du på en Hausken JD 224 så får du god demping av både smell og rekyl samt et kaliber ikke alle har, men som du likevel har et greit utvalg av fabrikkammo til. 

Link to comment
Share on other sites

Hadde kjøpt ei passe kort pipe +-50cm i 8x57, satt på en billig teleskopdemper som Sonic 45, og ikke sett meg tilbake.

Kasta mye ball, med en kompis om 9,3 vs.  8x57 mtp akseptabel rekyl, i forhold til ønska effekt. Når han skulle pensjonere 202'n i 6,5 som elgrifle og kjøpe seg 303. Han valgt 8x57. Og jeg må si meg imponert over både effekt og minimale kjøttødeleggelser, med oryx fabrikkammo.  Både på elg og gris. At treningspatronene til Norma kommer med 8g kule, gjør det hyggelig å trene uten å tenke på sår skulder.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vil ødelegge åpne sikter på din 6,5x55 er det argument for ikke å sette demper på den. Argumentet om at kaliberet ikke holder på elgen er bare tøys! Men, en fornuftig løsning på det du spør om er det jeg selv bruker en del og er meget godt fornøyd med. 30-06 med A-tec 119 Hertz. Mitt løp er 50 cm, får grei hastighet og lite rekyl med en fantastisk og lett demper. Etter min opplevelse bedre enn Hausken, jeg har begge. Helt ærlig så snakker vi om relativt normale kalibre som har tilnærmet lik praktisk effekt i viltet. Det som vil være avgjørende for effekt er etter mitt syn kulevalg og skuddplassering. I så måte er 30-06 et fornuftig valg med det bredeste utvalget av både ferdige patroner og ladekomponenter. Tviler helt ærlig på om de andre nevnte kalibrene er veldig mye dårlige eller bedre!

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill! Nå skrev jeg vel ikke at 6,5 ikke holder til æljen, har skutt flere med det kaliberet jeg, men vi kan vel være enige om at noe mindre og lettere bør det ikke være. Helt enig i at 30-06 er det totalt sett fornuftigste, men nå har jeg jo allerede 6,5 og vil gjerne ha noe litt annerledes for at det skal bli "system" med de to løpene. 338 Federal måtte jeg google, gitt, ser at den kan gjøre jobben også, akkurat som flere andre store og litt langsomme kuler. Tror jeg holder meg til valget mellom 8x57 og 9,3x62, kjekt å kunne stikke innom XXL og kjøpe en eske patroner når som helst. Men jeg kjenner at jeg heller mer mot 8mm etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper reduser rekyl med ca 50% og dette er stort sett likt for alle dempere. Om du vil ha ned vekta så sett på ein rekyl brems. 

Har9.3x62 med demper og rekyl er ikkje problem med denne sjølv om eg skyter med 286 gn kuler. Til og med kona skyter med denne utan å få blåmerker.

Sett på limbsaver kolbekappe så blir det perfekt 👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...