Jump to content

Peiler til dunker


CatLikeFox

Recommended Posts

Skal gå til innkjøp av peiler til dunkern. Er rimelig fersk i peilerverdenen og håper noen kan gi noen tips. sett litt på den "korte tråden" om astro :) Prisen på denne ser jeg er nede i 4990,- hos jakt&friluft. Har også god erfaring med swepoint på elgbikkja.

 

Hva skal jeg velge, hva er ca pris og hvilke forhandlere anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Swepoint en god del på elghund og drever, og jeg har prøvd Astro på elghund.

 

Jeg er ihvertfall ikke i tvil om at peiling med Astro er en helt annen greie enn med Swepoint og andre radipeilere. Astro gir en helt annen grad av kontroll, og jeg kommer aldri-aldri-aldri til å vurdere radiopeiler igjen.

 

 

U

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke gi noen tips, men komme med noen tanker:

Hva skal du bruke peileren til?? Er det for å følge med hvor losen går, eller peile hunden hvis den ikke kommer hjem/mister den.

Jeg vil velge å påstå at GPS peil er ubrukelig til sistnevnte, og dette pga av for kort batterilevetid. En drivende hund regner jeg som savnet når denn ikke kommer inn før etter 24 timer. Da er det mot slutten av hva de fleste GPS peilere har av batt levetid, og systemet er ubrukelig.

Er det derimot for å følge med hva bikkja og viltet foretar seg iløpet av en dag, er GPS det eneste som duger.

 

Jeg hadde mista Dachsen min minst 4 ganger i finnmark, hvis jeg hadde hatt Garmin GPS. Alle gangene gikk det over 48 timer siden slipp av hund, till funn av hund. Disse gangene satt den fast, enten på fjellhylle, eller nedi stenrøys/harehule.

Jeg har ikke GPS, men har lånt flere ganger. Jeg slipper aldri hunden på jakt uten en vanlig tradisjonell peiler i tillegg. Jeg har Edenpeil, og batteriet i senderen varer minst en uke.

Jeg er mere glad i bikkja mi, enn i info om hvor den har vært.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok henta bikkja før det hadde gått så lang tid som et døgn

og astroen har jo 17 til 36 timers batterilevetid, oppladbart litiumionbatteri (DC 30)

Taiko

 

Hvis dette hadde vært mulig, så hadde jeg også gjort det. Men med nattemørket og snestorm på 71 grader nord, er det været som bestemmer, og ikke deg selv. Og hva er vel 36 timer for en løshund og være borte.

Link to comment
Share on other sites

Pointer mener jeg er det beste alternativet.

 

Denne er kvitt alle barnesykdommer og veldig pålitelig. Med det største batteriet har du driftstid i flere døgn. Ubegrenset rekkevidde. Du kan ringe hunden å høre om den har los, eller om den er i fare. Det du er avhengig av er såpass telefondekning at ei melding glir igjennom. Er vel strengt tatt ikke så veldig mange steder dette ikke lar seg gjøre. Gratis i bruk er det også.

Med benefonen har du i tillegg en telefon med betraktelig bedre rekkevidde enn vanlig mobiltelefoner.

 

Jeg har prøvd og lest mye om Astro, og skal IKKE ha det.

Softwareproblemer, tåler lite juling og vann, for liten rekkvidde og batterikapasitet.

Fordelene med Astro er god skjerm og fin pris, koster vel halvparten av pointer.

 

Kaster sikkert stein i glasshus nå, men jeg tror ikke dette er så langt unna fakta.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner 5 som har både Astro og Pointer. Etter at Astroen kom blir Pointeren liggende hjemme. Pointer er bra på mye men Astro med kontinuerlig oppdattering og brukervennlighet er en vinner. Er sikkert solgt flere tusen Astroer i Norge og de fleste fungerer helt feilfritt. Kjøp Norsk Astro og få garanti hos Belanor.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har både Astro og Pointer så kan jeg vel skrive noen ord. Jeg bruker begge deler på hundene stort sett alltid. Astroen bruker jeg når hunden ikke er altfor langt unna men jeg er usikker på hva den driver med. Med ikke altfor langt unna mener jeg under 3km , etter denne avstanden synes jeg Astroen faller for ofte ut. Pointeren bruker jeg når det går langt ut + når jeg vil ringe opp hunden for å høre hva den driver med + om jeg vil se fart , kan lese utrolig mye info om jeg får opp fart + ringer opp hunden.

 

Skulle jeg valgt bare 1 så hadde det uten tvil blitt Pointeren. Astroen er nesten ubrukelig hos meg på en revestøver , om jeg bare skulle hatt 1 peiler. Med begge føler jeg at jeg får mye info.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner 5 som har både Astro og Pointer. Etter at Astroen kom blir Pointeren liggende hjemme. Pointer er bra på mye men Astro med kontinuerlig oppdattering og brukervennlighet er en vinner. Er sikkert solgt flere tusen Astroer i Norge og de fleste fungerer helt feilfritt. Kjøp Norsk Astro og få garanti hos Belanor.

 

Astroen er fin med kontinuerlig oppdatering, enig i det.

Moro, ja, men alldeles ikke nødvendig.

Dette henger jo en del på hvordan jakt, eller rettere sagt hunder som er i aksjon. Vi jakter mest med støvere, etter hare og rev. Med hunder som henger på litt blir det fort noe avstand. I kupert terreng blir signalene borte altfor ofte til slikt bruk.

Har ingen erfaring med driftsproblemene på Astro selv, men trådene på sluttstykket og her og det jeg har hørt fra andre brukere gjør meg skeptisk.

Du nevner brukervennlighet, på pointeren er det jo kun en knapp som trengs å trykke på der og da...de fleste får til det.

 

Det viktigeste og selve hovedpoenget med en peiler er hundens sikkerhet.

Mest derfor er pointeren mitt klare valg.

Link to comment
Share on other sites

problemet mitt med pointeren blir vel at det er dårlig med telefondekning flere steder (og da så dårlig at sms ikke funker)

Hvis harehunden drar ut mer enn 10 km er det vel på tide å traske etter og ta han av elglosen.....

 

Hvis du har kontinuerlig oppdatering på hvordan hunden beveger seg med astroen så ser du vel ofte om den er i los (hvertfall en harelos)?

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis du har kontinuerlig oppdatering på hvordan hunden beveger seg med astroen så ser du vel ofte om den er i los (hvertfall en harelos)?

 

Hjelper lite med kontunierlig oppdatering når rekkevidden er bare 3km , da hører jeg som oftest hunden. Enklte steder har jeg mistet kontakt med Astroen etter bare 300m , det lengste jeg har fått er 4,5 -5km og da var det flatt terreng.

Link to comment
Share on other sites

Lurte og litt på det der med rekkevidden, men det er vel veldig avhengig av topografi, vær og astronomiske forhold. Og forhandleren jeg snakket med i dag hevdet at batterikapasiteten i halsbåndet var på 70 timer... Måtte moderere han litt der, for det påstår ikke reklamen engang...

Link to comment
Share on other sites

Les mitt tidligere inlegg, skal man bruke peiler pga man er intresert i videospill, eller fordi man kan komme ut for å virkelig trenge det.

Astro er morro det, men aldri uten Eden peilen i tillegg. Og det kan bli mye for en Dachs.

Kvalitet, rekkevidde og batt. kapasitet må mangedobles før jeg kjører bare et system.

 

Murphys lov gjelder i allerhøyeste grad peilere på hunder. Virker fin så lenge allt går på skinner, men ikke når fanden er ute............

Link to comment
Share on other sites

Har Pointer og Astro. Begge henger på i dag. MÅTTE jeg tatt av en hadde det blitt Astro.

 

Men du må se på dekning, og hundens egenskaper(langjager) og om du vil sette sikkerheten i høysetet. Alle har vel egentlig mer eller mindre rett i denne tråden. Noen ville funnet hunden med Astroen, PGA. den, andre ville gått tomme for strøm. Noen ville ikke funnet den pga GSM dekning.

 

Pris spiller ulik rolle hor folk. Graden av selvmekking også, og teknisk innsikt/interesse. Var tidlig ute med Pointer, like tidlig med Astro, og siden jeg har følelsen at "alle" i mils omkrets slenger innom med Astroer for oppsett/"kartlån" av meg... :wink: kan jeg også si noe om driftsikkerhet/feil på denne; Den er MEGET GOD :!: De tilfeller som skyldes ingen signal har 100% vært at antennefestet er vridd av. Ok, kontramutteren kunne vært satt bedre fast, men folk skjønner ikke at dette er en plastdings, og IKKE en hjulmutter på en caterpillar som skal trekkes til :roll:

 

Batterilevetid; For de som VIL ha ei uke på Astro; Lag en ekstern batteripakke og sett 30 sek. oppdatering. For de som har ti tommeltotter, og som har GSM dekning som IKKE vil stresse med GPS/GSM peilere.(også pga pris) Sett på en gammel Nokia(med nytt stort bateri) på autosvar i en plastpose i vestlomma. Da har du den ultimate losindikator. I tillegg kan du ringe telenor og få peilet hunden...Du kan grovpeile ALLE gsm telefoner, tror nokså nøye også. I KRISETILFELLER sier du på 113 at "barnet ditt på 10 år gått seg bort" , men det har en telefon... :lol:

 

Det er mange muligheter, mange luksusproblemer, og mange løsninger. Vurdering av eget behov og "vil ha" faktorer styrer som vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Du kan grovpeile GSM-telefoner ja, men ganske sikkert mer nøyaktig i urbane strøk enn ute i marka der vi er med bikkjene våre. Jeg har Google Maps på min mobil, og der vises tilnærmet min posisjon. Eller hvor jeg var da jeg tok det og det bildet. Med en nøyaktighet på ca 4000 meter...! Og det er i bynære strøk (Mo i Rana) med et brukbart utbygd sendernett. Bikkja kan være mange steder innenfor en fire km radius...

Link to comment
Share on other sites

Som nyutdannet med huskjøp og ny bil i første rekke er nok utsikten for å kjøpe flere peilere denne sesongen ganske små... Dunkern er snart to år og er trent opp uten peiler så han er vant til å komme tilbake selv. Det jeg er ute etter er et hjelpemiddel for å finn hunden når den er i los hvis det er utenfor hørehold, og vite hvilken retning jeg skal gå når han har vært borte i to timer.

 

Jeg ser fordelen med feks en swepoint at den er enkel, har losindikator, lang rekkevidde og lang batterikapasitet hvis uhellet er ute.

 

Astroen har derimot fordelen med at du ser hvor hunden er og hvordan den beveger seg til enhver tid. Men sliter tydeligvis med rekkevidde og batterikapasitet + at den ikke har losindikator..

 

Arrest my case.

Link to comment
Share on other sites

Som nyutdannet med huskjøp og ny bil i første rekke er nok utsikten for å kjøpe flere peilere denne sesongen ganske små... Dunkern er snart to år og er trent opp uten peiler så han er vant til å komme tilbake selv. Det jeg er ute etter er et hjelpemiddel for å finn hunden når den er i los hvis det er utenfor hørehold, og vite hvilken retning jeg skal gå når han har vært borte i to timer.

 

Jeg ser fordelen med feks en swepoint at den er enkel, har losindikator, lang rekkevidde og lang batterikapasitet hvis uhellet er ute.

 

Astroen har derimot fordelen med at du ser hvor hunden er og hvordan den beveger seg til enhver tid. Men sliter tydeligvis med rekkevidde og batterikapasitet + at den ikke har losindikator..

 

Arrest my case.

 

Om du kjøper en Astro og i tillegg kjøper "long range antenna", antenne som du kan ha løst i sekken og koble på om signalene med vanlig antenne begynner å bli dårlig, så får de en peiler som peiler lengre en Sweepoint!

 

Har selv brukt min Astro kombinert med Sweepoint og med ekstra antenna har jeg gode/fulle signaler på Astro og ikke en dritt på Sweepoint, så akkurat det argumentet kjøper ikke jeg! :D

 

Mot argumentet mot Astro er i mine øyne at du ikke har losindikator, men dette lærer du deg fort å tyde ut av bevegelsene til bikkja, om den mot formodning skulle være så langt unna at du ikke hører den!(så egentlig ett dårlig argument det også)

 

Batteri kapasiteten er ikke noe problem i det hele tatt, hvor lenge går det før du begynner å lete etter bikkja? Nettopp du venter ikke ett døgn og med Astro skulle jeg klart å lokalisere bikkja innen 10 min! (Når det er sakt, så ser jeg så mye på astroen at jeg stort sett vet hvor bikkja er, om bikkja hadde begynt å dra ut 4-5-6 km så hadde jeg begynt å trekke etter)!

Link to comment
Share on other sites

Som nyutdannet med huskjøp og ny bil i første rekke er nok utsikten for å kjøpe flere peilere denne sesongen ganske små... Dunkern er snart to år og er trent opp uten peiler så han er vant til å komme tilbake selv. Det jeg er ute etter er et hjelpemiddel for å finn hunden når den er i los hvis det er utenfor hørehold, og vite hvilken retning jeg skal gå når han har vært borte i to timer.

 

Jeg ser fordelen med feks en swepoint at den er enkel, har losindikator, lang rekkevidde og lang batterikapasitet hvis uhellet er ute.

 

Astroen har derimot fordelen med at du ser hvor hunden er og hvordan den beveger seg til enhver tid. Men sliter tydeligvis med rekkevidde og batterikapasitet + at den ikke har losindikator..

 

Arrest my case.

 

Om du kjøper en Astro og i tillegg kjøper "long range antenna", antenne som du kan ha løst i sekken og koble på om signalene med vanlig antenne begynner å bli dårlig, så får de en peiler som peiler lengre en Sweepoint!

 

Har selv brukt min Astro kombinert med Sweepoint og med ekstra antenna har jeg gode/fulle signaler på Astro og ikke en dritt på Sweepoint, så akkurat det argumentet kjøper ikke jeg! :D

 

Mot argumentet mot Astro er i mine øyne at du ikke har losindikator, men dette lærer du deg fort å tyde ut av bevegelsene til bikkja, om den mot formodning skulle være så langt unna at du ikke hører den!(så egentlig ett dårlig argument det også)

 

Batteri kapasiteten er ikke noe problem i det hele tatt, hvor lenge går det før du begynner å lete etter bikkja? Nettopp du venter ikke ett døgn og med Astro skulle jeg klart å lokalisere bikkja innen 10 min! (Når det er sakt, så ser jeg så mye på astroen at jeg stort sett vet hvor bikkja er, om bikkja hadde begynt å dra ut 4-5-6 km så hadde jeg begynt å trekke etter)!

 

Originalantennen er laget for å være liten,snedig i lomma og er først og fremst beregnet på fuglehunder. Enig, antennen som er ekstrautstyr retter på rekkeviddeproblematikken. Vanntetthet, antennebrekk og generell driftsikkerhet var først og fremst problemet på de forrige astro-modellene som før ble privatimportert fra USA. Holder du deg unna uoriginale modifiseringer virker den

Link to comment
Share on other sites

Les mitt tidligere inlegg, skal man bruke peiler pga man er intresert i videospill, eller fordi man kan komme ut for å virkelig trenge det.

Astro er morro det, men aldri uten Eden peilen i tillegg. Og det kan bli mye for en Dachs.

Kvalitet, rekkevidde og batt. kapasitet må mangedobles før jeg kjører bare et system.

 

Murphys lov gjelder i allerhøyeste grad peilere på hunder. Virker fin så lenge allt går på skinner, men ikke når fanden er ute............

Jepp der er vi enige, vil gå så langt å si at Astro er for eieren og Eden er for bikkja.Men du får da ny gps da :roll:

Link to comment
Share on other sites

Så om jeg forstår det rett så er denne long range antenna en antenne på håndenheten som enkelt kan byttes ut hvis hunden freser ut av rekkevidde med vanlig antenne?

 

Argumentene mine for og mot astro var ikke en konklusjon, mer et spørsmål(som jeg fikk delvis svar på :) )

 

Long range antenna er en sammenleggbar antenne som jeg har liggende i sekken, om bikkja drar ett 2-3 km avgårde og jeg ser signalene begynner å bli dårlige, tar det meg ett halvt min og bytte antenne og da har jeg god kontroll på bikkja, også på mye lengre avstand en Sweepointen og Eden peiler!

 

Akkurat Eden og Tracker peilere føler jeg dog er ubrukelige, hadde en hatt ett uhell med bikkja og den lå skadet/død, hadde det jo vært umilig å lokalisere bikkja med disse-slår jo inn signaler i alle retninger, reflektere i fjell og peiler nesten like godt gal vei som riktig!:)

 

Nei Astro med ekstra long range antenna (det er forøverig en orginal Garmin antenne i motsetning til div Permo alternativer), det er alt en trenger! (minus losindikator)!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok henta bikkja før det hadde gått så lang tid som et døgn

og astroen har jo 17 til 36 timers batterilevetid, oppladbart litiumionbatteri (DC 30)

Taiko

 

Hente bikkja kan jo by på problemer da, hvis den har kommet skikkeig på avveie i områder uten veier.

En hund som ikke vet hvor den skal trasker ofte avgårde uten mål og mening, så lenge den den har krefter.

Det vil si i flere døgn. Og er du på etterskudd klarer du ikke nå den igjen. Jeg har prøvd.....

 

Derfor mener jeg at batterikapasitet og rekkevidde er det viktigste.

Bruker du pointer på riktig måte, har du batteri i fra 120 til 280 timer.

Dermed har du langt større sjang for å finne en skadd eler bortkommen hund.

 

( dæven, skulle nesten tro hadde provisjon fra OVF :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler deg uten tvil Astro :D

Basert på hva da?

For en som har en hund som kommer over på andre siden av fjellet, og kanskje tilbake før den andre har gått rundt? Og deretter løper 30 km rett inn i villmarka for så å komme vekk?

 

Det fine med peilere i dag er at en kan velge fra et utvalg basert på ens egen erfaring, hunden, og jaktområdet. Derfor vil forskjellige peilere fungere på ulikt sett for ulike brukere med ulike behov. Det er bare å velge rett. For noen er IKKE astro i nåværende form det rette valget. For andre PERFEKT.

 

En annen ting er at det blir færre og færre på de gamle frekvensene på konvensjonelle peilere, og dermed lettere og lettere å finne en hund som tar på langtur. Batterikapasiteten er nyere ikke i nærheten av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler deg uten tvil Astro :D

Basert på hva da?

For en som har en hund som kommer over på andre siden av fjellet, og kanskje tilbake før den andre har gått rundt? Og deretter løper 30 km rett inn i villmarka for så å komme vekk?

 

Det fine med peilere i dag er at en kan velge fra et utvalg basert på ens egen erfaring, hunden, og jaktområdet. Derfor vil forskjellige peilere fungere på ulikt sett for ulike brukere med ulike behov. Det er bare å velge rett. For noen er IKKE astro i nåværende form det rette valget. For andre PERFEKT.

 

En annen ting er at det blir færre og færre på de gamle frekvensene på konvensjonelle peilere, og dermed lettere og lettere å finne en hund som tar på langtur. Batterikapasiteten er nyere ikke i nærheten av.

 

Oppdaget at astroen ikke har lengre rekkevidde en en vhf jaktradio, det kan i enkelte områder nesten være lik null. I skogklett område slak li så jeg på peilen at hunden var 1,7 km ute, og plutselig ble signalet borte. måtte bevege seg i retning av hunden for å få kontakt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler deg uten tvil Astro :D

Basert på hva da?

For en som har en hund som kommer over på andre siden av fjellet, og kanskje tilbake før den andre har gått rundt? Og deretter løper 30 km rett inn i villmarka for så å komme vekk?

 

Det fine med peilere i dag er at en kan velge fra et utvalg basert på ens egen erfaring, hunden, og jaktområdet. Derfor vil forskjellige peilere fungere på ulikt sett for ulike brukere med ulike behov. Det er bare å velge rett. For noen er IKKE astro i nåværende form det rette valget. For andre PERFEKT.

 

En annen ting er at det blir færre og færre på de gamle frekvensene på konvensjonelle peilere, og dermed lettere og lettere å finne en hund som tar på langtur. Batterikapasiteten er nyere ikke i nærheten av.

 

Oppdaget at astroen ikke har lengre rekkevidde en en vhf jaktradio, det kan i enkelte områder nesten være lik null. I skogklett område slak li så jeg på peilen at hunden var 1,7 km ute, og plutselig ble signalet borte. måtte bevege seg i retning av hunden for å få kontakt igjen.

 

Enig med dere begge to , det er også mine erfaringer derfor bruker jeg både Astro og Pointer på mine revestøvere. Og tar jeg ikke mye feil så er det samme konklusjonen HS PRESISION er kommet frem til :wink:

 

Har faktisk mistet signalet på Astroen på bare 300m noen ganger , mens i andre terreng har jeg fått opptil 4,5km. Skulle jeg valgt bare en peiler hadde det blitt Pointer.

 

Men som trådstarter begynte med så har han jo ikke peiler i det hele tatt , så alt er jo bedre enn ingenting. Men det kan være forbannet vanskelig å gå etter en støver når du mister signalet og losen går langt ut. Vet ikke hva han har tenkt å bruke støveren på , men hare her hos meg er ingen problem de går aldri langt men reven derimot.........

Link to comment
Share on other sites

Har en gammel contact som jeg kjøpte i 1998, og opppgradert hvert år siden, bytter batteri hvert år og den fungerer som bare det, eneste problemet er at flere har contact med samme frekvens som min, og det er noe dritt å peile feil bikkje, havnet inne på stuebordet til en harajeger, som hadde lagt peilen på stuebordet, og latt den står på, det var en biltur på nermere 8 km fra der jeg fikk signalet.

det var en harajeger som fikk skridd av peilen sin noe faderlig fort.

 

Mista mottakeren i Svartelva en gang også, den virket etter en uke med tørk.

Brukt denne på dreverne og elgbikkjene siden den gangen, antennene på mottakeren har limt fast i holderen da disse røk en gang, ser ikke ut til at det er noe problem

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler deg uten tvil Astro :D

Basert på hva da?

For en som har en hund som kommer over på andre siden av fjellet, og kanskje tilbake før den andre har gått rundt? Og deretter løper 30 km rett inn i villmarka for så å komme vekk?

 

Det fine med peilere i dag er at en kan velge fra et utvalg basert på ens egen erfaring, hunden, og jaktområdet. Derfor vil forskjellige peilere fungere på ulikt sett for ulike brukere med ulike behov. Det er bare å velge rett. For noen er IKKE astro i nåværende form det rette valget. For andre PERFEKT.

 

En annen ting er at det blir færre og færre på de gamle frekvensene på konvensjonelle peilere, og dermed lettere og lettere å finne en hund som tar på langtur. Batterikapasiteten er nyere ikke i nærheten av.

 

Nei mye fornuftig i det du mener etter min erfaring fra forrige uke ble jeg enda mere glad i Astro'n , var på rådyrjakt og jaktet på en stor gammelbukk som jeg har jobbet med før men denne gangen brukte jeg en hund som virkelig henger på og jeg startet ved lysninga losen tok iveg men gikk ikke en eneste runde men gikk i vinkler og drog bare ut og ut og jeg fulgte jo med på kartet og når distansen da viste ca. 6,5 km mistet jeg kontakten for det dro inn i meget bratt og kupert terreng , jeg kom meg da ned til bilen etter ca. tre kvarter for da og kjøre hovedveien som gikk nermest der jeg mistet signalet og da hadde jeg kommet over i en ny kommune og vel så det og etter ca. en km. til fikk jeg signaler om at den da var ca. 2,8 km fra meg men helt i fjellbandet i bratt terreng jeg så på skjermen at det bar mange stopper etter hvert så jeg skjønte at hun begynte og bli sliten så jeg kjørte så nerme jeg kunne komme litt lengre fram og da kom jeg så nerme så jeg fikk høre losen og jeg forsøkte og komme meg opp lia for og få tak i henne men nei da det passeret ca. 150 m fra meg og jeg remja og skreik for og få den inn men hun var ikke sliten nok , da begynte jeg og oppdage at det var bare igjen ett strek på batterikapasiteten og jeg har alltid med nye batterier i buksa men det var i andre buksa akkurat da , jeg stod og hørte losen dro i en ny retning og takke meg til inn i et område som er mere tilgjengelig men da var det mørkt på skjermen men det var mørkt ute også og da får en liksom litt anstrengt følelse , bare en ting og gjøre ! vrenge bilen rundt og dra hjem for og hente batterier og da snakker vi om ca. 15 km. etter veg , jeg gjorde så og kjørte som bare f... ,satte i nye batterier og tok med meg hodelykta og dro tilbake inn i det området jeg skjønte det ville dra og når jeg begynner og nerme meg popper fordundre meg kikkja opp på skjermen igjen og da med bare ca. 2,5 km. men høyt i fjellbandet jeg kjørte også da så nære jeg bare kunne og da var det bare 750 m unna og jeg så på skjermen at den stod i ro , jeg stod og ropte ei god stund og hun svarte meg mange ganger men hun flyttet seg ikke så da ble jeg engstelig for at noe kunne ha skjedd så jeg drog på meg hodelykta og trampet iveg og jeg gikk bare etter kartet og markøren og etter hvert nermet jeg meg og da det stod 30 m igjen satte jeg lyset i den retningen og der lyste det i to øyne ,det var ingen problemer med 'dreveren' men hu var totalt tom for krefter og hadde ringet seg sammen under ei buske og da hadde det hvert mørkt i flere timer, jeg satt ei god stund og kjælet med a og så gikk vi tilbake til bilen men hun klarte ikke og følge meg hele vegen så jeg bar a i noen perioder . Dette var langt altså :!: Og uten gps-peiler her , ja jeg trenger ikke og si mere for jeg har og brukt brukt tradisjonell peiler i mange år med lange antenner og signaler i hytt og pine i kupert terreng. Skal si det i enkle ord ' har ikke hatt mulighet og funnet igjen hunden innen denne tidsrammen og dette var langt fra folk også . Avslutter det slik at har du hund som kan henge langt så er det kun gps-peilere som er tingen. Astro'n gjorde jobben :D

Link to comment
Share on other sites

Kan bare si det samme. PÅ drevprøve i høst stoppet losen opp. Astroèn viste hunden sto stille i noe vann. De løp for livet og der sto hunden, fast i ei dyp grøft. Med snuten såvitt stikkende opp av vannet.

Regner med flere har reddet hunden grunnet Astroen.

Har selv flere ganger fulgt hunden svømmende under los med astroen, da er det greit å få bekreftet at den kommer opp på andre siden. Har selv jaktet i samme område med contact peiler i mange år uten å oppdage at hunden risikerer livet med stadig å svømme over småstryk, evjer , grøfet, osv. Astroen gjør at jeg har mulighet for prøve å redde hunden hvis det stopper opp, ikke bare stå å vente som med en vanlig peiler.

Link to comment
Share on other sites

Kan bare si det samme. PÅ drevprøve i høst stoppet losen opp. Astroèn viste hunden sto stille i noe vann. De løp for livet og der sto hunden, fast i ei dyp grøft. Med snuten såvitt stikkende opp av vannet.

Regner med flere har reddet hunden grunnet Astroen.

Har selv flere ganger fulgt hunden svømmende under los med astroen, da er det greit å få bekreftet at den kommer opp på andre siden. Har selv jaktet i samme område med contact peiler i mange år uten å oppdage at hunden risikerer livet med stadig å svømme over småstryk, evjer , grøfet, osv. Astroen gjør at jeg har mulighet for prøve å redde hunden hvis det stopper opp, ikke bare stå å vente som med en vanlig peiler.

 

Der skal jeg være enig med deg. Jeg mistet ene dreveren min da den gikk ut i ei dreneringsgrøft i ei myr, jeg peilet feil hund med contacten min, mens dreveren min kjempet for livet som den tapte, fent henne igjen etter 2 dager, det var ett sørgelig syn , hun hadde kjempet desperat for komme opp.

En peil koplet opp mot GPS er livreddende det er sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Som vi ser av flere innlegg, så er Astro et fint verktøy, men som de fleste skriver, så man nok gå etter der man sist hadde signal om det drar ut! Og om hunden er tom for krefter slik Shooter2 skriver evt ulykke, så hjelper jo ikke uansett hvilken peiler man har, man må nærme seg for å få inn signalene på astroene, men det gjelder jo også en god del andre peilere også! Så har du GSM dekning på GPS peilere som et svakt ledd men muligens de har mye bedre batterikapasitet enn DC20 og DC30!

 

Enig blir nok man aldri, men har gode erfaringer med Astro, men mister jo signalet fra hunden i ny og ne, men å forflytte seg litt hjelper jo på, for å få inn signalene igjen!

 

Selv har jeg ennå ikke kjøpt inn DC30. Men klart at man kan ønske seg bedre batterikapasitet på DC20 og DC30, jeg har i allefall satt 10 sekunder på sendeintervallene på min DC20, da ungaår man å se evt så mange mista signaler og gps-signaler også, mao mindre irritasjon. Og batteriet varer lengre!

 

Ønsker uansett alle lykke til med sine respektive peilere. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler deg uten tvil Astro :D

Basert på hva da?

For en som har en hund som kommer over på andre siden av fjellet, og kanskje tilbake før den andre har gått rundt? Og deretter løper 30 km rett inn i villmarka for så å komme vekk?

 

Det fine med peilere i dag er at en kan velge fra et utvalg basert på ens egen erfaring, hunden, og jaktområdet. Derfor vil forskjellige peilere fungere på ulikt sett for ulike brukere med ulike behov. Det er bare å velge rett. For noen er IKKE astro i nåværende form det rette valget. For andre PERFEKT.

 

En annen ting er at det blir færre og færre på de gamle frekvensene på konvensjonelle peilere, og dermed lettere og lettere å finne en hund som tar på langtur. Batterikapasiteten er nyere ikke i nærheten av.

 

Oppdaget at astroen ikke har lengre rekkevidde en en vhf jaktradio, det kan i enkelte områder nesten være lik null. I skogklett område slak li så jeg på peilen at hunden var 1,7 km ute, og plutselig ble signalet borte. måtte bevege seg i retning av hunden for å få kontakt igjen.

 

Hei Villreinjegeren, at ikke Astro har lengre rekkevidde en en jaktradio sier jo seg selv da begge er vhf basserte, sender på ca samme watt og ca like bølgelengder. Regner dog med at du også vet at når en setter på lengre antenne på en jaktradio, så utvides rekkevidden betraktelig!

 

Jeg har jakta i både flatt terreng, småkuppert og høyfjellet, astro faller ut på ca 1-5 km avhengig av terrenget, har du dog Garmin long range antenna, mange dobbler du rekkevidden! (like enkelt som en jaktradio)!

Har brukt Astro kombinert med Sweepoint og bank i bordet-ASTRO HAR BEDRE REKKEVIDDE! :D

 

Jeg hadde aldrio vært i tvil, Astro er fremtiden i nåtiden! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Så det jeg tolker frem til nå er:

 

Hvis jeg skal ha kun en peiler som ikke koster skjorta, og denne skal brukes på en harehund som ikke legger i vei i flere døgn. Da er astro det beste alternativet blant de fleste her inne...

 

Astroen har ganske dårlig rekkevidde, men m,ed en long range antenne blir dette betraktelig bedre. Batterikapasiteten er en god del dårligere enn hos andre peilere.

 

 

Så til slutt to spm: Er det kapasiteten på gpsen eller senderen som er dårlig? Hvis man ser at hunden raser ut av terrenget, kan man da sette ned sendeintervallet til 30 sek og få betydelig lengre sendetid?

Link to comment
Share on other sites

Så til slutt to spm: Er det kapasiteten på gpsen eller senderen som er dårlig? Hvis man ser at hunden raser ut av terrenget, kan man da sette ned sendeintervallet til 30 sek og få betydelig lengre sendetid?

 

Etter det jeg har forstått, etter flere lån, så kan man jo bytte batterier i motageren (GPSen) så ofte man vil, den har man jo i hånden. Det er senderen (på bikkja) som er problemet. Det er på denne enheten som man justerer intervallet, så hvis bikkja drar ut, så er det noget for sent, og tenke på omprogramering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...