Jump to content

223 halvauto


Erlras

Recommended Posts

Hei. Jeg jeg ser etter en rifle som passer til småvilt+. Jeg har: 22lr, 308, 12,76 fra før av. 

 

Tenker hovedsak å bruke den på hare og oppover og forhåpligsvis på gås. 

Jeg tenker en 223cal halvauto hadde passet. Ønsker en Ruger mini 14, men den er for dyr. 

 

Har dere noe gode innspill til våpen under 6000kr? Og andre kalibre som passer eventuelt bedre en 223.

Link to comment
Share on other sites

Sub ladninger i 308 er bare for lyden sin del, har skutt et par gås med 30-06 helmantel og blir bare et hull gjennom på størrelse med kulediameteren, skjøt en hare med det jeg trodde var helmantel en gang, 6,5x55 norma DL, de er matchkuler med hullspiss, ikke godkjent som ekspanderende ammo, men det ekspanderte bra i stakkars trampe

Link to comment
Share on other sites

ingen krav til ekspanderende nei, har den noe særlig historisk verdi i 308? Sentimental ser jeg, men blir det ødelagt av at løpet blir gjenget? fremsiktet kan flyttes litt bak og du får gjengebeskytter som går flush med løpen når demperen ikke er påmontert, blir jo noe dyrere med ekstra jobben og demper som ikke bygger bakover, men burde ligge et godt stykke under 5000

Link to comment
Share on other sites

Fint med 223 til småvilt, lettere å skyte godt med liten rekyl. 222 er forsåvidt like greit mye fint i 6 mm også, men det er klart at 223 er veldig kurant.

Men riflejakt på småvilt betyr at blinken er liten og holdet kan fort bli litt langt. Da ville jeg prioritert god egenpresisjon i våpenet, hadde nok heller kjøpt ei boltrifle eller en enkeltskudd enn en halvautomat.

Link to comment
Share on other sites

Det var jo Molot Vepr å oppdrive i .223, men de er vel kanskje ikke å oppdrive lengre på grunn av Russland-sanksjoner? Kan høre med Artemis der.

 

Ser også at der er salg på mini-14 target for tiden, 9900 kroner: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=110672478

 

Tror ikke man klarer å finne 223 halvauto i Norge som er noe billigere enn det.

Edited by klabbogbabb
Link to comment
Share on other sites

Vepr dukker stundom opp på bruktmarkedet, men siden det er sanksjoner ute og går så tipper jeg at de som har slikt kjenner en litt større motvilje mot å selge.

 

Dersom budsjettet er 6000 og du skal skyte "stille" uten å forandre mausern så vil jeg tro at noe pent brukt med demper fra finn.no er det eneste reelle alternativet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...