Jump to content

BC på gammel rekrutt ammo


adhoc

Recommended Posts

Hei

Bare lurte på om noen vet hva bc på gammel rekrutt ammo er, tipper den er fra sånn tidlig 80. Ammoboksen sier 5gram, vekta sier 5,3gram.

Hadde noen hundre av disse på lageret og prøvde de i m67n, gikk ikke så bra så jeg trakk ut kulene.Det virka som om hylsene var omladda mange ganger, forskjellig kulehold og 0,9% forskjell i kruttvekt.  Kunne tenke meg å lage  fugleammo for litt hold, den butte kula  burde funger helt greit ut et lite stykke.

Dette er hva rano sa om kula, vekta er 5,3gram

 

rekrutt.jpg.dc16673485315f4d10c601724fb59dd8.jpg

 

Mvh

Adhoc

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ufda, hadde håpet på litt bedre en det, dette er jo verre en 22lr. Hadde helt greie samlinger på 15/20mmish på 100m i gamle dager, men må si selv med litt ompf i ladninga så er 300/350m noget utopisk med den bc'n. Vel da får en finne på noe annet morsomt med de kulene, kanskje en  utfordrende jaktfelt, Uansett tusen takk fpr hjelpen.

Mvh

Adhoc

Link to comment
Share on other sites

Har ikke rota så mye rundt med skytterlagskrutt, men det skulle det være mulig å få til, takk for tipset.

Om det blir noe presisjon i den hastigheten er jo usikkert, men  m67'n har stått altfor langt bak i skapet og dette blir en bra start.

Lukter prosjekt av detta, kanskje ender det som posterings rifle for hjort/rådyr. Hater orginal stoken, så det blir første steg:-)

Mvh

Adhoc

Link to comment
Share on other sites

De kulene der gikk nå egentlig bare halvbra (etter dagens standard) selv i 800m/s. Jeg hadde ladde til 800 og trent de opp stående - å prøve å gjøre noe presisjonsrettet med dem, spesielt i 1000m/s har jeg svært begrenset tro på.

Ei god kule for fugleammo på litt hold er Lapuas 9g (139gr) Scenar. Ladd fornuftig, i 800-830m/s er det svært sjelden den åpner seg, eller gjør noe mer med fuglen enn det som skal til for å drepe den. Det er også ei kule som så og si alltid gir meget god presisjon, og den har god BC, som er gull verdt på litt lengre hold. Den vil f.eks. ha ca 1/3 av vindavdriften til rekruttkula.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...