Jump to content

savnet hund


grevlingen

Recommended Posts

var ute på rådyrjakt med min snart 5 år gamle beagle hannhund i går.han fant som vanlig dyr etter kort tid.losen gikk i ca 1time i ei fjellside,før dyret tok ut.losen tok over i naboterrenget,og losdyret krysset elva som har høy vannføring nå.hunden ga seg her,tullet lenge for og finne en vei over,men klarte til slutt og finne ei bro som går over elva.jeg såg hunden på ca 60-70 meter,den var på sporet av dyr.så tok losen mot elva igjen fra motsatt side.dyret har krysset elva igjen,og hunden har sikkert hvert veldi nære losdyret og hoppet etter.jeg fikk kun et ?fra astroen.og dette er midt i elva.jeg leitet rundt der gps en hadde kontakt med hunden sist,men ingen ting og finne.dette skjedde ca 12.30 i går lørdag.gikk langs heile elva nedover i dag.men elva er veldig stor med mye fosser,strie partier med mye steiner.ikkje lett og se noe her.hunden har gått i dette terrenget siden den var valp.og kjenner terrenget som sin egen hundegard,han har altid kommet hjem etter en lang los.kontaktet og politiet og meldte den savnet.jeg frykter jo selfølgelig det verste :( .tre dager før dette skjedde så måtte kameraten min avlive sin 5 år gamle drever da den fikk lunge ødem.har hvert ei jækla dårlig uke for og si det slik :cry:

Link to comment
Share on other sites

Føler virkelig med deg! Håper bikkja kommer velberget hjem... Savna basseten min i forrige uke, han hadde dratt avgårde i en los. Har ikke peiler til han. Etter flere timer ringer ei hyggelig frøken og sier at hun har plukket han opp på en vei. Er marerittet dette, at bikkjene blir borte, og egentlig det mest negative med å ha jakthund.

 

Håper dette går bra!

Link to comment
Share on other sites

Hei Grevlingen. Håper dette går bra.

 

Det med ? , kommer av at den ikke tåler vann/snø særlig bra. Det er allefall vår erfaring. Den nyeste modellen tåler dette bedre visstnok. Utrolig irriterende..

 

Håper det ordner seg for deg..

hei eirik r det var en dc 30 som hang rundt halsen på hunden.jeg tror han har krysset elva lenger oppe.akkuret der ? kom på kartet.var det et lite fossefall,min teori er at dc 30 har blitt slått i en stein eller lignende og slått seg av/blitt ødelagt akkuratt når hunden har gått utfor her.er merklige greier,noe galt har skjedd med hunden det er sikkert.det er så utrolig slitsomt når man ikkje vet om den er død eller kansje halvdød og ligger skadet en eller annen plass.hunden har også et orange reflekshalsband rundt halsen med nr og navn.

Link to comment
Share on other sites

Dæven, det var ikke noe hyggelig å høre. Og man ser det jo for seg at astroen gir fasiten. Kan ikke annet enn å håpe at astroen slutta å funke og at bikkja kom seg på land, men her var det jaggu lett å frykte det verste. Nå har det uansett gått så lang tid at astroens svake punkt melder seg: senderen er tom for batteri. Hvis ikke hadde det vært en idé å legge mottaker på et høyt punkt hele natta for å sjekke dagen derpå om nye signaler har kommet inn.

ja det kunne jeg gjort.men har jakta her med astro i lang tid.har ikkje hatt et brudd med den nye dc 30.og her dette skjedde er det ikkje serlig kupert.og kun 800 meter fra der jeg bor

Link to comment
Share on other sites

tenkte jeg skulle ta meg en tur i dette området med dunkeren min.i håp om at den lille tassen er i live.di to var gode venner,så han kjenner lett igjen målet til dunkeren.heldigvis er ikkje haren så bøs til og ta på elva som et rådyr.jeg har satt ut buret hans og mat i ei skål.hundegarden står og åpen.men her har han ikkje hvert.så jeg frykter det absolutt verste :cry:

Link to comment
Share on other sites

var ute i flere timer igår.dunkeren jaget hare rett i det området beaglen forsvant.jeg gikk inn der hunden jaget imot elva.men ingen tegn til han,sto lenge og lytta og ropte på han,i håp om at han kunne høre meg.men nei :cry: begynner virkelig og miste håpet nå.hadde jeg mista kontakten med han midt inne i heia,hadde jeg ikkje hvert så nervøs.men i og me jeg mista signalet i elva tror jeg det verste er skjedd.med den vannførkingen det var på lørdag havner han i sjøen på no time.har en drevervalp på hånd.skal ha en av disse vist ikkje odin dukker opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke så mye trøst, men en interessant atikkel fra "Svensk jakt":

 

Svensk Jakt nr 12 2004

 

Hundar blir snabbt förvildade

Hundar har en fantastisk orienteringsförmåga. Trots det kommer hundar på villovägar, i de flesta fall på grund av att de är utmattade. Och kommer hunden bort, förvildas den snabbt. Redan efter två dygn brukar den undvika människor, inklusive ägaren.

 

Text: Erik Wilsson

Ur Svensk Jakt 4/92

 

Den som jagar med hund fascineras ofta av hundars enastående förmåga att hitta i skog och mark. Hur hundar orienterar sig är inte närmare studerat, men mycket tyder på att de inte enbart använder sig av luktsinnet. Enligt min egen erfarenhet förlitar sig unghundar mest på luktsinnet, antingen i form av att de bakspårar sig själva eller att de genom direkt vittring från föraren orienterar sig upp mot vinden.

Mer erfarna hundar förefaller vara mindre beroende av att spåra sig tillbaka, utan förlitar sig mer på sin egen förmåga att orientera fritt i terrängen. Mycket tyder på att hundar har något som kan liknas vid en inbyggd kompass och de har en fantastisk förmåga att skapa minnesbilder av hur terrängen ser ut.

Trots sin förmåga att orientera händer det att hundar kommer på villovägar, vilket inte minst alla annonser om bortsprungna hundar vittnar om.

I de flesta fall kommer hundar vilse helt enkelt på grund av att de blivit för utmattade för att orka söka sig tillbaka. I stället söker hunden nattvila under en gran.

Det kanske mest slående med hundar som kommit på villovägar är hur snabbt de förvildas. En hund som irrat omkring i skogen i två dygn visar ofta tydliga tecken på att vara förvildad, vilket inte bara innebär att den undlåter att söka efter föraren utan även att den håller sig undan människor, även ägaren. Efter tre till fyra dygn är de flesta hundar helt förvildade.

Att hunden blivit förvildad innebär att den visar rädsla för människor och att den aktivt söker undvika mänsklig kontakt. Den som tappat bort sin hund kan därför inte förvänta sig att hunden reagerar och kommer när ägaren ropar. Hunden kan mycket väl befinna sig i närheten och höra ägarens röst, men vågar trots det inte ta kontakt.

 

Rösten avgör

Hundar som förvildats blir ofta stationära efter några dygn och blir förr eller senare observerade. Sådana gånger är det bäst att börja lägga ut mat till hunden.

Börjar hunden regelbundet uppsöka en utfodringsplats kan man i allmänhet med hjälp av mat locka den till att ta kontakt eller fånga den i en fälla.

Ser man eller hör hunden är det rösten och tonfallet som avgör om hunden tar kontakt eller inte. Försök att prata till den med ett tonfall som hunden känner igen. Tänk på att hunden är rädd. Försöker du jaga ifatt den eller kommendera den att komma blir den bara ännu skyggare.

De flesta hundar som varit försvunna en tid har vid återfinnandet varit i förvånansvärt bra hull. Förmodligen klarar de sig på att ta en och annan sork och på att äta spillning från älg och andra idisslare. Under jaktsäsongen kan en slaktplats i skogen erbjuda rikligt med föda. Största problemet är sannolikt kylan, framför allt för småvuxna och korthåriga hundar.

Min egen gråhundstik försvann som unghund när hon släpptes på obekanta marker i samband med dåligt väder.

Efter två dygn observerades hon flera gånger i ett område cirka fem kilometer från platsen där hon sist hördes skälla älg. Personen i fråga hade försökt koppla henne, men utan att lyckas.

Ytterligare ett dygn senare kom jag till platsen. När jag sent på kvällen klev ur bilen på en skogsbilväg som löpte över ett hygge, var allt stilla och tyst.

 

Förtrollningen bröts

Jag gick en bit längs vägen och kallade på tiken. Efter att ha kallat på henne ytterligare några gånger utan resultat började jag att gå tillbaka mot bilen.

Plötsligt hördes något ute på hygget. Jag kallade på tiken igen och nu hördes det tydligt att aktiviteten där ute i mörkret utlöstes av min röst. Jag gjorde då rösten mer personlig, precis det tonfall jag brukade använda där hemma. Prasslet på hygget kom allt närmare och med ens kom hon som skjuten ur en kanon och hoppade rakt upp i famnen på mig. Tiken hade hört mig hela tiden, men inte vågat ta kontakt. Men så, efter ett tag, bröts förtrollningen och då var allt som vanligt igen.

 

 

- - - - -

 

 

Hittades efter 1 1/2 år

För flera år sedan uppmärksammades en händelse med en gråhundshane som försvann i samband med träning i slutet av augusti (se SvJ 4/92). Ägaren sökte förgäves efter hunden och gav till slut upp hoppet om att återfinna den.

Nästan ett och ett halvt år efter att hunden försvunnit fick hundägaren rapporter om att flera skidorienterare observerat en gråhund vid en soptipp cirka tre mil från området där hunden försvunnit.

Hundägaren gillrade en fälla i närheten av soptippen och efter några dygn gick hunden i fällan.

När hunden skulle tas ut ur fällan uppträdde den först aggressivt. När den fått koppel på sig följde den villigt med till bilen. Väl hemma gick den och lade sig på sin gamla liggplats som om den bara varit borta några timmar. Enlig uppgift fungerade hunden kommande höst helt normalt under jakt. l

 

- - - - -

 

Ett år gammalt spår

Hur enastående hundens orienteringsförmåga är framgår av en historia som en före detta kollega berättade.

Kollegan hade under hösten snitslat upp sträckningen på ett 15 kilometer

långt skidspår i skogen, som senare under vintern skulle trampas med skoter. Med sig hade han sin fem år gamla schäferhane.

Av någon anledning blev spåret under vintern aldrig upptrampat och när han kommande höst skulle bättra på snitslingen visade det sig att merparten av snitslarna hade försvunnit.

Även vid detta tillfälle var schäferhanen med och efter en stund uppfattade hunden vad syftet med skogsturen var och gick på eget initiativ före hundägaren det 15 kilometer långa spåret.

Det enda hundägaren behövde göra var att följa efter hunden. Då och då upptäckte han gamla snitslar som visade att hunden på ett år gamla minnesbilder kom ihåg den exakta sträckningen av spåret.

Link to comment
Share on other sites

interesang artikkel ja.men jeg synest bare det er så skummelt når han forsvant rett ved denne digre elva.her har rådyra faste sprang.hunden har krysset her før,men da på særdeles mindre vannføring.er ikkje sikkert han har beregnet de store vannmassene og bare hoppet på.akkuratt det er det jo ingen som veit.men er utrolig kipt.kameraten min som bor 50 meter fra meg måtte jo avlive sin 5år gamle drever 3 dager før odin forsvant.merkelig hvor fort alt kan snu.men rådyra er sikkert bare lettet :!: hører om mye rart og.var en som var på jakt her i distriktet.han jaktet med drever og dc 30.plutselig var signalet borte da hunden var ved en vei,etter en stund kom dreveren inn uten dc 30 :shock: at enne bare faller av har jeg liten tro på.

Link to comment
Share on other sites

ja har hatt det ute i lokalavisa.dette er ei lita bygd ryktene går fort.var noen telefoner når jeg hadde ute anonse.men til ingen nytte for meg.men godt folk ringer hverfall.jeg har ikkje så veldig mye håp om at han dukker opp nå.men mirakler har jo sjedd før.jaktbikkjer er noen tøffinger det har jeg sett før.

Link to comment
Share on other sites

meg og en kamerat var ute igår mde en finskstøver.på formiddagen ringer kona mi og sier noen har sett en sort,hvit og brun hund som var veldig sky.og det lignet en beagle sa di.jeg heiv meg i bilen og for avsted.men når jeg kom dit den var opservert.viste det seg og være en finnstøver i full los.jeg kjenner han som har denne finnen.og den er diger.fikk liksom litt håp.men den gang ei :cry: nå er det 9 dager siden odin forsvant.

Link to comment
Share on other sites

Hvor var det han ble borte henn? Det står jo ikke noe sted,kan jo hende at noen av oss forumister bor i nærheten av der du mistet hunden din???? Det kan jo være til hjelp.

jerstad i kvinesdal.vest agder fylke.jaktterrenget på 11000 mål ligger rett utenfor døra mi.der elva ligger,og der den sist hadde gps kontakt er kun 800 meter fra der jeg bor.der den forsvant er på grensen til nabojaktlaget.har god komunikasjon med di som jakter her.det er folk i dette terrenget og ofte.men ingen har sett noen ting.jeg får ta meg en tur til langs elva og leite.noe har skjedd det er sikkert.for odin har ferdes her siden han var kun 5-6 måneder.han har aldrig hvert den harde typen og har tidligere år jaget ca 1 time pr los.men det begynte og løsne i år,og han jaget rådyr i 2-3 timer hver gang.han har alltid hvert flink til og komme hjem.har ikkje skjedd en gang at jeg måtte hente han.han var og skikkelig folkekjær.så hadde han kommet på ville veier er det merkelig at han ikkje har oppsøkt folk.

Link to comment
Share on other sites

hei,har ikkje sett eller hørt noe til hunden.har hvert og lett etter han men ingen tegn til han.di fleste rundt om her veit at hunden er borte for rett som det er spør folk jeg treffer om han har kommet hjem.man veit jo aldrig heilt hva som her skjedd.men jeg holder nå fast med teorien om at han har tatt etter losdyret over elva og ikkje klart og komme seg over i den strie strømmen.men var merkelig vist ingen skulle finne han en eller annen plass nedetter elva heller.han kan jo ha hengt seg fast under vann og.

Link to comment
Share on other sites

Vist de kan vere til noen trøst så har min beagle vart borte i 4 dager og så når alt håp om at eg skulle finne den i gjen så hørte eg noe bjeffe ute og sa til kona nei faen var ikkje de sita. jo der sto hun og hvor hun hadde vart eller gjort de vett ikkje eg men hun var litt sliten og gikk inn i buret og spiste litt mat. men eg har ein liten teori om de at hun har vart i los og sporet over på et annet dyr kansje ein rev eller noe sånt og vart så sliten at hun har lagt seg ned og kansje startet på et nytt spor lenger nede eller noe sånt. eg vett ikkje de er bare de eg tror.

Link to comment
Share on other sites

Det var kjipt. Føler med deg.

Men man skal aldri si aldri. Bikjene kan være noe skikkelige tøffinger. Men tre uker begynner å bli lenge.

Skal du ha en ny hvis han ikke dukker opp?

er nesten litt skummelt og tenke på.men samme dag som odin forsvant ble det født tre drevere.jeg skal ha ei av tispene.var og kikket på di for ei uke siden,skikkelig feite små krabater :D som jeg skreiv tidligere i tråden måtte kameraten min som bor 50 meter fra meg avlive sin 5 år gamle drever 4 dager før odin forsvant pga lunge ødem :( vi skal ha en drever fra samme kull,så vi får nokk og henge fingrene i,jeg skal gå en del blodspor med den til våren og prøve og få den godkjent som ettersøkshund.så blir det en del lydighetstrening.blir jo og begynne på scratch men jeg gleder meg som ein unge :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

er nok ikkje min hund dette. :!: har ikkje funnet den.har heller ikkje hørt noen ting om folk som har sett den.di holder på og bygge kraftverk i elva der han forsvandt.så kansje han blir funnet hvem vet.en oppmuntring er det hverfall,på fredag kommer den nye håpefulle drevervalpen i hus,gleder meg til det :D

Link to comment
Share on other sites

halois kamerater :!: i kveld var jeg og hentet "akira"den nye drevertispa erstatteren etter odin.hun griner litt til tider men dette er jo normalt for en 8 uker gammel hvalp sin første natt uten sin kjære mor og søsken:cry: ellers går det veldig bra hun har hvert ute tre ganger på plenen og gjort ifra seg.merker fort den lille frøkna begynner og bli knyttet til far kun timer etter hun har kommet i hus siden hun følger meg som en hale hvor enn jeg går :mrgreen:hadde jeg bare hvist hvordan jeg legger inn bilde skulle jeg postet ett par bilder av frøkna :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...