Jump to content

Leica CRF 1600-R vs Zeiss 8x26 PRF?


ko-stens

Recommended Posts

Har lest såpass at jeg vet de er så å si like på mye, men kanskje med et ørlite hakk i fordel Leica. Ikke minst med tanke på størrelse. For min del er ikke det avgjørende. Store lommer bøter på det meste. Og begge må uansett i en lomme. Zeissen er et ørlite hakk rimeligere, ser jeg, men den er vel også mer eldre med tanke på teknologi, om det har noe å si. Det som var bra for noen år siden er ikke nødvendigvis dårlig i dag, noe en gjerne skulle tro på folk som mener de kan alt (les: butikkfolk). Det er ikke uten grunn at jeg ikke gidder bytte ut mitt omtrent 17 år gamle Zeiss V sikte...

 

Men, det er slik at begge har ballistisk kalkulator, eller hva er det egentlig? Er dette noe som bare er kjekt å ha, eller er det nyttig? Noen som har praktisk erfaring vil jeg tro? Hvilken er mest brukervennlig av dem?

 

Ser ellers at Leica har en som har B til slutt og. Hva er egentlig forskjellen mellom B og R annet enn bokstaven?

 

Mitt bruk blir i all hovedsak etter småvilt, som feks etter fugl på toppjakt. Greit å kunne måle avstanden til en orrhane langt unna, feks.

 

Må få skaffet meg en høvelig avstandsmåler til toppjakta i slutten av januar. En kan jo alltids håpe på romjulsrabatt, men da har vel julenissen forlatt landet...

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, ko-stens skrev:

Ser ellers at Leica har en som har B til slutt og. Hva er egentlig forskjellen mellom B og R annet enn bokstaven?

 

 

B modellen har ballistikk funksjonen R versjonen har den ikke, det ligger en hel rekke ferdige kulebaner som man kan velge som mer eller mindre passer patronen man tenker å bruke. Har ikke spesielt tunet .223 ammoen min opp mot den, men fant en kulebane som passet bra. Har prøvd den ved å sette opp en rypejaktfelt test ved å sette ut 5 rypesiluetter ut til 275 meter på tilfeldige hold. Den testen bestod den veldig bra med å gi antall klikk man skal stille opp. Alternativt kan den gi antall cm man skal holde over med. Målte også engang avstand på de små isolatorene på gamle telemaster til 318 meter og traff gang på gang på disse. Itillegg så måler B modellen skytevinkelen og tar den med i kalkulasjonen. Den har også lufttrykk og temperatur måler. UIempen med tempføleren er at den rask påvirkes av håndvarmen. Lysgjennomgangen knuser Biltema sin avstandsmåler og tallene er itillegg opplyste.

Link to comment
Share on other sites

Har erfaring med både PRFen og Leica sin 1600-B (samme som R, men har som sagt ballistikkfunksjon) modell og begge er gode avstandsmålere. God optikk I begge, men som nevnt er Leicaen mer lommevennlig og har muligheten for å kompensere for skuddvinkel. PRFen har ballistisk funksjon som oppgir (omtrent) kompensering I cm ut til 500 m. (Leica B modell kan settes opp slik at en får ut (omtrent) antall knepp direkte ved måling.) Liker ballistikkfunksjonen I Leicaen. Om jeg skulle kjøpt igjen ville jeg gått for en Leica B modell for jaktbruk, nettopp pga dette.

Edited by vavlo
Rettet feil.
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ok. Takker for gode svar.

 

Det høres jo ut som om det er B-modellen jeg burde går for, men det var litt prisen da... Får snu en stein eller to og gruble litt mer...

 

Men, valget er jo i realiteten mellom R'en og Zeiss'en, nettopp pga pris. Om jeg ikke forstår helt feil, er Zeiss'en bedre med tanke på "ballistikkopplegget"? Om det vil bli brukt i praksis, spørs vel, men det går jo an å finne det ut med litt prøving på skytebanen først.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Må nesten dra opp igjen denne tråden...

 

Har utrolig nok fremdeles ikke fått r... i gir og kjøpt meg avstandsmåler!

 

Grubler fremdeles på Zeiss PRF. Mulig den er ute av produksjon nå, men det hender det dukker opp en her og der.

 

En årsak til det er at jeg ser for meg at det kanskje er mulig å la håndkikkerten ligge igjen hjemme? Kan den erstatte den på toppjakt? Er jo stort sett bare der jeg bruker avstandsmåler. 

 

Leica'ene blir kanskje litt små? Eller? Har aldri sett en Leica live.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sitka said:

   -   heller ikkje fått ræva i gir,   -

 

   -   men det har jeg, og om sider kjøpt en Zeiss 10x25 håndkikkert, så Rangemaster 1200'en ikke lenger er med på tur som "håndkikkert", når jeg har lommer der 10x30-kikkerten ikke går nedi.

 

Rangemasteren er nesten fullgod som turkikkert (IMO), men - NB! - jeg har ganske svakt syn på venstre øye, så jeg ser ikke så mye bedre i en vanlig kikkert, enn i en mono-kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde PRF, med ide om å bruke den som vanlig kikkert. Det fungerte heller dårlig for meg ihvertfall. Det endte med at jeg tok med vanlig kikkert og PRF'en ble liggende hjemme. PRF ble derfor solgt og en søt liten Noblex NR 1000 ble kjøpt inn. Har bare hatt den noen måneder nå, men tror jeg nærmer meg et oppsett jeg er fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt den så mye, så vanskelig å komme med en skikkelig vurdering. Men til nå virker den veldig god. Er vel den billigste avstandsmåleren en får med opplyste tall, som er viktig når skumringen kommer. Optikken er også veldig klar og fin. Jeg har ikke prøvd den ut på lange avstander enda, men til nå har jeg ingen problemer med å anbefale den og si at det er et svært godt kjøp. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Zeiss PRF og har Leica CRF 1600-B

 

Den siste er bedre til absolutt alt. Det er derfor jeg bytta.

Den måler lengre, er mindre, lettere, bedre optisk, wtf. Leicaen er akkurat liten nok til at den alltid blir med, overalt. Og den måler 1600m, hvis den får batterier...

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Ranger#44 said:

Nei, har ikke prøvd det enda.

Det er ingen avstandsmålere som virker i skodde. Muligens de dyrere, som bruker laser lenger ut i IR-området er bedre, og de som skiller på flere refleksjoner. Nå snakker vi målere som koster 4x av en Leica CRF.

Jeg merket aldri forskjell på ytelsene i tåke mellom Leica og Zeiss, men Leicaen måler adskillig lenger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da endelig fikk jeg ut fingern...

 

Det ble en Zeiss PRF. XXL på Hamar hadde igjen to, og den ene ble med hjem. 
 

Det stod til slutt mellom to, Vortex Ranger 1800 og Leica 2400, men så ble det altså Zeissen! Vortexen var utsolgt, og Leicaen gjorde litt mer vondt i lommeboka. Zeissen kostet 5 100,-, så da ble det nesten midt mellom de to. 
 

Tipper jeg ville blitt fornøyd uansett hvilken jeg hadde valgt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...