Jump to content

Hjemmelaget leverpostei av hjort?|


andreasb

Recommended Posts

Dette har jeg gjort flere ganger, resultatet blir utsøkt! Skal prøve å finne igjen oppskriften jeg har basert min leverpostei på. I korte trekk er det en blanding av usaltet spekk (svin), hjortelever (kalv/ungdyr), svin/kalvelever og hjortehjerte. Grovmales.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere vil lage leverpostei, så bruk lever fra kalv, eller til nøds ungdyr.

 

Levra er "rensestasjon" for blodet, og vil etterhvert akkumulere miljøgifter og tungmetaller. Lever fra voksne dyr må regnes som "spesialavfall".

 

Jeg har laget leverpostei av elglever flere ganger, skal se om jeg kan legge ut oppskrifta (krydderblandinga).

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen er at det kan bli litt smakfult ja. Første gangen jeg prøvde var det med kun lever fra rådyr (kalv/ungdyr). Jeg syntes at den var god men fikk ha den i fred fra resten av familien. Jeg har derfor begynt å spe den ut med kalvelever fra storfe (vanskelig å få tak i) eller også svinelever.

 

Finner forøvrig ikke igjen oppskriften min og husket plutselig at jeg heller ikke fant den i fjor og at jeg måtte improvisere. Freestyler derfor årets oppskrift med en gang.

 

1 kg hjort/rådyr/elglever (max halvannet år gammelt dyr)

1 kg svinelever eller storfe kalv

1,5 kg usaltet spekk

2-3 hjerter avhengig av størrelse

4 dl hvetemel

6-8 egg

1l melk

Urter etter smak

3 store løk

pepper

1% salt (basert på totalvekt av "røren")

1/2 boks med ansjosfileter

 

Bland mel, egg og melk til en jevning. Kjør resten 2 ganger igjennom kjøttkvern på groveste kverning. Bland jevning med resten, juster til ei passe flytende suppe (melk/mel kan evnt tilsettes hvis nødvendig). Smak til og juster etter smak (kan virke litt ekkelt men smaker faktisk godt). Fyll brødformer med 3-4cm "guffe" og stek på 150c til kjernetemp på 85c. Vurder behovet for å dekke til formene. La formene kjølne inne i stekeovnen. Vipp posteiene over på ei fjøl, del de opp i passende stykker, pakk inn i alufolie og frys ned. Nytes etter behov.

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...