Jump to content

NSF - forslag om nye NM-øvelser og klasser


Øystein

Recommended Posts

Landsstevne for rekrutter er jo greit nok det,men det er jo bare luftpistol,ungdom vil ha det gøy for at interessen skal holde seg over tid.Skjønner jo at intensjonen er elite,elite og atter elite.Men uten rekrutter så blir det heller ingen elite.En annen ting er jo at ungdom er avhengig av voksne for å reise på stevner,skal dem ha eget stevne så blir det kanskje for mye for mange og dra på både senior NM og eget stevne for ungdommen.Det er jo et av argumentene at NM tar for mye tid med øvelsene vi har i dag og derfor vil redusere,det tar jo ikke lenger tid om vi har ungdomsklasser med på NM.Som arrangør av NM så syns jeg det er hyggelig med kåring av norgesmestre i ungdomsklassene.

Link to comment
Share on other sites

Dette kommer kanskje som et sjokk både på deg og andre, men våre ungdomsskyttere synes faktisk at det er morsom å skyte "bare luftpistol".

 

Jeg har skutt både krutt og "bare luftpistol" i 30 år, og luftpistol er fortsatt morsomt. Og utfordrende, ikke minst. Det er faktisk såpass utfordrende at jeg mistenker at enkelte holder seg til kruttskyting fordi det er enklere.

 

Dersom man skal bli god til å skyte pistol, er det vanskelig å komme utenom "bare luftpistol".

 

Bortsett fra det, så er jeg enig i at ungdom fortsatt bør få skyte .22 på "stort NM".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mye fordommer innad i miljøet som gjør at ting blir som det blir. "bare luft" og felt vs. bane er klassikere.. også har du en drøss med andre klikker som snakker ned/motarbeider alt annet enn det lille sære de driver med. Det som er mest synd er at disse godt voksne gubbene, som ikke har annet å bedrive tiden med enn å krangle og motarbeide, er den største grunnen til at det knapt blir bygd/utvidet nye anlegg. Er det noen som prøver å frigjøre litt areal for felt kan du banne på at baneskytterne graver seg ned i skyttergraven sin og gjør det de kan for å motarbeide dette. Og vise versa.

 

"Får ikke jeg skal i hvert fall ingen andre få!" burde være mottoet til NSF.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg aldri har opplevd at feltskyttere blir motarbeidet av baneskyttere. Derimot har jeg registrert at det motsatte har skjedd. Og at skyttere som primært driver med skyting innen annet forbund har gjort sitt beste for å motarbeide de som driver med NSF-skyting.

 

Her oppe i nord har vi såpass få stevner at (sannsynligvis, har ikke fintelt) de fleste av oss skyter både bane og felt. Vi ser nok mest på oss sjøl som "pistolskyttere" og i mindre grad som "baneskyttere" og "feltskyttere". Men jeg har jo registrert at skyttere som skyter kun felt prøver å stemple oss som skyter begge deler som "baneskyttere". Spesielt de av oss som til tider skyter bra på banen (også).

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje jeg ble misforstått litt med luftskyting,vår klubb har bygd egen luftbane (10m.)og har et meget aktivt miljø med luftskyting i vinterhalvåret og har også deltagelse på landsstevnet for ungdom.Men skjønner ikke hvorfor vi skal endre på et system med klasser som nå fungerer meget godt både i mesterskap og vanlige approberte stevner.

Link to comment
Share on other sites

I siste forslag er det satt opp 3 pistoløvelser for ungdom mot 8 i dagens regelverk. 

Om det blir diskutert at ungdom kun skal kunne delta på landsstevnet for rekrutter, blir det enda dårligere. 

Etter det eg har fått med meg er vel landstevnet kun luftpistol. 

 

Eit forslag der det skal kåres 27 norgesmestre i veteranklassene og 11 i alle ungdom/juniorklassene er ikkje særleg retta mot rekrutering. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...