Jump to content

Krutt og levetid


Dickgun

Recommended Posts

Til dei som har vore kritisk til mine komentarar til levetid på krutt så har eg leita litt på nettet og det eg har funnet der skulle vel ikkje vare til å misforstå slik eg les dette og denne kjelda skulle vel heller ikkje mangle kunnskap om krutt. Eg tru ikkje at VV skriv dette utan at dette har skjedd ein eller fleire gonger.

 

Saksa frå VV sin ladde sider ( side 6)

How to Check Smokeless Powder

for Deterioration

Although modern smokeless powders are basically free from

deterioration under proper storage conditions, safe practices

require a recognition of the signs of deterioration and its

possible effects.

Powder deterioration can be checked by opening the cap on

the container and smelling the contents.

Powder undergoing deterioration has an irritating acidic

odor. (Don’t confuse this with common solvent odors such as

alcohol, ether and acetone).

 

Det ein skal vare nøye når vi diskuterer er krutt som er i ein patron og krutt lagra i ei åpna boks. Eg skulle vel ha presisert dette betre for dette er to heilt forskjellige utgongpunkt for diskusjon. Mitt utgongpunkt for diskusjonen har heile tida dreid seg om ein åpna kruttboks ikkje noko anna.

 

Eg ser fram til ein god og opplysande diskusjon som er til nytte fo oss alle.

Link to comment
Share on other sites

Eg ser fram til ein god og opplysande diskusjon som er til nytte fo oss alle.

 

Opplysende diskusjon???

 

For å si det enkelt; her trenges det ikke mye diskusjon............

 

La kruttet være i orginalboksen

Ha toppa tilskrudd

La boksen stå tørt og (om mulig)mørkt i ett rom med normal temperatur.

 

Så vil sannsynligvis kruttet overleve deg og din sønn.

Link to comment
Share on other sites

Til dei som har vore kritisk til mine komentarar til levetid på krutt så har eg leita litt på nettet og det eg har funnet der skulle vel ikkje vare til å misforstå slik eg les dette og denne kjelda skulle vel heller ikkje mangle kunnskap om krutt. Eg tru ikkje at VV skriv dette utan at dette har skjedd ein eller fleire gonger.

 

Saksa frå VV sin ladde sider ( side 6)

How to Check Smokeless Powder

for Deterioration

Although modern smokeless powders are basically free from

deterioration under proper storage conditions, safe practices

require a recognition of the signs of deterioration and its

possible effects.

Powder deterioration can be checked by opening the cap on

the container and smelling the contents.

Powder undergoing deterioration has an irritating acidic

odor. (Don’t confuse this with common solvent odors such as

alcohol, ether and acetone).

 

Det ein skal vare nøye når vi diskuterer er krutt som er i ein patron og krutt lagra i ei åpna boks. Eg skulle vel ha presisert dette betre for dette er to heilt forskjellige utgongpunkt for diskusjon. Mitt utgongpunkt for diskusjonen har heile tida dreid seg om ein åpna kruttboks ikkje noko anna.

 

Eg ser fram til ein god og opplysande diskusjon som er til nytte fo oss alle.

 

Og hvor sier Vihtavuori i denne teksten at N5XX serien kun er holdbar i 5 år?

Noe du påstår i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Dette heile starta med ein diskusjon i ein anna tråd der eg opplyste om at VV sin N-500 serie har ei lagringstid som ikkje bør strekke seg over 5 år pga måten kruttet er laga på. Dette kruttet er piffa opp med nitroglyserin.

Eg har no fått sett og lukta på eit krutt som dette har skjedd med pluss at eg også sett tomhylsa som Petter Sannes tok ut av eit geværet. Det verken lukta godt eller såg vakkert ut. Kanskje kan dette vare noko meir utfyllande slik at vi kan finne ut om andre kan ha opplevd det same som den personen som leverte rifla inn til reparasjon for han var skremt han.

Det står helt klart på siste delen av det eg saksa ut frå VV sine sider at ein skal sjekke kruttet som ein brukar slik at ein finn ut om kruttet er uorden og ikkje skal brukast. Som skrevet tildligare i tråden eg sikker på at VV har opplevd dette i og med at dei skriv det inn som ein sikkerheitrutine ein bør gjere med åpna kruttboksar.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikkje snakk om alt krutt men VV sin N-500 serie pga måten det er laga på som eg har fått informasjon om ikkje bør lagrast lenger enn 5 år før enn ein har brukt det opp. Det kruttet som var brukt til ladding i geværet som vart reparert hadde ein alder om lag 8 – 10 år. Omlag 30 % av kruttkorna hadde tydeleg skade

 

Kor står det på VV sine sider at krutt kan lagrast i det uendeleg. Det står tross alt ein sikkerheit rutine beskrevet der. Grunnen til dette reknar eg med er klar og det er at dette har skjedd ein eller fleire gonger.Eg har i det minste kjelder som kan vise til noko anna pluss at eg har sette dette sjølv.

Link to comment
Share on other sites

vanligvis smaker det ikke white sprite av brusen du drikker fra en flaske du nettopp har åpna. men det har skjedd i et tilfelle at det i den gjenbrukte flaska tydeligvis var rester av whitesprite som gjore brusen udrikkelig. (dette har jeg lest)

altså kan man advare mot gift i brusflasker og. ;)

 

står svart på hvitt at nedbryting normalt ikke skjer. men så står det framgangsmåte for å eventuelt sjekke det.

 

det kruttet som var ødelagt, var det lagra på et gulv med varmekabler feks? kunne vært intresant å visst ;)

Link to comment
Share on other sites

Eg trur nokk det kan ha med lagring å gjere. Eg har selv sett krutt som har blitt deformert etter kort tid pga dårlig lagring. Han det sjedde med, regnet med at det var pga at det var for rått i lufta der han lagret det og mye temperatur svingninger.

 

Regner med at om kruttet blir lagret i et tørt rom med vanlig temperatur sså holder kruttet i ganske mange år.

Link to comment
Share on other sites

Dickgun, du vet hva som skjer med krutt som brytes ned?

*Brennhastigheten kan endres slik at en tidligere trygg ladning plutselig kan gi overtrykk, kanskje så mye at rifla sprenges med de farene det medfører for liv og helse.

*Kruttet blir ustabilt og kan i værste fall selvantenne.

Liv kan gå tapt, ikke bare skytterens men også andres som befinner seg i nærheten, hus og hjem kan gå opp i flammer, osv osv.

Du tror ikke at Vihtavuori ville opplyst om dette på hjemmesiden og på hver eneste kruttboks de selger av N5XX serien hvis denne kun har et egenliv på 5 å? Er ikke kruttboksen tom etter 5 år så må kruttet destrueres?

 

En kjempesak for erstatningskåte advokater i Usa når boksene med N5XX begynner å gå i luften og brenner hus og hjem ned til grunnen. Tror vi ville ha hørt om minst ett erstatningssøksmål i milliardklassen nå hvis dette var et stort problem.

 

Oppbevar kruttet i henhold til produsentens anbefalinger og det holder i tiår.

 

Uansett, selv så skjekker jeg gamle bokser med krutt for nedbrytning ved å lukte på det, etter 25 år med hjemmelading har jeg ikke funnet en eneste kruttboks hvor dette har skjedd. Kruttet oppbevares i følge boka. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dicgun;

Hadde det vore meg,ville eg ha vurdert nøye alt som Petter Sannes seier, før eg hadde teke det som god fisk... :roll:

Dette gjeld både børsemakar arbeid,som ladetips..

Eg seier ikkje om du har feil, eller rett,til det har eg forlite grunlag til å utale meg..

Men den mannen har sagt mykje rart opp gjennom åra til meg og mine bekjente..

Link to comment
Share on other sites

Vi har vel alle opplevd forskjelige rare ting gjennom livet som ikkje skal gå ann. Eg sjølv har fått ei 7,62 kule i ein boks som berre skulle innhalde 6,5 kuler eg har også fått ein magnum hette i eit brett med standarhetter så ting har ein tendens til å skje utan at vi vil det. Tings i boende faneskap kalles det vel på folkemunne. Så for å hindre at fabrikken vert saksøk så skriver produsenten inn ein sikkerheit sjekk som gjer at vi sjølv er pålagt å sjekke kruttet.

 

DO NOT KEEP OLD OR SALVAGED POWDERS. Check

old powders for deterioration regularly. Destroy deteriorated

powders immediately.

Dei ein må spørre seg om er kva VV legg i ordet "old". Er dette 1 - 5 – 10 – 20 – 50 år det veit ein jo ikkje. Utifrå det som står under vil eg sei at det ikkje finnast noko garanti på kor lenge krutt kan lagrast for produsenten skriv frå seg alt ansvar for alt.

 

Når det gjeld erstatning så er dette dekkende i rettsaker:

As Nammo Lapua Oy has no control over improper storage,

handling, loading or use of our powders after they have left the

factory, we make no warranty of any kind, either expressed or

implied, limited or full. We specifically disclaim all warranties

of fitness for a particular purpose and merchantability. We

specifically disclaim all liability for consequential damages

of any kind whatsoever, whether or not due to seller’s

negligence or based on strict product liability or principle of

indemnity or contribution, Nammo Lapua Oy neither assumes

nor authorizes any person to assume for it any liability in

connection with the use of this product.

 

 

 

Når det gjeld kva som vort skrevet så har eg ikkje påstått at krutt vil sjølvanntenne slik at liv går tap og hus brenn ned det er det andre som hevder. Det eg har påstått er N – 500 bør brukast innan 5 år pga at dette er eit krutt som er piffa opp med nitroglyserin. Nitroglyserin er eit stoff som vaskeleg å blande med andre stoff og vil etter ei stund skille seg frå dette. Ein har hatt ulukker med slike blandinger når det gjaldt dynamitt der denne vart tilsett nitroglyserin for å aukre effekten og så når dynamitten vart lagra lenge så hadde denne svetta ut nitroglysrinen. Dermed fekke ein uønskja hendingar fordi at dynamitten ikkje hadde dei egenskapane som den skulle.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld kva som vort skrevet så har eg ikkje påstått at krutt vil sjølvanntenne slik at liv går tap og hus brenn ned det er det andre som hevder. Det eg har påstått er N – 500 bør brukast innan 5 år pga at dette er eit krutt som er piffa opp med nitroglyserin.

 

Nei du har ikke påstått det.

 

Men krutt som er under nedbrytning kan med trykk på kan selvantenne. Hvis denne muligheten oppstår allerede etter 5 års lagring etter boka så blir jeg redd.

Link to comment
Share on other sites

Dickgun, du har ikke særlig mye greie på det du skriver om krutt, når du så begynner å trekke inn en sammenligning med dynamitt så er du så fullstendig på viddene at det nærmest er komisk.

 

Kan du ikke bare innrømme at du har drite på draget og bli ferdig med saken, du roter det bare til med mer tull jo lengre du fortsetter denne diskusjonen.

 

Som jeg skrev i den første tråden m dette, så kan det skje mindre endringer i brennhastiget med overflatebehandlede kruttyper, det finnes ingen spesielle farer for ustabilitet.

 

Det kruttet som normalt har kortest levetid er kulekrutt "ball powdwe", og det har vi lite av i Norge.

Det er derfor ingen fare med gammelt krutt som er oppbevart tørt og kjølig.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at eg ikkje har kunnskap på høgde med dei som lagar krutt men eg har drevet med hjemmeladning siden 1981. Siden har eg testa mange typar krutt og mange skudd har eg også skote ca 3000 – 5000 pr år. Ellers så er eg ei utdannelse som har gjort at eg har kunnskap om bruk og behandling av sprengstoff.

Eg har problem med å sjå kva vidde eg har rota denne diskusjonen ut på pga at alt eg har skrevet har eg henta frå VV sine sider. Men har andre opplysningar som setter det eg har henta frå VV til side så legg dette ut så alle kan sjå kva som står der.

 

Her har eg henta meir informasjon om kva krutt er så får alle og ein vær sette seg ned å lese.

 

Artikkel henta frå Caplex.

sprengstoffer er kjem. forbindelser el. blandinger som ved mekanisk påvirkning (slag, støt) el. varme meget raskt går over i gassform. Styrken avhenger av den hastighet den fullstendige omsetning foregår med. Det skjelnes mellom laveksplosive s., der forbrenningen kalles eksplosjon, og høyeksplosive s., hvor reaksjonen kalles detonasjon. De laveksplosive nyttes særlig til drivstoff i skytevåpen, de høyeksplosive til f.eks. minering, i granater, torpedoer o.l. Omsetningshastigheten kan variere mellom ca. 300 m/s (svartkrutt) og til 8000 m/s ved høyeksplosive s. Det skilles også mellom initial-s., som detonerer meget lett, og sekundære el. alm. s. Initial-s. brukes for å fremkalle detonasjon av et alm. s. — S. virker på to måter: Først ved at det høye detonasjonstrykket setter i gang en sjokkbølge i omgivelsene. Ved sjokkbølgens forplantning gjennom luft, vann, jord el. fjellgruve oppnås en fjernvirkning. Ligger s. mot fast stoff, f.eks. fjell el. stål, vil det oppstå sprekker i de nære omgivelser, en knusende virkning. Dessuten vil gassene som dannes, utvide seg og utfører derved et mekanisk arbeid.

 

krutt, det eldste kjente sprengstoff, brukt i Kina f.Kr.; oppfinnelsen tilskrives imidlertid munken Berthold Schwarz i Freiburg (ca. 1310). Svart-k. består av 75 % salpeter, 15 % trekull og 10 % svovel; brukes bare til fyrverkeri. I skytevåpen benyttes røykfritt k., som kan være f.eks. nitrocellulose, nitroglyserol el. blandinger av dette.

 

nitroglyserol, glyseryltrinitrat, tidligere nitroglyserin, C3H5 (NO3)3, salpetersyrens ester med glyserol; giftig, oljeaktig væske som eksploderer voldsomt ved slag el. støt. For å gjøre n. mindre ømfintlig, fant Alfred Nobel 1866 på å blande det med kiselgur (gurdynamitt), 1875 også med nitrocellulose (sprenggelatin). — I medisinen er n. et medikament mot hjertekrampe, reduserer belastningen på hjertet og gir en viss utvidelse av arteriene.

 

Frist meg ikkje eg kan sjølv gå.

Link to comment
Share on other sites

Dickgun, HVA I ALL VERDEN HAR DETTE MED LEVETID PÅ KRUTT Å GJØRE?

 

For å forenkle saken, så er levetiden på krutt til hjemmelading avhengig av opprinnelig innhold av DPA og 2N-DPA og lagringstemperatur, dette under forutsetning av at inngående NC er vasket og syrefri.

 

Dersom du vil fortsette denne tråden så skaff deg noe literatur om emnet slik at du vet litt mer om det du ønsker å diskutere. Endeløse diskusjoner uten inngående kunnskap er kun underholdning, ikke kunskapsbringende. Som noen har skrevet i en annen tråd så fylles forumet med diskusjoner uten reelt innhold, og denne diskusjonen er en av dem.

Dersom du ønsker å vite noe om levetid på krutt skal du stille konkrete spørsmål, ikke komme med tåpelige påstander.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...