Jump to content

Kappa løpet på rifle


JLmorten

Recommended Posts

Hei

Kjøpte en Rifle tidlig i år,  ca februar.  Kjøpte på XXL.   Pakketilbud i vinterferien.  fikk rifla rundt april/mai.

Fikk også gjenget for lydemper. Selger spurte om jeg ville ha gjenget eller kappa ned å gjenget.  Jeg ba spesifikk om ikke kappa ned lengden kun gjenget.  Vill ikke ha en kort 6,5x55.  Selger var til å med enig i at det var smart å ikke kappe ned en 6,5x55. Vi hadde en liten diskusjon om dette osv.

Vel nokk om det, et par uker senere, fant jeg også funne ut at våpenskapet jeg skulle kjøpe her lokalt var for lite å tok kontakt med XXL om de hadde inn en model, og om de kunne holde denne av slik at jeg hentet det når rifla var ferdig gjenget osv.

Dagen etter ringte en fra XXL å lurte på om jeg hadde bestilt gjenging når jeg var der ute.  Ble ganske overasket, men tydeligvis hadde de glemt dette. Så de skulle sende rifla tilbake til børsemaker umiddelbart...  noen uker senere fikk jeg mld om at rifla var klar.

Har nå i etterkant ifbm utfylling av Europeisk Våpenpass hvor jeg måtte føre på Løpslengde, målt løps lengden.

Løpslengden er nå fra bunnen av sluttstykke til kant løp 54,8cm.

Orginalt er løpet 24Tommer, / 61cm

 

Jeg lurer da på om de har kappa ned løpet eller blir de 6 cm som mangler regnet som nødvendigå fjerne ifbm gjenging?

 

6,5x55 er jo ikke et grovt kaliber men mere et kaliber som bruker hastigheten som kompensasjon for vekt forskjellen til mange av de grovere kaliber.  Så mitt spørsmål er om disse 6 cm reduserer hastighet/energi merkbart ??

 

Har jeg grunnlag til å klage? få kompensasjon, ny rifle, nytt løp osv ?

 

Forbanna domt av meg å ikke tenke på dette tidligere å kontrollere dette med en gang, hadde vært lettere å klage da.. lettere å være klok i etterkant..

Link to comment
Share on other sites

Ang hastighetstap så er merkbart relativt. Du vil nok miste 20-30 m/s litt alt etter ammo.  F.eks så vil du med 140gr kuler muligens akkurat klare kravet til anslagsenergi på Elg ved hjemmelading uten å sprenglade, eller du havner muligens under. Jeg har ei 50cm pipe i dette kaliberet og klarer det akkurat ikke kravet, dette med atomladning.  

Jeg ville klaget

 

Link to comment
Share on other sites

Du har jo prinsipielt grunnlag for å klage på varen. Og hvis dette er noe du kommer til å irritere deg over så lenge du har våpnet, bør du vel gjøre det. Når det er sagt, er det ingen dum løsning du har nå, etter min mening. De 6cm pipe har ingen praktisk betydning. Og det høres ut som servicenivået/arbeidstempoet her er så labert at en reklamasjonprosess kan ta iallefall en jaktsesong....

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter elg, hjort, rein og rådyr med 49cm langt løp i 6,5x55.. Aldri bydd på det minste problem.. Skøyt en okse på 280kg- 160m hold for noen uker siden. Kula (Norma Oryx) hang i skinnet etter gjennomskyting, dyret gikk 20m før det datt. Ikke heng deg opp i uvesentligheter.. Bruk ammo av god kvalitet, treff cirka der du skal og kos deg på jakt.

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, stele skrev:

Jeg jakter elg, hjort, rein og rådyr med 49cm langt løp i 6,5x55.. Aldri bydd på det minste problem.. Skøyt en okse på 280kg- 160m hold for noen uker siden. Kula (Norma Oryx) hang i skinnet etter gjennomskyting, dyret gikk 20m før det datt. Ikke heng deg opp i uvesentligheter.. Bruk ammo av god kvalitet, treff cirka der du skal og kos deg på jakt.

Og jeg har skutt rådyr med 40cm langt .30-06 løp og det døde det.

 

Ser ikke helt hva slike svar har med det trådstarter spør om? Er faktisk noen jegere som bruker små kaliber som faktisk bryr seg om at patronen holder kravet i virkeligheten og ikke bare på patronasken ;) 

 

Jeg hadde klaget, du har fått ei rifle som er kappet selv om du ikke ville kappe løpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig der, TS har fått noe annet enn han ba om, det er en helt rimelig klage. Men i virkeligheten er det bare data på patronesken som teller, viltet merker ikke forskjell. Så etter min mening er det ingen skade skjedd, TS har fått en mer hendig rifle som ikke vil gi noen vesentlige handicap. Så fritt valg.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mas-36 skrev:

Og jeg har skutt rådyr med 40cm langt .30-06 løp og det døde det.

 

Ser ikke helt hva slike svar har med det trådstarter spør om? Er faktisk noen jegere som bruker små kaliber som faktisk bryr seg om at patronen holder kravet i virkeligheten og ikke bare på patronasken ;) 

 

Jeg hadde klaget, du har fått ei rifle som er kappet selv om du ikke ville kappe løpet.

Ser at jeg svarte litt fort her. Var ment som et svar på om dette har praktisk betydning. Og er jakt formålet med rifla mener jeg definitivt nei.. Er formålet først og fremst kronografering og muligens langholdskyting er svaret kanskje et annet.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...