Jump to content

Hvor får man kjøpt redusert amunisjon til gamle Krager


Kragamatør

Recommended Posts

Registrerte meg da jeg ikke fant noe angående dette problemet. Jeg har nettopp fått godkjennelse for en 120 år gammel krag, og rett etter jeg hadde sagt ja til selgeren fant jeg ut at man burde ha redusert ammunisjon til gamle Steyr krag fra 1896. Har ikke funnet noe av dette hos mine lokale selgere og lurte på hvor man fikk tak i dette. Er veldig ny til det meste angående våpen og ammunisjon, men har funnet ut at den skal tåle maks 3300 BAR.

Er det mulig å kjøpe passende ammunisjon på nett(kom gjerne med linker), eller må jeg begynne å lade selv?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Takk skal du ha:D 
Men vil gjerne lære litt. Er det noe spesielt man kan se etter for å finne passende kuler?

Han viser til en patron, ikke en kule. Alle kuler kan lades til passende trykk i Krag. Men rekruttpatronene, både Lapua og Norma sine er (såvidt jeg vet*) de eneste kommersielle patronene som er 100% sikre i Krag, med <280MPa arbeidstrykk, rekruttpatronene er visstnok ladd til rundt 220MPa.

Jaktpatroner, og de andre skytterlagspatronene kan ha opptil 380MPa, som er langt over det Kragen er laget for. Den eksploderer neppe av et skudd eller to, men den vil ta skade av det over tid, og marginene selv ved få skudd er svært små.

 

* Mulig det er en Hornady og en Raufoss rekruttpatron også, men de har ikke jeg sett i salg på en god stund.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

Han viser til en patron, ikke en kule. Alle kuler kan lades til passende trykk i Krag. Men rekruttpatronene, både Lapua og Norma sine er (såvidt jeg vet*) de eneste kommersielle patronene som er 100% sikre i Krag, med <280MPa arbeidstrykk, rekruttpatronene er visstnok ladd til rundt 220MPa.

Jaktpatroner, og de andre skytterlagspatronene kan ha opptil 380MPa, som er langt over det Kragen er laget for. Den eksploderer neppe av et skudd eller to, men den vil ta skade av det over tid, og marginene selv ved få skudd er svært små.

 

* Mulig det er en Hornady og en Raufoss rekruttpatron også, men de har ikke jeg sett i salg på en god stund.

 

K

Mente selvfølgelig patron, ikke kule.

Er det en "norm/regel" at patroner med "rekrutt" i tittelen betyr at de har svakere ladning?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er det en "norm/regel" at patroner med "rekrutt" i tittelen betyr at de har svakere ladning?

Ja. Skyttervesenet spesifiserer et makstrykk og en makshastighet for patroner til ungdomsklassene. De har ikke lov til å skyte vanlig ammunisjon iht. skyttervesenets regelverk, Skytterboka. Såkalt "rekruttammunisjon", er merket "Rekrutt" og har 6.5g kule.

 

K

 

6.232 Ammunisjon for ungdomsklassene

a) Ammunisjon for ungdomsklassene skal være

6,5 mm redusert, eller kal. .22 LR.

b) Klasse Eldre junior kan benytte alle godkjente

ammunisjonstyper.

c) For redusert patron gjelder følgende krav:

a. Kulevekt: Maks 6,5 gram.

b. Maks. kammertrykk: 2500 bar ved piezo

elektrisk måling.

c. V0: Maks 810 m/s (74 cm løpslengde).

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Både Norma og Raufoss leverer og patroner ladet med 9,3g kuler som er merket "Kan brukes i Krag". Har vært borti patroner med 8,0g kuler som og har vært merket med det, men finner de ikke på sidene til DFS, så det kan hende de har gått ut av produksjon.

 

https://www.dfsnettbutikk.no/products/norma-sierra-93g-780-msek

https://www.dfsnettbutikk.no/products/ra-65-skan-super-sierra-93g-770-msek

 

Har selv bare brukt Norma og Lapua rekruttammo i min Krag. Treffpunktet er det samme med begge disse, men med Norma sine ville den ikke mate ordentlig. For å få de to-tre siste opp fra magasinet måtte jeg åpne luka og stable de på plass, mens med Lapua sin var det bare å tømme patronene inn mateluka og smekke igjen, så funket det upåklagelig. Men det kan selvfølgelig bare være min Krag, og med den lot'en.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Kragamatør skrev:

Er veldig ny til det meste angående våpen og ammunisjon, men har funnet ut at den skal tåle maks 3300 BAR.

 

3300 bar var det opprinnelige kammertrykket man ladet Krag til. Etterhvert oppdaget man at det var i meste laget, og DFS anbefalte å redusere til 2800. Så legg deg på rundt 2800 om du lader selv, eller kjøp rekrutt-ammo fra skytterlaget ditt

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Draug skrev:

 Treffpunktet er det samme med begge disse, men med Norma sine ville den ikke mate ordentlig. For å få de to-tre siste opp fra magasinet måtte jeg åpne luka og stable de på plass, mens med Lapua sin var det bare å tømme patronene inn mateluka og smekke igjen, så funket det upåklagelig. Men det kan selvfølgelig bare være min Krag, og med den lot'en.

Dette skjer pga. fasongen på magasinet. Det er laget for at "normale" patroner skal skli sidelengs. Patroner med kortere kule vil også skli framover, og etter hvert kile seg fast. Trikset med å åpne magasinlokket, med litt hevet pipe, og "slamre" det i lås igjen, er velkjent blant Krag-brukere.

 

Jeg har brukt 7g Lapua Scenar, heimeladd, til Stang-skyting i en 1897 Steyr-Krag, uten problemer (7 g Lapua har samme mantel som tilsvarende kuler med 8 eller 9 g kulevekt).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...