Jump to content

Ruger American vs. M77


Admiral Ananas

Recommended Posts

Har ikkje sett på american men den er vel push feed, den gammle M77 er mauser rifla. Ville kanskje sett litt på tuben og sett på videoar av riflene der, reknar med at da er noken. Kanskje særlig om dei viser korleis ein skrur dei frå kvarandre. Eg er iverfall ein sån som likar å gjera da. Då er da kritisk at da går ann å gjera fleire gonger uten problem, ting blir utslitt osv. American vil eg tru er ei billigrifla som bllir produsert i stort anntall fyrst og fremst med tanke på da amerikanske markedet som virka som ikkje alltid er så kritisk. Personlig så ville eg heller ha valgt ei M77 og helst ei i rustfri med plaststokk. Spesielt hamkey modellen virkar tiltalande, men eg har ikkje skåte med den berre hatt den i nevane.

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt M77 brukt istedenfor American, det er nok mye rifle for pengene, men endel billige løsninger.

M77 er ofte referert til som undervurdert, og bruktprisene i Norge støtter dette. Ligger en MK77 på finn.no nå med nytt løp, stokk og avtrekk, utvilsomt mye for pengene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Over en periode på over 25 år har jeg jaktet både ute og hjemme med Ruger M77 MKII og African i forskjellige kaliber ( 308 Win, 30-06 Sprg, 35 Whelen og 375 Ruger) uten et eneste problem
Ankepunktet har stort sett vært  knirkete avtrekker, noe som lett kan fikses hos en børsemaker / alternativt bytte til Timney avtrekk.
M77 blir aldri feil da det er en gjennomprøvd og driftssikker mekanisme.
Rustfri varianten er vel også en av de få hvor stort sett alt av metall er rustfritt.

American har jeg ingen er faring med, men den ble lansert som en rimelig variant i USA for å konkurrere med bla. Remington og Savage sine billigmodeller.
I hvert fall, så seier soga ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom akkurat fra skytebanen, skyteleder under oppskyting. Ca. 40 (?) skyttere, alle våpna funket helt OK, med to unntak:

1: Et våpen, merket begynner på "B", med en lås som minner meg om en hageslange, der en patron (Remington fabrikk) ble sittende fast i kammeret. Jeg hadde heldigvis pussestokk tilgjengelig.

2: En Ruger, som ikke var M77 ("American"?), i kaliber 308 W,  som konsekvent ikke fikk patron nr. 2, 3, 4 og 5 skikkelig opp fra magasinet. Et enkeltskuddsvåpen med et ubrukelig, symbolsk magasin, altså.

Link to comment
Share on other sites

Har en Ruger M77 Hawkeye, knallgod rifle. Min har laminatstokk, den er modet med en justerbar kolbeforhøyer. Samme våpen som sysselmannen på Svaldbard deler ut hvis du skal leie isbjørnrifle som tåler en del hardere vær. Derfor er denne modellen også kalt "svalbardrifla". Sier sitt om brukervenlighet og kvalitet bare det. Rifla er bunnsolid og kan anbefales på det sterkeste. Denne American modellen synes jeg mangler de gode Ruger-kvalitetene og er ikke i nærheten av samme våpen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg og en kompis har vær vår Ruger  GSR (Ruger Gunsite Scout Rifle) i 308w. Dette er en litt spesiell versjon av M77. (Bruker mellom annet AICS type magasin).

 

Hendig Laminat stokk, og veldig god avtrekker.

 

Vi liker disse godt, så jeg ville definitivt tatt en titt på M77 modellene om jeg var i markede for en Ruger jaktrifle. (Våre blir brukt til IPSC Manual Action).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...