Jump to content

Blaser R93


358 Win

Recommended Posts

Var innom jakt & friluft i dag og så på en R93 med oilvengrønn plaststokk med gummigrep. Er lei av å pusse som en gal etter all det drittværet som har vært i det siste og denne Blaseren falt virkelig i smak, men det jeg lurer på er om det er noe overflatebehandling på denne Blaseren som hindrer rust eller er det vanlig blånert stål.

Lurer faktisk på å bytte inn Optima rifledrillingen i en sånn Blaser i 308 og så kjøpe 22 sett til den og så gi f i alt som har med kombi eller drilling å gjøre. Er ikke noe fugl av betydning der jeg jakter allikevel og med et hurtigfeste er rifle med åpne sikter veldig bra på tette poster.

Egentlig får jeg flere børser til overs med en sånn Blaser. Hadde ikke hatt bruk for Sakoen i 308 heller da. Nei dette blir bare surr.Får jo egentlig bare bruk for 2 børser , en hagle og en Blaser. Da ville det bli tomt i skapet gitt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Blaser (som jeg riktignok solgte for noen år siden) var at det er noe av det beste jeg har eid når det gjelder å ikke ruste, og ikke få riper/hakk. Det samme kan sies om Mauser M03 som har samme plasmanitrering, og som jeg personlig syns er en bedre rifle en Blaser R93.

 

Jeg skulle ønske at noen i Norge kunne plasmanitrere rifler, da jeg sannsynligvis hadde gjort det med ganske mange av de jeg bruker. Såvidt jeg vet er det firmaer som gjør det i Tyskland, men jeg aner ikke hva det koster.

Link to comment
Share on other sites

Blaser pipene er plasmanitrert ut og innvendig.

 

Jeg har oppdaget på flere Blaser piper at de mantler endel, uansett hvor lenge man prøver å skyte inn løpet. Er det flere som har opplevd det? Og kan det komme av at de er plasmanitrert innvendig? Det har aldri hatt noe å si presisjonsmessig, men er litt snodig ettersom de fleste andre pipene jeg har brukt har sluttet å mantle noe særlig, eller i det hele tatt, etter "innbrekking" med et viss antall skudd. :?

Link to comment
Share on other sites

Var å så på ei med gummiert plaststokk på torsdag, synes den lå godt i hendene og var utrolig hendig.

Har egentlig bestemt meg for en R 93 i 6,5x55 og 9,3x62.

Prata med en der (Namsos) som har akkurat den kombinasjonen, og han anbefalte den på det sterkeste.

Har jo lest mye negativt her om blaser'n, men de som har våpnet er jo alle storfornøyde....? det er inntrykket mit.

 

Hva er plastmanitrering egentlig?

 

Min erfaring med Blaser (som jeg riktignok solgte for noen år siden) var at det er noe av det beste jeg har eid når det gjelder å ikke ruste, og ikke få riper/hakk. Det samme kan sies om Mauser M03 som har samme plasmanitrering, og som jeg personlig syns er en bedre rifle en Blaser R93.

Hvorfor synes du Mauser M03 er bedre enn Blaser'n, ev. hva er bedre?

Link to comment
Share on other sites

Det er rett og slett en personlig smaksak for meg. Jeg liker tradisjonelle bolt mere en rett-trekkere, og jeg liker utseende til M03 mere en R93. Av systemrifler med nedspenner stiller ganske enkelt M03 seg best etter min smak. Forøverig liker jeg også opp/nedspenneren til M03 mere en jeg likte den på R93. Jeg følte innimellom at opp/nedspenneren til R93 ikke altids var helt "kontant". På en måte at jeg ikke var 100% sikker på at oppspenneren var ordentlig i hakket som holder den oppspent hvis det gikk fort for seg. Med M03 er det ikke noe tvil. Syns jeg.

 

"Noen liker moren, og noen liker datter'n"! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en tikka i 338wm og jeg ble også lei av og pusse rust under jakta. Selv om jeg hadde oljet den inn på kvelden når jeg kom i leiren var det masse rust dagen etter.

Tikkaen var ellers meget bra rifle som jeg var veldig fornøyd med. Svikta aldri under jakt.

 

Men i år hadde jeg kjøpt blaser r93 i 338wm og atec lyddemper. Fikk testet den i dritt vær som regn og sne. Jakta i finnmark i to uker uten og få noe rust og lite puss ble det også. Felte ei enslig ku i striregn. ( uten at jeg hadde problemer med hanske og oppspenn som andre sier dem har hvis det regner. Det var en i tråen blaser vs sauer 202 som sa det var et problem.)

Jeg felte også en kalv siste dagen på østlande i snevær uten noe problemer.

Jeg er veldig fornøyd med den og har ingen ting og klage over den.

 

Vi har to andre i laget som har mauser m03 og sauer 202 i 338wm og 9,3 og dem var ikke fornøyd med dem, uten at jeg skal si hva det var.

Link to comment
Share on other sites

Jooooo. Si hva det var!!! Det er jo interessant for dem som vurderer de forskjellige modellene opp mot hverandre.

 

Jeg kan love deg at dersom Ignorant hadde klart å spore opp en Blasereier som ikke var fornøyd, så hadde hvert eneste rd blitt lagt ut, med uthevet skrift :D

Link to comment
Share on other sites

6,5 pipa har gått omtrent 6-700 uten tegn til slitasje. Pleier å se de første tegn i vanlige piper etter et slikt antall.

...

Nei dette er feil, vanlige piper holder mye mer enn det.

Vanligvis kan det gå ca 500 skudd før løpet er skikkelig innskutt i 6.5.

Et jaktløp bør tåle minst 3500 - 4000 skudd før det blir merkbart på presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett antyding til rust på min Blaser k95, verken utvendig eller innvortes. (Antar det er samme "finish" som på r93). Derimot har kikkert-ringene, som er modifiserte, matte Leupold-ringer, vært temmelig "brune" etter fuktige forhold. En vesentlig forskjell der, selv om at begge har fått samme stell/olje :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En liten test på BLÆZÆR R 93

 

http://www.shootinguk.co.uk/guns/rifles ... eview.html

 

 

Conclusion

The Blaser system has to rank as one of the most innovative rifle systems in development today, using a straight-pull bolt system and true modular skeleton to provide a very versatile rifle. True, the straight-pull is a little quirky and you will either like it or not.

 

 

 

Fra en medium Blæser ikkeliker.

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...