Jump to content

rust eller ikke rust?


rypoman

Recommended Posts

jeg har nå fått brukt min "nye" baikal izh 18 m hagle lite grann og er veldig fornøyd, våpenet passer helt supert og er ikke for tung å bære på når det går opp og ned etter jakt på ryper. men i det fine været under den siste jakten så jeg noe som likner på rustflekker, men er usikker på om det er rust. i tillegg prøvde jeg å børste det bort, uten hell, og løpet har alltid vært oljet siden jeg kjøpte børsa. er det noe som jeg kan gjøre noe med? slik ser det ut.

 

på forhånd takk for alle tips! :)

rypoman

Link to comment
Share on other sites

Skal ikkje garantere det, men det er litt varierande stål kvalitet på dei Star Baikal haglene/riflene. Har hatt 2 stk, og tja er ikkje heilt imponert over dei. Men til prisen å være, så fungere dei bra.

Har også en star av god gammel kvalitet, men ruster gjør det jo. gikk i år til innkjøp av hagle litt høyere opp

i prisklasse, en rizzini. sovna etter en lang jaktdag med vått gevær i futteralet. Rusta fælt den og gitt :oops::evil:

burde jeg være misfornøyd eller bare skylde meg selv :?:

Link to comment
Share on other sites

Det eneste her i verden so er rustfritt og sjøvannsbestandig er levende fisk, sånn er det bare.

 

Puss bort rusten med olje og stållull, klin på noe hurtigblånering om du synes det må til.

Link to comment
Share on other sites

If it walks like a duck... Jepp det er nok rust, men det er ikke noe unaturlig i det. Er det feltet det ruster på et område som stadig er i kontakt med hendene dine? Når man svetter (opp og ned i rypefjellet) blir det lett litt rust på børsa. IKKE puss med stålull før du har prøvd med litt av vidundermiddelet Hoppes #9 på en fille. Påfør, vent et kvarter og tørk av. Hvis rusten ikke er borte, så ville jeg ha forsøkt å skrape litt med en negl før jeg fant frem stålullen.

 

For fremtiden kan du dra over haglen med en fille fuktet med litt olje. Mange vil sikkert være uenig med meg men Hoppes #9 funker også bra som rustbeskyttelse. Uansett hva du velger, så vil alt være bedre enn ingenting. Jeg bruker et tynt lag med Bore Butter (kulefett på tube) på haglen og det funker bra i tillegg til at det lukter godt.

Link to comment
Share on other sites

Det var da fært så mange som bruker skarp lut på børsa si? Jeg var også plaget av rødfarge på hagla da den var med på gåsejakt med forlegning i båt mens den ennå var ganske ny. En god våpenolje, rikelig med filler og noen timers kjærlig omsorg (albuefett) løste problemet for meg. Nå skal det mye til at den børsa ruster, og jeg ser ikke noen spor etter den rødfargen som engang var.

 

Du som virker så ung vet sikkert hvordan man gjør det. Ta et passe fast grep om - eh - pipa med ei passe oljevåt, god og glatt fille imellom hånda og stålet, før hånda fram og tilbake med jevne og rytmiske bevegelser. Gjerne ganske raskt. Når du blir sliten tar du en pause, så fortsetter du når du har fått hvilt deg litt. Etter en fem minutters tid eller så :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du som virker så ung vet sikkert hvordan man gjør det. Ta et passe fast grep om - eh - pipa med ei passe oljevåt, god og glatt fille imellom hånda og stålet, før hånda fram og tilbake med jevne og rytmiske bevegelser. Gjerne ganske raskt. Når du blir sliten tar du en pause, så fortsetter du når du har fått hvilt deg litt. Etter en fem minutters tid eller så :mrgreen:

 

... og bruk for all del ikke stålull! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Matt ned hele greia og mal to strøk med matt Bengalakk eller Hammerrite, da ruster den ihvertfall ikke! Synes en det er for brutalt er det nest beste jeg har funnet Lee liquide alox, tynn med litt white-spirit og smør tynt på-gir samme overflate som sånn hulromsvæske som brukes til rustbeskyttelse av biler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...