Jump to content

Kombi til linksskytter


fat_dog86

Recommended Posts

Jo mer tid jeg bruker i skogen med laikaen, jo mer begyner jeg å savne et kombinasjonsvåpen. Kjøttorgel hadde selvfølgelig vært å foretrekke, men de ligger nok litt over mitt budsjett. Jeg skyter links, så en del valg utgår, men har kikket særlig på Sabatti og Finn Classic. Begge fåes i linksutgave, og er i prisleiet jeg kan strekke meg opp til.

Vil ha en godt tilpasset stokk, slik at jeg kan bruke den som hagle på skikkelig vis (tenker å kjøpe ekstra hagleløpssett, om ikke med en gang). Evt få bygd kolbeheis etter hvert, for bruk med kikkert.

 

Det som frister mest akkurat nå er Sabattien. Den er lettere, billigst i innkjøp og har billigere løpssett. En annen fordel (i mine øyne) er at jeg kan få kombiløpet i kal 20 på italieneren. Hvordan er det med stokk her? Har de noen form for program å velge innen? Evt noen som vet stdmål? Sliter med å få nok cast-on...

 

Riflekaliber er jeg usikker på. Den skal mest brukes på småvilt, men det skal holde storviltkravet. Da kan jeg legge nedpå en elg om jeg skulle ha jaktretten på både stort og smått på samme terreng. Med 6,5x55 har jeg tilgang på mye bra fabrikkammo, og billig ammo til trening og fugl. 7x57 har rand. Hva er største fordelen av disse? Er ikke 6,5en såpass kon at den stort sett er grei å ha med å gjøre i brekkvåpen? Er da i alle fall populær... Enda ikke kommet meg til å lade selv, så tilgang på fabrikkammo er en betydelig faktor.

Link to comment
Share on other sites

Har en Sabatti lettvekter i 12/76/7x57R. Veldig fornøyd med denne børsa. Ser ikke noe grunn til å ha noe annen kaliberkombinasjon enn denne. :D Børsa veier 2,7 kg, som er lett nok for meg. 7/x57R er mest kurant patron om man lader sjøl. Siden du har en Laika, tolker jeg det dit at du er mer enn gjennomsnittlig jaktinterressert, noe som tilslutt vil føre til hjemmeladning uansett :wink: . Derfor er det bare å skaffe seg ladeutsyr først som sist. Koster ikke mer enn drøye tusenlappen for det utstyret du trenger.

Link to comment
Share on other sites

Siden du har en Laika, tolker jeg det dit at du er mer enn gjennomsnittlig jaktinterressert, noe som tilslutt vil føre til hjemmeladning uansett :wink:

 

Var jo å en synergi, men det ligger kanskje noe i det... Lettvekteren av sabattien synes jeg nesten blir før lett igjen. Std er 3,2 hvis jeg ikke husker feil, noe som er passende.

 

Evt hva veier lettvekteren med kal 12 hagleløp?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mitt svar er nok litt på siden av hva du etterspør, men likevel....

For endel år siden følte jeg også behovet for en linkskombi. På grunn av skrantende studentøkonomi var jeg tvunget til å tenke kreativt.

Vel, kreativt var kanskje ikke valget mitt, men jeg kjøpte det billigste jeg fant, nemlig en Star i rechts. Jeg modifiserte kolben selv for å motvirke omvendt cast-off og er fornøyd med resultatet. Jeg har trent endel med leirduer og skyter alltid med kikkert. I sum er jeg meget fornøyd. Jeg skyter marginalt dårligere med haglløpet enn med min faste hagle på leirduer.

Mulig dette er uaktuelt for deg, men likevel....

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med Sabatti mot Finn Classic?

 

Har FinnClassic512 og Valmet 412, har prøvd Sabattikombi

 

Valmet og FinnClassic har etter min mening et usedvanelig godt avtrekk (langt bedre enn sabattirifla mi etter avtrekksjobb hos børsemaker) Men som kjent veier de litt, ca 3,5 kg dette er for en normal person ikke noe problem selv i tungt terreng.

Husk forresten å spesialbestille pipa i kal 12/89, det gjorde ikke jeg. (ikke at du trenger det til noe spesielt, men greit med et kammer som spiser alt)

Har forresten lest her på Kammeret om en som er helt uenig med meg ang avtrekket på 412-512

 

Sabattien jeg prøvde er en fin kombi, føles som god kvalitet, men avtrekket er steinhardt. Men avtrekk kan jo som kjendt tilpasses.

 

Mitt valg var og er FC, Valmet, eller Tikka 412-512

 

Men er våpenets vekt pri.1, så er Sabatti valget.

Link to comment
Share on other sites

X12: Har du enkel eller dobbel avtrekker? Vil helst ha enkel, siden jeg i alle all med tiden, har tenkt å bruke den som hagle også, men har hørt snakk om at avtrekk med løpsvelger er nesten umulig å få bra til rifleskyting...

 

På linksmodellen av finn classic, er avtrekkerene snudd også? På recht modellene er fremste satt litt til høyre for bakre, slik at den er vanskelig å nå skikkelig (med mine fingre) fra venstresida.

Link to comment
Share on other sites

Har enkel avtrekker på begge, avtrekket er forøvrig så å si identisk på en 412 fra ca 1980 og en 512 fra 2007. Vurderer å kjøpe dobbelt avtrekk til en av dem, for når jeg er vant til singelavtrekk går jeg ikke med rifleskudd i børsa før jeg har en situasjon!

 

Tror ikke det er noen forskjell på links og rechts avtrekk desverre..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...