Jump to content

Fripistol (cal.22LR), hvilke modeller finnes? (NSF)


Poacher

Recommended Posts

Fripistol...

Hvilke modeller finnes, hvilke er å foretrekke? Dette er selvfølgelig induviduelt for hver skytter. 

- Jeg tenker da på ny pistol og ikke gamle utgåtte modeller

- Noen man bør styre unna?

- Noen som er å foretrekke?

- Pris er ikke et tema da de ligger stort sett i samme klasse alle sammen +/-

 

Har fått tanken om å begynne med fripistol i hodet, så jeg vet hvordan dette ender tilslutt (kode&klar). Selv har jeg ikke skutt mer enn 15-20skudd totalt med en Morini fripistol. Så her har jeg ingen erfaring. Har observert at mange har Morini, noen få har Walther FP60.

 

De jeg vet om er den nye til Walther FP500, den gamle FP60 er ikke aktuell når det er ny modell ute.

5905ecadae2ce_WaltherFP500.jpg.dde70b08219e3fb8edc211695abe322e.jpg

 

 

Morini CM84C

5905ecf8f2247_MoriniCM84C.jpg.b8bba32861b66eb21c7a2b0220d94682.jpg

 

 

Pardini FPM

5905ed193ea0c_PardiniFPM.jpg.5a3e85895269277541dd5db486bca350.jpg

 

 

MatchGun MG5

5905ed3964b4a_MatchGunMG5FreePistol.jpg.26902e25a03ad31ede968b0dc2346c2e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fripistol er veldig gøy, så synes definitivt du bør prøve deg :) 

Men hvorfor tenker du at en eldre brukt modell er uaktuell?

Mekanismen er enkel og er pistolen greit vedlikeholdt så er det ikke så mye som kan gå galt ved å kjøpe brukt. 

Har du mulighet til å prøve flere så er man tilbake til hva som passer hånden din best. 

Selv har jeg en Matchguns Mg5e, ene og alene for at jeg fikk den billig fra Danmark og at det ikke lå noe pent brukt på finn når habegjæret meldte seg. 

Fornøyd med den, men jeg hadde sikkert skutt akkurat like bra/dårlig med hva som helst annet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om en ser på internasjonale finaler, ser en at luft domineres av Steyr, alle 25-meterøvelser av Pardini, mens i fripistol er det intet dominerende merke. Selv valgte jeg en Pardini med mekanisk avtrekk og er meget fornøyd med den. Har en fin detalj ved at en kan trene tørravtrekk uten å aktivere (og slite på) tennåla.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, eivmin skrev:

Men hvorfor tenker du at en eldre brukt modell er uaktuell?

 

Har ingen god grunn egentlig. Bortsett ifra at jeg har lyst på en som er helt ny.

Må si at den nye til Walther frister litt. Men jeg må i det minste se og føle på den først.

 

Tror ikke det blir Morini, da hverken deres luft eller finpistol passer meg. Det er et eller annet med geometrien som blir helt feil for meg uten at jeg kan sette fingeren på det. Litt trist egentlig, da kvaliteten på de er fra øverste hylle.

 

Er ikke fremmed for å ta inn en fra et annet land :)

Edited by Poacher
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, nhd skrev:

Om en ser på internasjonale finaler, ser en at luft domineres av Steyr, alle 25-meterøvelser av Pardini, mens i fripistol er det intet dominerende merke. Selv valgte jeg en Pardini med mekanisk avtrekk og er meget fornøyd med den. Har en fin detalj ved at en kan trene tørravtrekk uten å aktivere (og slite på) tennåla.

 

Sant det du sier om internasjonale finaler blir dominert av:

- Luft = Steyr LP10 modeller, vil legge til noen Morini her

- 25m = Pardini, bare unntaksvis at man ser noe annet

- Fripistol = Som du sier lett blanding av alt, selv om det kan se ut som om det er en del Morini(?)

 

Som i mitt forrige innlegg i denne tråden så heller jeg mot den nye Walther FP500 eller Pardini. Men jeg må se/ta/føle på de først.

Er et + poeng det du nevnte om tørravtrekk med Pardini. Det hadde jeg ikke tenkt på ang. Fripistol. Selv om jeg gjør det pr.d.d på min luftpistol (Walther LP400)

Edited by Poacher
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Match Guns mod.MG5/E fra EU

MG5: 1069,- € (9.974,-NOK)

MG5E: 1329,- € (12.406,-NOK)

-19% VAT

+ 45,- € export behandling

+ 127,- € frakt

+ mva

Ferdig i Norge inkl. alt skulle bli ca:

MG5: 12.125,- NOK

MG5E: 14.625,- NOK

Norsk forhandler?

 

---------------------

 

Walther FP500 koster 1.799,- €

-19% VAT

+ 45,- € export behandling

+ 127,- € frakt

+ mva

Ferdig i Norge inkl. alt skulle bli ca: 19.000,-

Pris Norsk forhandler: 25.000,- (Gml mod. FP60, Pris på FP500 finner jeg ikke i Norge enda)

 

--------------------------

 

Pardini FPM koster: 2.079,- €

-19% VAT

+ 45,- € export behandling

+ 127,- € frakt

+ mva

Ferdig i Norge inkl. alt skulle bli ca: 21.625,-

Pris Norsk forhandler: 21.990,-

 

---------------------------

 

Morini CM84E koster: 1.849,- €

-19% VAT

+ 45,- € export behandling

+ 127,- € frakt

+ mva

Ferdig i Norge inkl. alt skulle bli ca: 19.500,-

Pris Norsk forhandler: 26.000,-

 

Edited by Poacher
Regnefeil!
Link to comment
Share on other sites

Gjett hvorfor jeg endte på Matchguns :)

Ingen norsk forhandler så vidt jeg vet, men du kan jo høre om Børselars har tenkt å ta det opp igjen. 

Ellers så svarer Stefano hos matchguns raskt på mail og sender deler uten problemer. 

 

Du kan komme enda billigere unna ved å kjøpe Mg5 fra Krale i Nederland. De er ikke akkurat verdens raskeste til å svar på mail og det hender man nå mase litt, men prisene er bra og det ordner seg til slutt.

Har akkurat hentet en mg2 derfra. 

https://www.krale-schietsport.nl/en/match-guns-mg5-8312.html

905 eur for pistolen, ikke noe ekstra for eksportbehandling, 45€ i frakt. 

950€ + 25% = 11122 pluss noen hundrelapper til posten for importbehandlingen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fersk skytter og har anskaffet meg Steyr LP 10 Evo, Benelli MP90S og en Beretta som spesialpistol.

Også fikk jeg prøve et par fripistoler av helt forskjellig årgang.

Fant ut at de riktig gamle ikke er så ille å skyte med, så skaffet meg en Hammerli 100 fra 50 tallet :-)

 

Denne går helt supert, og det orginale grepet er det jeg foretrekker (har også Rink-grep).

Avtrekket er suverent.

Jeg tror at det bare er å finne en pistol med et grep som passer deg og er godt balansert.

Det meste kommer an på skytteren når en skyter fripistol ( og der har jeg masse å gå på).

 

Lykke til, det er morro.

 

 

P4240073.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Noen som vet i en fei om fripistol ble fjærnet fra OL-programmet? Fripistol stod på lista over truede grener,

 

Re, Toz35. Det finnes noen russiske MC fripistoler i Norge solgt på 70-tallet. Kvalitetsforskjellen på disse og Toz er som forskjellen på ei Star hagle mot MC hagle. En MC fripistol i orginal kasse er en psykedelisk nytelse. Ingen vet hva det er så de pleier å bli omsatt til tullepriser når de en skjelden gang dukker opp. p11552,-baikal-mu55-1-2.png

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Det er overveiende sannsynlig at FP blir tatt ut av OL-programmet og erstattet av en mix-øvelse i luft. Når IOC har ønsket det, og ISSF har akseptert det, er det vel så godt som sikkert at det blir slik.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Torf skrev:

Noen som vet i en fei om fripistol ble fjærnet fra OL-programmet? Fripistol stod på lista over truede grener,

 

Det er vel ikke endelig offisielt avgjort? Selv om det ganske sikkert blir det slik som NHD skriver. Det er veldig synd i mine øyne da fripistol har vært med i OL siden 1896. Det er noen år. Man ønsker vel å få skyting mer tilgjengelig for media så det blir spennende å se på. 

Det sammen med 60skudd liggende som også ryker(?)

 

Når det er sagt, så må jeg innrømme at det har blitt mer spennende å se på finaler nå, enn tidligere når 1.mann/kvinne inn i finalen ledet med mange poeng, så var det liksom avgjort stort sett "Topp 3"

Nå starter alle med blanke ark, og man kan skyte seg opp fra 8.plass og vinne hele "shite'n". Jeg syntes hvertfall det er mer gøy & spennende å se på nå.

Link to comment
Share on other sites

Fripistol har vært en vil ha greie hos meg siden jeg kunne holde en pistol, men har aldri blitt prioritert. Grunnen er kanskje den samme som tar det ut av OL, det er ikke mye action.

Sitat

Man ønsker vel å få skyting mer tilgjengelig for media så det blir spennende å se på

Jeg, som er relativt over the top skyteinteressert, klarte ikke å se på pistol på TV under OL, det var så innihelvete kjedelig at det kan ikke beskrives - sakte-TV blir spennende i forhold. Det er synd at idretter skal måtte være publikumsvennlige for å få være med i OL, men noen skal jo betale for moroa også - og ingen betaler for å se fripistol. Sånn sett er det bra et de innfører en mer publikumsvennlig skytegren, om de gjør det? Egentlig burde de tatt inn IPSC ;)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67: Tenk deg finalen i håndball uten at seerne fikk vite resultatet underveis eller alpint uten mellomtider . Skytefinalene i OL var katastrofalt dårlig produsert. Helt umulig å følge med på stillingen underveis. Det hadde vært mulig med enkle midler å gjort finalene langt mer spennende.

Når det er sagt, så har ISSF vært alt for konservative og trege til å endre øvelsene i takt med tiden. Hvorfor skyter ikke menn og kvinner de samme øvelsene og med like mange skudd? Det er også en utfordring å forsvare at en enkelt pistoløvelse skal kreve en bane på 50 meter som kun brukes i denne øvelsen (i pistol).

Nå blir det OT her, men det er en utfordring til samarbeid på tvers av organisasjoner at en har skyting på 10, 15, 25, 50, 100, 200 og 300 meter. Det roper på harmonisering.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, M67 skrev:

Fripistol er ikke mye action.

klarte ikke å se på pistol på TV under OL, det var så innihelvete kjedelig at det kan ikke beskrives - sakte-TV blir spennende i forhold. 

(Kortet ned av meg.

 

Krister da, fripistol handler om presisjon og ikke aksjon ;) 

Her er vi forskjellige, jeg ser rett som det er på finaler i luft og fripistol på Youtube av ISSF og ESC. Ser frem til nye World Cup finaler som vises her.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Krister da, fripistol handler om presisjon

I aller høyeste grad. Og du vet godt at jeg er presisjonsfanatiker, men som kan avreagere med litt action av og til. Fripistol ligner nok på rifle stående - man øver på en teknikk, men det det egentlig gjelder, såsnart en er på et visst nivå, er å overvinne seg selv psykisk. Både for å trene nok, og for å gjennomføre et stevne uten feil

Men som det ble sagt over her, så var produksjonen av skyteøvelsene i Rio-OL episk dårlig, skulle nesten tro den var bestilt for å bli kvitt dem. Det har igrunnen vært sånn før også. Jeg skjønte ikke engang når de skjøt eller ikke... Faktum er jo at det kan gjøres nokså spennende, se bare på NRKs produksjon fra LS, de får halve landet til å se på at noen gubber skyter 10 skudd liggende.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...