Jump to content

Forventninger til presisjon i match pipe?


Carl

Recommended Posts

Holder på å utforske samlinger i en 6,5x284 pipe, har prøvd nesten alt av kuler med høy BC i en ny Pac Nor pipe 22mmv/munning 27"lang, men meste parten av kulene samler på rundt 30-35mm

Lader med ca 2-3mm friflukt og kruttet eg bruker er N-570. har prøvd Berger 140grs, Nosler accubond 130grs, scenat 139grs, horandy SST, Hornady Eld X, scirocco 2 osv

tennheter er CCI 250.

Har funnet en ladning som går godt, og det er A-max 140 grs med 56 grs N-570, den samler rundt 15mm i snitt på 100m.

Selv ville trodde at denne pipen skulle samle mesteparten av ammo rundt 10-20mm på 100m. hva tenker dere?

er det nok å skifte til et annet krutt for å krympe samlingene?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vil tro at 10-20mm ikke burde være noe problem nei. Har prøvd N550, N560 og N570 i 6,5-284. N550 mest for moroskyld i forbindelse med skyteforming av hylser men presisjonsmessig var det ikke noe å utsette. Av N560 og N570 holder jeg en knapp på N570 men bruker nå N560 ettersom 570 legger igjen så mye drit i demperen. Har kun testet med 120grs Scenar-L.

Link to comment
Share on other sites

Hadde forventet mer fra ei matchpipe ja. Dette er jo like dårlig som gjennomsnittladningene i billig amerikarifla mi i 30.06 presterer. Selv om den skyter bedre med noen ladninger da. Har ladninger som ligger på 20-25mm også. Men det meste samler 30-40mm. Så ei matchpipe i kaliber som gir mindre rekyl burde greie bedre.

Prøve andre krutt kanskje? Noe fra Norma sitt utvalg? Skytterlagskruttene er jo billige.

Link to comment
Share on other sites

Litt nyskjerrig. Hvor vanlig er piper som leverer rundt 1/2 MOA eller bedre, hver gang, med et bredt utvalg av ladninger og kuler? Regner med det snakkes om 5 skudd når det ikke sies noe annet. Er "vanskelige" piper, som en enten ikke får slik presisjon i, eller krever mye testing for å finne godladninga uvanlige?

Link to comment
Share on other sites

spindrift, jepp eg har lest den artikkelen. Veldig bra!

Valvo: på Jakt ammo tester eg med 3 skudd og til trening 5 skudd, her er det snakk om 3 skuddserier, børsa savner jevnt 1/2moa grupper med A-max 140grs og N570 56 grs( bare synd A-max 140grs er gått ut av produssjon og ingen kan skaffe de kulene),  men alt annet samler på rundt 1 moa +++ Børsa er en S & L 97 og med med samme oppsette bare bytter til en orginal s&L pipe i 6,5x55 med NCC 140 samler den 5skudd serier jevnt rundt 10mm. Derfor irritere det meg kraftig når eg eg forventer slik samlinger men får samlinger på 30-40mm. Eg har også prøvd div. ladninger med N-15 krutt med samme resultat.

Men no har eg puset vekk litt av stokken siden eg synes det var liten klaring mellom ny pipe og stokken min, så får eg håpe det gjøre et godt utslag på pressisjonen.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, vavlo skrev:

Litt nyskjerrig. Hvor vanlig er piper som leverer rundt 1/2 MOA eller bedre, hver gang, med et bredt utvalg av ladninger og kuler? Regner med det snakkes om 5 skudd når det ikke sies noe annet. Er "vanskelige" piper, som en enten ikke får slik presisjon i, eller krever mye testing for å finne godladninga uvanlige?

Av piper som heter "match", nesten 100%. Nesten alle Sauerpiper skyter uten videre <15mm på 100m med et bredt utvalg av ammo og kuler, alt jeg har fått kamret av piper hos børsemakere har også gjort det, og de samme pipene går forholdsvis greit ned mot 6mm, "på det jevne" etter litt tuning eller flaks.

30mm på 100m i ei customrifle laget for presisjon er kass, og reklamasjonsgrunn. Men prøv et annet krutt - 9g Scenar og N550 eller N19 f.eks.

Piper som ikke går med "alt" fins, men de er sjelden fantastiske med noe.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Etter å gått over børsa virket det som pipa ikke var frittliggende, pusset ned stokken slik at det er ca 2mm klaring til pipa og då trodde eg hadde løst problemet.

Laddet opp ny patroner 143 grs eld x, SST 140 grs og berger 140 grs alle laddet med 56grs n-570 (hastighet ca 890m/s) og alle samler jevnt rundt 24-40mm. Svært skuffet over resultatet av testskytingen.

så no sender eg børsa i retur til børsemakker så får eg se hva han vil gjøre for å krympe samlingene.

 

Etter eg var ferdig med pipa 6,5x284 puttet eg inn orignale pipen i S & L 6,5x55 ladet med 46mrp og 140 grs NCC og skjøt noen samlinger og det ligger rundt 11mm +- 2mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

No har eg hatt børsa inne hos børsemaker og han har sett på den, han mente det var lyddemperen som var skjevt på pipa og kulene subber bort i den på vei ut.

Så eg kjøpte en rekyldemper fra vertebra og forsatte testing, og det virker som denne pipen er svært kresen på ammo. Berger,A-max og scenar samler mellom 10-15mm på 100m, men hornady eldx,sst,scirocco2,accubond og div andre gode kuler med god bc går ræva dårlig, samlinger ligger mellom 30-50mm.

Hvordan er det mulig at den samler så "godt" med noen få kuler mens med andre kuler går den dårligere enn vanlige jaktrifler? eg forstår det hvert fall ikke.

Tror eg må ha meg en ny rifle som går svært godt rett fra esken.... uten all denne testingen......

Link to comment
Share on other sites

Jeg så faktisk pipa og demperen din for 4-5 uker siden da den var hos børsemakeren. Var helt klare merker etter kula i munningen på demperen. Så også noen serier som børsemakeren hadde prøveskutt uten demper. Så greit nok ut det men mener det ble sagt at pipa ikke ga særlig god presisjon men n570. Husker ikke helt hvilket krutt som ga best presisjon, kan det ha vært MRP?

Link to comment
Share on other sites

MRP kruttet ga bra pressisjon med scenar, men no har eg borret opp demperen med 0.5mm så får vi se hvordan den går.

Men når det er sagt går den faktisk ganske godt med N-570 og a-max 140 grs, men har bare 150kuler igjen av a-max kulene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...