Jump to content

Hvor tungt avtrekk?


Ober

Recommended Posts

Som jeg har tyta om før, så kjøper jeg meg en Rem700 tactical .308 i disse dager.

J&F skal justere avtrekket, men hvor tungt bør det være? Er jo veldig smak og behag, men litt input skader ikke.

 

Vet at mange banerifler bruker 1kg, har prøvd og det virker egentlig litt for lett. Rifla skal brukes til langdistanse, men også være et røft system jeg skal bruke i "felten", jakt ect.

 

På AG-3en hadde jeg så tungt avtrekk at jeg måtte bytte til langfingeren etter 5. skudde i 10skuddsserier på 200m :lol:

 

Hva liker dere?

 

Bonusspørsmål:

Skal muligens begynne med litt IPSC etter hvert og hørte at det hendte det var folk som stillte opp med boltrifler. Er det .223 eller .308 det går i?

Link to comment
Share on other sites

Smak og behag ja.

Jeg har justert avtrekka mine til ca 600g. Tviler på at jeg noen gang skal ha noe tyngre. Slik jeg ser det er det først og fremst en vanesak. Når jeg nå tester børser med 1,5kg avtrekk begynner rifla å vingle under avtrekket. Blir det tyngre en det tenker jeg på at jeg burde hente biljekken.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner jeg å bli litt i tvil om det faktisk var 1kg eller 500g jeg prøvde. Men uansett kan hende jeg bare ikke er vant til det. Har skutt en del med millitære våpen, hagler og mauser, men ikke så mye med presisjonsvåpen.

 

Agen tålte hvertfall hele sinn egenvekt husker jeg, hvertfall nesten :P

Link to comment
Share on other sites

Jaktrifla mi har 1.3 kg. ca. Kunne med fordel vært rundt 900 gram, synes jeg. Men når man begynner å nærme seg 200-600 gram. Det synes jeg høres i overkant ubehagelig ut. Men det er jo helt klart en smakssak.

 

Det er jo lettere å få et bra avtrekk, hvis man ikke må "slite" for å trykke.

Link to comment
Share on other sites

Om det er en ny Rem 700 så kommer de nå, uansett modell, med utvendig justerbart avtrekk som faktisk er meget bra fra fabrikk. De jeg har sett på har vel ligget på rundt 1.5 kg, men lar seg som regel justere ned til 1-1,3 kg.

Det eneste jeg har gjort på min 700 Tac. er å justere for å få litt mindre etterslep, men det er kun fordi jeg er bortskjemt med gode avtrekk på de andre riflene jeg har.

Ellers så kommer de nye avtrekkene med to forskjellige avtrekkere.

Jeg synes den nye typen med helt glatt overflate mot fingeren gir best følelse kontra den gamle typen med riller. Har i praksis ingen betydning, men jeg er sær! 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid vært av den oppfatning at avtrekkets vekt er underordnet i forhold til avtrekkets egenart. Jeg vil heller ha et godt avtrekk (dette blir selvfølgelig subjektivt) med litt vekt, enn en lett avtrekk med etterslep og dårlig "feeling".

 

Men ellers er jeg enig i at området fra 1,0 til 1,5 kg er passelig på en jaktrifle. Til konkurranse ville jeg nok ha hatt et lettere avtrekk rundt 0,5 til 1,0 kg.

Link to comment
Share on other sites

Har en Remington LTR i 308 som er kjøpt hos Jakt og Friluft, børsemakeren deres justerte avtrekket til 1,2 kg og helt rent for kryp. Synes at 1,2 er bra til en rifle som skal brukes til det meste, både sommet og vinter. Under 1,0 kg synes jeg blir i letteste laget med hansker eller frosne fingre.

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...