Jump to content

Automatisk våpentillatelse på hagle for politimenn/kvinner


Guest

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

Jeg har en kamerat som er politimann og som har lyst til å kjøpe seg en hagle, i første omgang kun til leirdueskyting på hobbybasis.

Er det slik at politimenn/kvinner ikke trenger å ha jegerprøve, eller være medlem av godkjent skytterorganisasjon for å erverve hagler ?

Jeg mener å ha lest et sted at det er samme prosedyre for alle når det gjelder dette, altså at det er behovsprøvd ?

Gjelder dette i så fall også yrkesmilitære (tenker da på aktive yrkesmilitære med krigsskole bakgrunn) ?

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha finlest regelverket, så vil jeg tro det er samme krav for oss politifolk som for alle andre når det gjelder hagler til jakt eller lerdueskyting. Unntaket er begrunnet med behov for å vedlikeholde ferdigheter i bruk av tjenestevåpen, og politiet i Norge er ikke oppsatt med hagle.

 

Jeg måtte i alle fall begrunne mitt behov for ei jaktrifle med nettopp jakt på spesifiserte arter nylig, det må jo være det samme for hagler. For øvrig ville det ikke falt meg inn å søke på unntaksregelen for våpentyper som ikke er relevante for yrket.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke denne saken enkel? Så lenge det ikke er snakk om tjenestevåpen, men våpen for privat bruk, gjelder vel våpenloven også for polititjenestemenn? Og loven er jo klar: Man skal søke politiet på vanlig vis.

 

Idet øyeblikket polititjenestemenn er hevet over loven også som sivilpersoner i forvaltningssaker, er det virkelig fare på ferde.

Link to comment
Share on other sites

I henhold til den nye Våpenforskriften §19 heter det at:

Krav om medlemskap i skytter organisasjon er ikke nødvendig for erhverv av våpen til yrkesmessig øvelsesskyting for:

-Yrkesbefal

-Ansatte i politiet med tilfredstillende våpenkyndighet

-Politiskolestudenter med gjennomgått våpen opplæringskurs

Disse kan inneha opptil tre våpen.

 

Er hagleskyting på leirduer yrkesmessig øvelsesskyting?

Tja... vil tro at det gir en våpenforståelse og trening som kan gjøre vedkommende til en bedre skytter generelt.

 

Våpenforskriften

http://www.regjeringen.no/upload/JD/Vedlegg/Forskrifter/Ny%20våpenforskrift.pdf

 

Edit: Hmm får ikke til URL linken, dere får klippe å lime om dere vil lese.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

I det distriktet jeg jobber i praktiseres det slik at det må være våpentyper som er noenlunde like de som brukes i tjenesten eller som gir relevant trening som er direkte overførbart til tjenestevåpen (en .22 pistol for billig mengdetrening, for eksempel). Jeg tror nok jeg ville ha slitt littegrann med å få kjøpt hagle med den begrunnelsen :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...