Jump to content

Intratec i Norge


Mosjonsskytteren

Recommended Posts

En kjenning av meg har en Intratec han kanskje vil kvitte seg med.
Da jeg har sansen for kuriositeter, så ble jeg mildt sagt veldig interessert.

Disse ble solgt lovlig en kort periode i Norge, men slik jeg har forstått det så selges ikke disse lenger.
Er det noen som vet grunnen til dette, og om det eventuelt er lov med videre salg av dem?
Tenkte å høre litt her inne før jeg ringer til våpenkontoret.

Jeg har lest gjennom våpenforskriften, men kan ikke se at denne skal være til «hinder».
Pistolen har magasin montert utenfor pistolens grep, men ellers skal den være grei.
Om den har gjenget løp så er det jo bare å kappe det litt.

Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen
§ 2.Godkjente halvautomatiske pistoler
Halvautomatiske pistoler er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av pistoler som har to eller flere av følgende egenskaper:

a)    magasin som monteres utenfor pistolens grep,

b)    gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper

c)    hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent,

d)    vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram, eller

e)    våpen påmontert folde-, teleskop- eller lang stokk.

Pistoler som nevnt i første ledd bokstav a til e kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.
 

Link to comment
Share on other sites

OK, jeg tenkte kanskje det var en Tec-9.

Kapper du av gjengepartiet er den kanskje lovlig, avhengig av om POD er enig med deg i om at den lille kassa over/foran magasinbrønnen ikke er en hylse.

Dette er den typen pistol forskriften var ment å forby, så om du har lyst kan du gjerne teste hvor hissige POD er på å håndheve den.

Link to comment
Share on other sites

Walther GSP er jo samme sak sånn teknisk sett. Hvis man har samme innstilling som meg, men i motsetning til meg råd til advokat, kjør på. Tror man må argumentere mot øvrigheta, og da kan det være greit å ha med seg en som får betalt for å kverulere. 

(Jeg gjør det aldeles gratis.)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha snakket med lederen i pistolklubben min så ser det ikke så lyst ut. Han var vell mindre begeistret for at jeg skulle gå til anskaffelse av en Intratec.

Jeg ser poenget hans med at det ikke vil se bra ut for klubben at jeg har et slikt "farlig" våpen, mtp. etikk og moral, selv om vi er en ganske tolerant klubb.

Hadde det vært politiet som ikke var så begeistret så kunne jeg kverrulert litt, men jeg kvir meg når det gjelder klubblederen.

Mangler også nok aktivitet til å kunne få gjennom en søknad på reservepistol i .22...

 

Link to comment
Share on other sites

Hva klubblederen mener er irrellevant. Hans jobb er kun å gå god for om du har nok aktivitet, eller siden dette vel var snakk om reservevåpen, kan det til og med være nok bare å legge med dokumentasjon på stevneaktivitet.

Søk, om du søker spesifikt på den modellen eller ei er en ting, du kan jo være heldig at du får den igjennom. Et lite tips da, er å ikke poste noe om den på kammeret.no. Er vel noen som har fått tilbakekall etter at enkelte ble for misunnelige av ting folk har fått ervervet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...