Jump to content

Berger VLD Hunter


raijo

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med denne kula i ulike kaliber.

Har en 260 som går svært bra med denne kula i 130 grs, og har helt identisk kulebane med Norma DL 130 grs ut til 500 m. Det er sikkert noen her som kan dele litt erfaringer med Berger kuler til jakt. Har også andre kaliber som jeg vurderer nettopp denne kula som jaktkule når skyteavstandene øker. 

Link to comment
Share on other sites

Den "eksploderer" / fragmenterer voldsomt. På vanlige hold er restvekt vekta av den største småbiten. Kulene har "lysbryter"-effekt på småvilt og rådyr, på større vilt ville jeg vært veldig nøye med skuddplassering og retning inn til vitale deler. Etter noen rådyr og noen rever med 155gr kula i .308Win, så tror jeg ikke et øyeblikk at 130gr kula går igjennom bogen på en voksen elg f.eks. Bortsett fra på veldig langt hold, der den holder bedre sammen, men da risikerer du at den ikke ekspanderer i det hele tatt.

Skutt i spylerkanne på 200m, Ingenting gikk videre fra kanne nr. 3... 180gr i 7mm. Den stopper rådyr enda mer effektivt enn 155gr 308, men de blir perforerte med blybiter og er "ikke for konsum" etter min mening.

74FAB58C-2419-461C-9671-6C6C38D1FD37_zps

 

Jeg har skutt litt fugl med 130gr DL, og vil vel si at oppførsel og egnethet som jaktkule er ca lik for de to kulene. Er det nært/stor fart, så eksploderer de, med de fordeler og ulemper det har, og er det langt så ekspanderer de ikke i det hele tatt. (:?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Det er de nevnte kalibrene jeg også har vurdert å teste litt. Har selv også skutt noen fugler med 130 grs DL og min erfaring er at avstander under 200 m åpner de litt vel mye ? Er det noen som vet hva som er minimumshatighet for ekspansjon? Men det å få dyr ned i smellen, har jo sine helt klare fordeler noen ganger. Så får heller det bli litt kjøttødelegelser... 

Link to comment
Share on other sites

Dette er egentlig ei kule beregnet til pappskyting,designet mer for kulebane enn ekspansjon.Walt Berger ville ikke anbefale denne kula til jakt i mange år

men etter påtrykk fra amerikanske jegere(ja de er etterkommere etter dem som skjøt bison med 45 colt fra tog)Kom VLD Hunting med litt tykkere mantel,

men bildet til M67 viser vel at den ikke er spesielt solid.

Rett og slett en gammeldags,dårlig konstruksjon i dag har vi masse kuler med kontrollert ekspansjon som er mye bedre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1# Det var før hunting versjon kom

2# Gammeldags/dårlig konstruksjon er jeg ikke enig i. Spørs helt hva du er ute etter. Noen vil ha maks ekspansjon i viltet hvor kula gjerne stopper i viltet og legger det dødt på stedet. Andre vil ha sårkanal tvers igjennom og bruker f.eks A-frame

Derfor bruker jeg f.eks Amax på rådyr etc, da går de ikke langt

 

Skjermbilde 2017-03-01 kl. 23.58.14.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 Ja det var før Hunting kom men det eneste de gjorde med den var å forsterke mantelen litt.

2 Når jeg skriver gammeldags/dårlig konstruksjon mener jeg den er lagd som blyspisser i 70 åra,hvor det heller ikke var gjort noen forsøk på å hindre mantel

og bly å separere.Bildet til M67 ligner på nato helmantler vi skjøt i snøballer engang i tiden.

 

Vld Hunting virker sikkert til jakt hvis skytteren vet hva han sender ut av løpet,men at det er ei god allround kule er ikke jeg enig i.

Tidlig åttitall jaktet vi med konvensjonelle blyspisser,jeg fikk satt en sånn i overarmsbeinet på en voksen okse.11,6g et eller annet .30-06

Smadret hele bogen men stoppa der.Det ble et langt ettersøk.Etter det ble det 20 år med 200 grs partition

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Vld Hunting virker sikkert til jakt hvis skytteren vet hva han sender ut av løpet,men at det er ei god allround kule er ikke jeg enig i.

Jeg bruker hverken Amax eller VLD Hunting på dyr jeg skal spise (selv...) De har blitt brukt på utenlandsjakt. Og på rådyr, så påstår jeg at de fungerer utmerket som "allround" - ser en bort ifra at viltet blir pepret med blyfragmenter så fungerer 6.5mm (og opp) kulene i alle retninger og vinkler. 6mm kulene er litt mer begrenset og vi har sett skadeskytinger/ behov for mer skyting, ved skrå vinkler. Med 5.6mm så vet jeg om folk som har fått stygge overraskelser også på rådyr, med Amax. Amax fungerer likens - splatt!

Kulene har begrenset inntrengningsevne, og de som husker "elg-klokka", husker også at det var en tid der det ikke ble anbefalt å skyte i alle vinkler og retninger - sikkert på grunn av kulekonstruksjonene. Idag, med homogene kuler, med A-Frame og lignende, så kan en blåse gjennom en elg i alle retninger med 308 om man vil - men ikke med VLD - Hunting. Stor elg der, så må du treffe der det er kort vei til vitale organer - eller ha stor nok kule til å knuse bein, nok bein. Skal en bruke disse kulene så bør en være klar over hva de gjør og ikke gjør, det er jeg helt enig i. Men de funker - å ja.

Et slikt treff stopper tvert, og ødelegger lite (dette er ABLR)

1B5AA76E-08BF-4289-ADC7-869A8C954497_zps

 

Litt mer vinkel, og kanskje litt høyere - det ser ikke bra ut. (Amax)

0fcc8b19.jpg

 

Snu hølet ned for de bildene man skal vise fram... (VLD ;) )

IMG_6191.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rådyr er små og krever natuligvis ikke det samme av ei kule som større dyr.Jeg ser på rådyr som matvilt og de dyra jeg skyter slakter og spiser jeg selv

Bruker scirocco II til elg hjort og rådyr i 7mm og .30 den oppfører seg glimrende i elg og hjort, noenlunde i rådyr også.

Poenget mitt var at det finnes mange jaktkuler i dag med mer eller mindre kontrollert ekspasjon som virker bedre ikke minst rensligere enn Bergeren.

Rådyr går ikke veldig mange skritt etter et treff av ei lodda kule heller

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har lyst til og prøve denne hunter kula til høsten. Har så bra presisjon at den overgår allt annet jeg har testet.... Så til dere som har testet Hunter kula på dyr, er det bare å komme med flere uttalser. 

Får også bra presisjon med oryks. Har testet Nosler P 125 grs + 20 mm samlinger. Div lette sierra kuler, samme presisjon. Barns x 100 grs, Swift 120 ca +- 30 mm. Hva har dere fått god presisjon med av jaktkuler i 260 og eventuelt 7mm RM (her har jeg en ladning med 150 tsx i 945m/s som gir bra presisjon)

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, raijo skrev:

Hva har dere fått god presisjon med av jaktkuler i 260 og eventuelt 7mm RM

6.5x55 / 123grs Amax / Norma 19 / CCI200 = V0 870 ms

7mmRM / 140grs Accubond / Rhino 22 / Fed215 = V0 950 ms

7mmRM / 160grs Accubond / Rhino 25 / Fed215 = V0 895 ms

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå hadde det seg slik at jeg for noen dager siden fikk en pakke med 100 stk Berger VLD Hunting, i CAL 30, 168grs. Og fremdeles så skal jeg ikke jakte med dem, men det kunne være interessant å lade litt og prøve på banen, da endel har gitt gode tilbakemeldinger på presisjon. Jeg har i utgangspunktet 2 stk rifler som jeg kan bruke kulene i, Mauseren er ikke aktuell da den bla ikke har montert kikkertsikte(og nok mest sannsynlig forblir slik den er). Alternativene er en Sako 85 Finnlight .308win med 51cm pipe og en Browning X-Bolt .308win med heavy barrel og 62cm pipe, hhvs er twist 1/11 og 1/12. Jeg leser raskt på pakken til Berger, og ser at det anbefales en twist på 1/13 and faster...fikk også Nosler Custom Competition i 168grs, uten at Nosler hadde anbefalt noen som helst twist. Joda, jeg vet endel om tyngde og løp og twist, men ble noe usikker på reele fakta her.

IMG_5824.JPG

IMG_5825.JPG

IMG_5826.JPG

IMG_5827.JPG

Link to comment
Share on other sites

Takk for nyttig link! Når info legges inn ref mitt tidligere innlegg her: Er twist på 1:11 best, i sammen med 1:12, som kommer i kategorien "comfortable stabile" Mens twist 1:13 kommer i kategorien "marginally stabile" Det er visst nok engang bare til å finne mer info som trengs, og lade mer og se selv! :-)

Link to comment
Share on other sites

På 4/17/2017 den 21.28, Generaldfeld skrev:

Er det noen som kan bidra med sin erfaring og kunnskap? Hadde satt pris på det! :-)

Hva er det du vil vite? Anbefalt minimum riflestigning er jo oppgitt, og din er i det anbefalte området? Jeg skjønner ikke spørsmålet?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

6.5x55 / 123grs Amax / Norma 19 / CCI200 = V0 870 ms

Denne kombinasjonen har jeg brukt til en mengde rådyr og 5-6 Sika. Dette er dyr som blir videreforedlet til matindustrien. Har ikke hatt noen klager enda på kulevalg.

Skal også sies at Gamekeeper bruker samme kombo selv, og det ble felt 450-500 rådyr i året. Så å si at Amax ikke duger er rett å slett feil!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...