Jump to content

Bjørnejakt i British Columbia


pang

Recommended Posts

Nå er det maaange år siden jeg var på jakt innafor Peace River i Canada, men jeg vil bare si....styr unna åtejakt. Det gir lite mersmak. Jeg valgte å prøve 1 gang, for å se. Men det blir for dumt. Der legger dem ut mat og litt hjemmeblanda godlukter så bjørnen kommer for å spise og kose seg.

 

Fikk meg ikke til å skyte for alt i verden, så etter det sa jeg at jeg ville ut i skauen. Som sagt, så gjort, og det ble 2 svartbjørn i løpet av de 10 jaktdagene vi hadde til rådighet. Minus 1 dag på det forbanna åtet da.

 

Mye større opplevelse å vandre rundt i naturen og skyte dem etter et smyg.

 

Hvis det er din 1. tur på utenlandsjakt, så kan du glede deg. Det er en stor opplevelse :D

 

Lykke til :D:D

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er svartbjørn er jo Vancouver Island kjent for sin meget tette populasjon og store bjørner.

Ikke billigst, men der er det spot and stalk som gjelder.

 

Jobbet på canadiske taubåter for mange år siden, og svartbjørn var det overalt langs kysten av Vancouver Island.

Forøvrig er BC noe av de vakreste i verden, fantastisk natur, og Vancouver er en flott storby med unik beliggenhet.

Link to comment
Share on other sites

Eg skal reise med XXL dei verka no svrert så serøse. sendte ut forespøring til fleire men det var dei eg fekk best tilbakemelding fra følte eg. Har aldri reist på slik tur før så måtte berre velge eit firma.

 

Det ein ting eg lurer på å det er må en ha svært krafti kaliber for å få en slik bjørn i bakken??

Dei sei at 6,5x55 er nok men eg fekk litt kalde føtter å kjøpte me en 30-06 til berre for ikkje å bli ut støtt. Har skutt 7 hjort i høst med 6,5 å dei går i bakken berre så det synger i skogen.

Link to comment
Share on other sites

British Columbia er helt sikkert en kjempeplass å jakte bjørn i - men jaggu er det mange som har kommet hjem med dårlige erfaringer (skutt bjørneunger da det ikke var noe annet å få, søppelbjørner, PH`er som ikke var "disponibel").

 

Èn på jaktlaget - brukte kr 65 000,- på intet annet enn en ungbjørn (èn ting er reklamert pris - men faktisk pris blir gjerne dyrere - når man skal ha den taxidermirert og fraktet hjem).

 

P.g.a. min overivrige interesse for håndvåpenjakt - har jeg fått div. tilbud i USA på svartbjørn.

Men i og med at jeg vet at jeg får mange flere skudd - og opplevelser i Sør Afrika for halve prisen - er det uinteressant.

 

Alaska har virkelig min interesse - men da må renten komme ned på 0,1% :(

 

Det finnes selvsagt mange andre/bedre bjørneområder - men ikke for håndvåpen :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Til Brutus

 

I fjor var jeg og madammen på svartbjørnjakt i BC. Selv skjøt jeg to bjørner med 308w, og dama skjøt en med 6,5x55. Hun brukte 160 gr Oryx, kula knuste bogen og gikk videre gjennom lungene til bjørnen .

Du trenger ikke i det hele tatt være redd for å bruke 6,5 med gode kuler på svartbjørn. De fleste bjørner er mindre enn en normal norsk hjortebukk.

Link to comment
Share on other sites

tAKK for den tjensve

 

Det e altid godt å høyre om folk som klar å skyte med 6,5 for mange plasser får vi 6,5 skyttere ei kald skulder.

Men er det meir dåkke kunne tenke dåkke å dele for eksempel ka er vikti med sjølve jakta klær og slike ting noko spess der?? hørt att en må ha svært lyd løse klær?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...