Jump to content

mauser m98


aleksh

Recommended Posts

hehe ser at det er en del om mauser m98 her inne i fra før av og jeg har lest igjenom det, men spørr for det

 

jeg har arvet en mauser av min far som arvet den av sin bror som arvet den av sin far blabla har egentelig igenting med dette å gjøre

 

jeg har skutt litt med den og jeg får juling (nesten redd for å skyte med den) og jeg kan ikke sette på kikkert pga hevarmen på slutttykke, sikkringen passer jo heller ikke om jeg setter på en kikkert

 

denne mauseren er heller ikke mye pen å se på

 

lurer derfor på å bygge den om

jeg vil bruke den til elgjakt og konkurranseskyting om mulig, blir mest løpans elg og jaktfellt

 

har sett på forskjellige stokker og kom frem til at KKC stokk var det som passet meg best i og med at jeg skal bruke den til konkurranse også, pluss at jeg har så kort hals at jeg må ha en justerbar kolbe

 

kaliber jeg vil ikke ha 30-06 som den er i nå jeg har derfor lurt litt på 6,5x55

pluss ved å bytte løp så ser den litt pener ut:)

 

må jo også gjøre om hevarmen på sluttstykke og sikkringen

 

bytte avtrekk til et justerbart og direkte avtrekk, forsto det på jakt og friluft at man kunne få en kombinasjon, som passer meg fint

 

 

allt dette kommer på ca 10000 kr siden det er kikkert montasje på fra før av

også vil jeg ha en SCHMIDT & BENDER KLASSIK 4-16X50 RM KOMP på den så da må jeg ha kikkert feste til det og da kommer hele pakka på ca 22000 kr

 

blir dette en greit våpen, vil jeg kunne bruke den til elgjakt og konkurransekyting? er det verdt det?

Link to comment
Share on other sites

Tja verdt det, veit eg ikkje. Men du får nok deg ei bra børse til slutt, sjølv om den koster i det meste laget. Har sjølv bygd om ein Mauser, og brukt nokon lapper på det, men eg ser utifrå bruktprisene, at eg burde ha kjøpt ei som er iallefall ferdig ombygd med hevarm og sikring, og gjerne med ein jakt stokk også. Dei frå du ferdige til mellom 2-3.000.- så har du allerede spart inn litt på det.

 

Hvis eg skulle ha kjøpt ei ny rifle i dag, så hadde eg sikta etter brukt først, så hadde eg nok havna på ein Sauer 202, Sako 75, eller ein S&L i 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver også å titter lit på et mauserprosjekt om dagen. Klart det kan bli veldig bra greier!

Men det må være helt klart at dette ikke er noe man går på om man tenker økonomi!

Jeg er nok av dem som bruker bøsjemakeren mye. Om du ikke er villig til å bruke en hel del mere penger enn du i utgangspunktet regner med, eller har sterke følelser for akkurat denne rifla, gjør du nok lurt i å sjekke bruktmarkedet.

Regn ikke med at pengene du legger i mauseren øker verdien nevneverdig på den om du skal selge den noen gang.

 

Husk at en skikkelig påkostet mauser er et godt våpen som du kan kose deg med hele livet, men at halveise løsninger bare fører til at du skulle ønske det var "no' mer ordentlige saker" :!:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg gjorde som du prater om her nå og bygde om en M98 med Bredvollstokk, laminat. smidde om hevarmen og skiftet sikring. Hadde en Meopta artemis 3x12 56 på toppen. Ei fantastisk rifle. Brukte den på alt fra jaktfelt, løpende til jakt på elg hjort rådyr ol. (6,5x55) Men det er et aber her, om du senere velger og bytte den inn i noe annet. JEG fikk ikke mer i inbyttte en ca 2/3 av hva stokken kostet og da smaker det surt. Nb uten kikkert. Men et bra våpen vil du få om du velger og gjøre det. Mitt råd er som andre skriver her, gå på bruktmarkedet, du vil få mye for penga bare for det en KKC stokk koster. Lykke til. Mvh graahujd

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en M67/banemauser og bygg på den istedet.

Det er jevnt over ei kleinere kasse! 8)

Det trenger den ikke være! Kongsberg brukte vanlige (krigsproduksjon) Mauser-kasser, som gjennomgikk en nødtørftig kontroll (Mentor kan fortelle mer om dette). Hvis denne mauseren ikke er en fin førkrigs-produksjon, har de fleste M/67 like gode eller bedre kasser. Og da er i alle fall hevarma OK, og løpet langt, og oftest i 6,5x55. Og så kan en jo eksprimentere med litt heimesløyd på skjeftet, før en kjøper KKC.

Link to comment
Share on other sites

Alt dette kommer på ca 10000 kr siden det er kikkert montasje på fra før av

også vil jeg ha en SCHMIDT & BENDER KLASSIK 4-16X50 RM KOMP på den så da må jeg ha kikkert feste til det og da kommer hele pakka på ca 22000 kr

 

Blir dette en greit våpen, vil jeg kunne bruke den til elgjakt og konkurransekyting? Er det verdt det?

Et greit våpen? JA.

Brukbar til elgjakt? I HØYESTE GRAD.

Brukbar til konkurranseskyting? SPØRS HVILKEN KONKURRANSEFORM.

Er det verdt det? DET KREVER ET MER UTDYPENDE SVAR.

 

Militære (antar den er det, den har vel tommelfingerutspring?) mauserkasser er ikke egnet til presisjonsvåpen. Mange har gjort som du planlegger å gjøre før, og etter å ha brukt gruelig mye penger på prosjektet, uten å få presisjon, har de kjøpt ei skikkelig, stiv kasse, og montert det som er mulig å bruke over på den.

 

Slike prosjekt er forresten langt fra noe nytt, du finner blant annet en ganske komplett beskrivelse av et tilsvarende prosjekt i Asbjørnsen og Moe: "Norske folkeeventyr". Det heter: "Suppe på en spiker"! :lol:

 

Det kan bli et OK bruksvåpen av en militær mauser-kasse, hvis det er det en vil ha (matingen, utdrageren, og affeksjonsverdien). Men en ny Brno American er bedre, og like rimelig!

 

Jeg har en bruks-mauser (Heym-løp, Tupperware-skjefte og kikkert), en mauser inne til ombyging til 425 Fossdal (og da SKAL det være mauser-kasse!), en M/67 som kan bli noe a la det du planlegger, og så sikler jeg etter en oppbygd mauser i 308 NM, med glassfiberskjefte, hvis kontoen og politiet tillater!

Link to comment
Share on other sites

Jegermeisteren skreiv :

Militære (antar den er det, den har vel tommelfingerutspring?) mauserkasser er ikke egnet til presisjonsvåpen. Mange har gjort som du planlegger å gjøre før, og etter å ha brukt gruelig mye penger på prosjektet, uten å få presisjon, har de kjøpt ei skikkelig, stiv kasse, og montert det som er mulig å bruke over på den.

 

Eg spanderte ca 5.000.- på Mauseren min i sommer. 6.5x55 løp ( KV 21 mm pipe ) Fajen stokk og korta ned, gjenga løpet til demper. Samlinger med orginal Norma ammo er nedi 8-9 mm på 100 meteren. Normale samlinger på mellom 12-15 mm. Må vel sei at det er presisjon nok, til det meste. Men sjølvsagt, det spørs kva du meiner med presisjon også.

Men til banebruk og jakt, så burde dette være grei preisisjon.

Fekk et tips om å stive opp kassa med å bruke ein picatinny skinne, det skaffa eg meg også, men desverre så var den eg kjøpte i aluminium, og skal ein stive opp kassa skikkelig, så bør ein nok bruke ei stål skinne. Så den er enno ikkje blitt montert.

 

en mauser inne til ombyging til 425 Fossdal (og da SKAL det være mauser-kasse!)

 

Det hørtes artig ut, dævelen og for ei rifle du får deg då Jegermeisteren !! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

så. Fekk et tips om å stive opp kassa med å bruke ein picatinny skinne, det skaffa eg meg også, men desverre så var den eg kjøpte i aluminium, og skal ein stive opp kassa skikkelig, så bør ein nok bruke ei stål skinne. Så den er enno ikkje blitt montert.

Ole B. Vatland monterte ei Leupold-skinne på "bruks-mauseren" min i 9,3x62 i høst, jeg har ikke fått testet presisjonen (eller mangel på det?) med den. Men jeg tror det oppveier ulempene med tommelfingerutsparingen.

Link to comment
Share on other sites

Ja trur nok den burde gjere det med den skinna. Men ei skinne i 3 mm aluminium, må vel stive opp kasse litt, i forhold til ingenting, så det er mulig å tar å monterer den skinna i vinter. Ein annen fordel er at då kan eg skyve kikkerten akkurat der eg vil ha den også. Det er begrensa muligheit til det, på dei orginale montasjene som står på den no.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en M67/banemauser og bygg på den istedet.

 

Det er jevnt over ei kleinere kasse! 8)

 

 

Javel? VIl tvert imot hevde det er et bedre utgangspunkt om målet er et bruksvåpen. For 1-2000kr får en en børse med baneløp, ferdig omarbeidet hevarm, ofte et bra avtrekk og en stokk som evt relativt enkelt kan endres på. eneste bakdelen jeg ser i farten er profilen på bakre låskassebro som ikke stemmer med noen montasje (dog relativt grei jobb å frese et mellomstykke).

Link to comment
Share on other sites

klart dette blir et dyrt prosjekt men tror jeg kommer til å sitte igjen med en helt grei rifle i forhold til hva jeg kommer til å bruke på den og å drive jakt og skyting er ikke noen billig hobby

 

men forstår ikke helt dette med å stiv kassa?

 

jeg vil bruke denne til elgjakt, jaktfelt og løpans elg

Link to comment
Share on other sites

De fleste ender vel opp med et slikt prosjekt, vanligvis tidlig i karrieren som skyttere.

 

Greit nok, noen ganger ender man opp med et herlig våpen ... som koster det samme som et par nye våpen i samme klasse ville kommet på.

 

Like greit å få det overstått og ut av systemet med en gang 8)

Link to comment
Share on other sites

- men forstår ikke helt dette med å stiv kassa?

Tenk deg at du spenner fast skjeftet, og lar en riktig kraftig kar ta tak yttert på pipa og løfte. Da vil det bli bend i låskassa. Tilsvarende krefter vil kassa bli utsatt for under avfyring. Bend i låskassa fører ofte til dårligere presisjon. Jo mer gods det er i kassa, desto mer motstand vil den yte mot å bli bøyd. Det er det vi mener når vi snakker om "stive" låskasser.

 

Ei sivil mauserkasse er noenlunde stiv. Mesteparten av godset er på venstre side av kassa, på høyre side er den tynnere pga. utkastet. De militære kassene har utsparing for tommelfingern (til å trykke ned patroner/tiilbringer) på venstre side. Dette gjør at de er mindre stive enn sivile kasser uten denne utsparingen. Men i dag er det flere låskasser som er stivere enn sivile mauserkasser også (Kongsberg 393, Remington, Sako m.fl.). Dersom du vil legge 20 lapper i ei ombygging, er det bedre kasser å bygge på enn militære mauserkasser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...