Jump to content

Identifisering av Merkel Dobbeltrifle


Mastodon

Recommended Posts

Jeg prøver å identifisere en gammel Merkel O/U Dobbeltrifle fra Juli 1937 (tror jeg)

 

Løpsbunten er merket med kaliber 8x60-M og utdrageren er for både rille og rand.

I tillegg er den merket med 7,9 60 737. Det betyr vel at det er .318 dia løp, 60mm hylse og at den er laget i Juli 1937?

Den har 64cm lange løp, og Hakemontasje med et Hensholdt kikertsikte.

 

Jeg har lett mye på internett og jeg finner likheter med låsekassen på Merkel modell 301 (O/U hagle) Anson & Deeley?

Den bakre halvdelen av baskylen er veldig lik 301 hagle modellen men ikke femre.

 

Noen som kan bidra med identifikasjon av modell?

 

Her er et bilde av låsekassen:

 

M2U2emlq.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ang kaliberet så fant jeg denne artikkelen:

 

http://www.jagdwaffensammler.de/bockdop ... x60-r.html

 

Og leser jeg den riktig er 8x60-M felles merking for både 8x60 S / 8x60 RS

 

Nederst i artikkelen står det:

 

8x60 / 8x60 R : Felddurchmesser 7.80 mm / Zugdurchmesser 8.07 mm

8x60 S / 8x60 RS : Feldurchmesser 7.89 mm / Zugdurchmesser 8.20 mm

 

Dette må bety at denne har løp til kuledia .323 i og med løpet er merket med 7,9?

 

I Cartridges of the World står begge patronene oppført med "Magnum (Bombe)" som synonym.

 

Er det noen her inne som kan bekrefte dette?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Link to comment
Share on other sites

Her finner du nærmere opplysninger angående den O/U dobbelriflen fra Merkel som beskrives. På bildet ser man at det er den vanlige Kersten - låskasse som fortsatt er i bruk ved de klassiske Merkel - modellene.

 

Noen opplysninger: http://www.jagdwaffensammler.de/bockdop ... x60-r.html

 

8 x 60 - M står for 8 x 60 S (litteratur). Dette betyr kal .323!

 

Her en veldig god forklarende artikkel fra Norbert Klups vedr. 8x60 S og ladedata. Såkalte "8 x60 - M" er også temaet. Kjør google translator dersom du ikke kan tysk!

 

http://www.jww.de/r30/vc_content/bilder ... n_0207.pdf

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitering ihht regelverket. Nagant 762

 

Takk for opplysningene!

 

Men baskylen er ikke identisk med den jeg prøver å identifisere, mulig dette er flisespikkeri men messing pinnene som stikker ut bakerst på baskylen er ikke tilstede på min slik som du ser på bildet.

 

Mener du at den jeg prøver å identifisere heter 221?

 

Kikket i Ladeboken utg. 7 i sted og det står jammen meg 8x60S oppført med flere ladinger samt litt om historien.

 

For de fleste rand versjoner av en rille patron skal de ha ca 10% mindre ladinger pga de brukes i brytevåpen. Jeg har prøvd å finne litteratur om 8x60 og 8x60R faller under samme regel uten hell.

I og med denne riflen er laget for både rille og rand så lurer jeg på om det ikke er tilfelle og jeg kan lade RS med samme lading som S?

Link to comment
Share on other sites

Kikket i Ladeboken utg. 7 i sted og det står jammen meg 8x60S oppført med flere ladinger samt litt om historien.

 

For de fleste rand versjoner av en rille patron skal de ha ca 10% mindre ladinger pga de brukes i brytevåpen. Jeg har prøvd å finne litteratur om 8x60 og 8x60R faller under samme regel uten hell.

I og med denne riflen er laget for både rille og rand så lurer jeg på om det ikke er tilfelle og jeg kan lade RS med samme lading som S?

 

Ærlig talt er jeg personlig ikke helt begeistret av Ladeboken Nr. 7, spesielt ikke i sammenheng med kalibere / patroner av tysk opprinnelse. Veldig ofte er dem forholdsvis (veldig) slapp ladd, altså viser dårlig ytre ballistikk. Personlig vil jeg anbefale å få lastet opp RWS Handbuch Nr.5/håndboka Nr.5. Den er gratis og leverer gode, valide ladedata. Videre DEVA sin ladebok som har akkurat blitt publisert i en ny utgave.

Ladebøkene / patronbeskrivelsene av både Roland Zeitler og Noerbert Klups er reelle skatter . Da finnes et hav med meget gode forslag til lading og dypgående, meget gode forklaringer angående en hver kaliber / patrone.

 

Kragepatroner har generelt sett et lavere trykknivå enn rille patroner, og det skyldes de svakere låssystemene i brekkvåpen. En rillepatrone for boltrifler får lades til høyere kammertrykk enn søsken med krage! Siden din Merkel O/U er et klassisk brekkvåpen burde du absolutt anvende ladedata kun for krageutgaven! Ellers så kommer du veldig fort over den røde streken for maks og setter deg selv i fare!

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill Gunwerks!

 

Tidligere eier har brukt dette våpenet som et spett, og det bærer virkelig preg av dette.

Heldigvis er låsen tight og fin, min Beretta hagle med noen få tusen skudd under beltet er ikke så tight engang.

Som det vises på bildet er nettskjæringene på fortreet nesten slitt vekk og stålet er ripete. Blåneringen er helt grei, men jeg har lyst til å frisk opp treverk og løpsbunten. Kolben er kortet inn ca 5 cm, slik at når jeg på 185 legger an toucher fingrene mine på høyrehånden kinnet mitt(!).

 

Å skøyte på kolben blir skjeldent pent, men å gjøre det og pusse den opp blir kanskje billigere enn å Stokke den om...

 

Noen som vet hva en omstokking hos Vågsland og tilsvarende vil koste?

Link to comment
Share on other sites

Før du lader opp patroner til børsa bør du basere kuleinnkjøpet på måling og ikke merking. Tyskerne brukte trange 7,92-løp i brytevåpen lenge etter krigen, jeg så en Bühag o/u med løp for .318 kuler fra så sent som 1954. Man kan saktens lure på hvorfor de holdt på med en utdatert løpsdimensjon så lenge, mest nærliggende er vel å anta at lageret av gamle piper skulle brukes opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Bühag fra -56 som hadde .318 piper.Noen fortalte meg at det var gamle pipeemner som tyskerene hadde liggende,"Vorkriegsmateriel"...Noen Oberndorf mausere jeg har hatt i 8x60 Normal (.318) hadde piper som målte .321.De var også merket med dette under pipen.Dessuten hadde de kammer,der hylsehalsen målte .323.Man kunne avfyre en patron med den lille kulen og etterpå passet en .323 kule i hylsen...Mye rart på gamle tyske våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Løfter denne nå som jeg har overtatt riflen etter tidligere eier og min drøm om å bli BDB eier er oppfylt!

 

Tok i dag av fortre delene som er skrudd fast i loddingen og bak der fant jeg StmG over 12G på begge løpene som må være kulevekten løpene er regulert for.

fant og 7,9mm over 60 som på det nedre løpet. 

Dateringen 737 står kun på det nedre løpet.

Det var og et SUHL i en innramming på løpsbunten samt N med krone

 

Ut i fra det jeg klarer å Google meg frem til er den baskylen som ligner mest Model 301.

Den stemmer ikke 100% men bakre del av baskylen og ibenholt innlegget i stokken bak spissen på siden av kolbehalsen stemmer. 

Det som ikke stemmer er den "ryggen" som følger fremre øvre kant av baskylen inn i mot løpsbunten, på tegningen stopper den litt over halvveis på undersiden av løpsbunten, mens på min går den helt fram som på 200 og 201.

Se modellene her:

http://www.hallowellco.com/traditional_merkel_grades.htm

 

Hva tror dere? Er det en 301?

 

 

Edit fant denne linken:

http://www.gunsinternational.com/guns-for-sale-online/shotguns/merkel-shotguns/merkel-pair-of-20-bore-301-actions.cfm?gun_id=100550639

Et haglepar som har identisk baskyle, beskrivelsen viser Model 301.

to typer baskyler brukt til denne modellen kanskje?

Edited by Mastodon
La til en link
Link to comment
Share on other sites

Ble litt inspirert i formiddag og gav pipene en runde med Forrest solventskum.

Ante uråd da skummet var blitt lilla allerede da det kom ut av løpet ved påføring...

Bronsebørste ble brukt etter skummet hadde virket i 30 minutter...

Resultatet ble ikke lilla pussepropper men så mørke at en skulle tro det var svart og ikke dyp mørk lilla...

 

Satte en propp noen millimeter fra munningene og inspiserte, noe mantel igjen enda, så må visst ta en runde til senere.. 

 

Jeg lar bildet tale for seg selv...

IMG_2224.JPG

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg sporet opp en kopi av originaldokumentet som gikk til fabrikken, tror jeg i allefall. 

Jeg legger det ut her slik at kanskje noen tysk kyndige brukere kan bistå å tyde det som er skrevet:

 

Ang kaliber har jeg googlet litt og her finner jeg skriverier om at 8x60R Magnum senere ble omdøpt til 8x60RS:

http://www.germanguns.com/upload/archive/index.php/t-584.html

 

Jeg har ca 15 hylser med bunnmerking 8x60R MAGN som også har en taggete rand slik som det er referert til i i tråden over.

Boka Cartridge Cases lister både 8x60S og 8x60RS som Magnum, aldri 8x60 eller 8x60R.. 

 

Uansett kommer jeg til å lade denne til 8x60RS nivå, ca ~780M/S på 200grs kule evt ~820M/S med 187 grs..

IMG_2359.JPG

Edited by Mastodon
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...