Jump to content

Lade 139gr Lapua Scenar


Arkan

Recommended Posts

Skal lade meg en ladestige med 139 gr Lapua Scenar i kaliber 6.5x55.

Kruttvalg ble N-560. Ihht Vihtavuori sin ladetabell skal col være 80mm.

Startladning er 44.3grain , maks 49.1grain.

 

Det jeg lurer på er, med en col på 80mm står kula i bommene. Går det greit eller bør jeg trekke kula litt inn. f.eks 78mm.

Hvor bør jeg da legge meg med tanke på maksladning.

 

Rifla er en Sauer SSG med et 670/19 mm Lothar Walther-løp.

Link to comment
Share on other sites

MAX ladning er der hevarmen starter å sittefast etter du har skutt ett skudd og du går ned igjen 1grain med krutt. Hvor det er i ditt våpen må du finne ut selv. Det samme med MAX presisjon som jeg syns er mye viktigere enn de siste få meter pr sekund.

 

Start på 45grs og lad deg opp med 1grs intervaler 3 og 3 skudd til du finner presisjonen/hastigheten DITT våpen liker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Sitat

MAX ladning er der hevarmen starter å sittefast etter du har skutt ett skudd og du går ned igjen 1grain med krutt. Hvor det er i ditt våpen må du finne ut selv

Hevarmen er ikke i nærheten av å sitte fast ved maksladning - I 6.5x55 kan man ofte gå 2-3gr over oppgitt/målt maksladning/makstrykk før en har trykktegn i det hele tatt. Når hevarmen sitter er man 15-20% over makstrykk.

Man finner ikke ut dette selv, man bruker de ladnigner som er oppgitt av kruttprodusentene, ialelfall i tilfellene der en bruker Norma og Vithavuori krutt. Der finner en ladedata som er langt mer "riktige" enn de en lager sjøl. Å arbeide seg opp til "maks" i sin egen rifle, bør en ha litt erfaring for å gjøre, og strengt tatt et behov også, lyst er jo et behov, men det er ikke noe en trenger å gjøre for å finne ei ladning. Generelt mener jeg behovet for å lete etter ladninger er dramatisk overdrevet i forumverden.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg liker å kjøre ladestiger og teste slik selv når jeg bytter krutt kan jeg si meg enig med siste taler.

Når jeg bruker kuler av god kvalitet, så har jeg tilgode å få skikkelig dårlige samlinger. At noen samlinger krymper 1-2mm ved pluss/minus 0.5-1gr krutt kan ha mange andre variabler..

Link to comment
Share on other sites

Har  landet på 46grain med N-560 med en col på 79mm. Få knallbra samlinger på 100 meter. Skyter 5 skudd på en lapp. Får en hastighet på rundt 890m/s målt med en Chrony Alpha. Ha målt flere ganger for å verifisere dette. Synes kanskje dette var høyt ut ifra hva tabellen mener jeg burde ha. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...