Jump to content

Tofot til sittende skyting


fat_dog86

Recommended Posts

Er det noen der ute som har erfaring med tofoter til sittende skyting? Tenker lav vekt og lav pris som stikkord...

 

Så akkurat "Lockjakt på räv" og fikk en ide om at en slik innretning måtte være tingen til treskjeller/toppejakt, og ikke minst som i filmen plystrejakt etter mikkel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en skytestokk fra stoney point. Har også en fra Knobloch som er veldig bra.

Det er en teleskopisk tofot som kan brukes fra sittende til stående skyting. Alt etter hvordan du justerer lengden på beina.

 

Fungerer kjempe fint og gir god støtte, særlig ved stående skudd.

 

Setter den opp og justerer til riktig lengde når jeg setter meg på post.

Legger rifla på stokken og kolben i fanget. Slik kan jeg sitte klar til skudd uten å bli sliten.

Er bare å løfte rifla lydløst i anlegg.

 

Hvis jeg er ute å sniker etter hjort eller rådyr bruker jeg å justere den til passe stående høyde.

Så er det bare å sette den opp og legge an rifla når du ser et dyr og skal skyte. Raskt og enkelt.

 

sp_polecat_bipod.jpg

Link to comment
Share on other sites

hvis du tenker på den å bare legge børsa i så trenger du tre-fot(3 bein og ikke lagd av tre nei)

Går fint å bruke en to-beint skytestokk til dette. Har selv brukt en justerbar skytestokk sittende på rådyrjakt. Utstrekt er den fin til stående skyting. 2-beint skytestokk er det som er mest utbredt på jakt i Europa og Afrika.

 

 

Hva er best i praktisk bruk, de som sitter fast i reimbøylefestet,

 

Tror det blir vel stort og klumpete om du skal feste noe som er stort nok til sittende skyting på rifla. Ville heller gådt for en regulerbar skytestokk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker "Snipe Stix" som nå heter snipepod.

Dette er vel det beste redskapet jeg noen gang har kjøpt til jakt.

Hvis du får støttet ryggen + reim, er det som å skyte fra benk!

Har testet den på flere rifler og har ikke fått treffpunktforandring med den.

Disse fåes for liggende, sittende og stående skyting.

Jeg bruker versjonen for sittende skyting da du kommer greit opp fra terrenget.

Jeg er 1.80 høy og har versjonen på 30" som passer perfekt.

Norsk forhandler er Winge Våpen. Prisen er 998,-

Link: http://www.wingevapen.no/index.php?name=TILBEHOR_JAKT___DELER%2FSNIPEPOD.html

Løp og Kjøp!

 

SSU_Installation.gifSnap-on-off.gif

 

moving-ball.gifCombined.gif

 

Sitting-prone.gifStalking.gif

 

holster.jpg

 

Sjekk også denne tråden:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&t=8850

Link to comment
Share on other sites

Versapoden er mer fleksibel enn Harris til sittende, men Snipe Pod er ennå bedre i mitt hode!

Har samlet en del til en test i siste Vapentidningen. Også for stående skyting.

 

Siste: utg og dato? Finner ingen som tar inn Vapentidningen på Koppang, så det er litt slit å spore det opp.

Kommer testen i villmarksliv?

Link to comment
Share on other sites

Prøvde nettop ei skoreim med sånn låsekuleting, som bruker å være på hettestramming etc...

Tre surringer rundt skistavene og dra til, og det funker som snus. Litt glatt, men etter at stava har fått seg et lag med idrettstape til vintercamo, så er det nok i boks.

 

Så får jeg se om det blir kjøp av anretning etter hvert. Står i sparebluss for tida: bilen må en tur på verksted, og jeg har en halv jaktreise til Slovakia igjen å betale :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...