Jump to content

Byttetråd for rifleløp med muffe


msteiro

Recommended Posts

Det fantes vel en lignende tråd for Blaser løp en gang, så lodder stemningen.

Moderator må bare fjerne tråden hvis det grenser til kjøp og salg.

 

Kontroll spørsmål: Er alle Rafdal muffene eller Heen muffene like?

Vil f.eks et løp fra en M98 med Heen muffe/gjenger passe til en Remington 700 låskasse med Heen muffe?

 

Ser at det er mange som etterhvert får montert muffe når de bytter løp, og tenker da et antall løp som er lett utskiftbare (utenom Sauer og Blaser) er stigende.

 

Mange som da kan ha et løp eller to de vil bytte, selge eller kjøpe.

Kanskje man kan poste det her hvis an har noe man vurderer å bytte, kanskje et løp i samme kaliber men annen profil etc etc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke veldig inngående kunnskap om dette, men vil ikke headspace og gjengediameter være stikkord her?

 

To forskjellige muffer montert av samme person i to like børser kan jeg se for meg går bra, men to muffer i ulike våpen, montert av forskjellige personer gir meg litt dårlig magefølelse.

 

Børsemakeren står vel fritt til å velge om muffa skal være 35mm lang eller 36mm lang?

 

Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg sitter med en følelse av at hver enkelt pipe må tilpasses det aktuelle våpenet og kan ikke uten videre brukes i et annet våpen.

 

Hadde denne muffeløsningen derimot vært et standardisert system så hadde jeg hatt trua selv om det finnes eksempler fra lyddemperverden som slår ihjel den tanken også.

Link to comment
Share on other sites

Heen og Rafdal har ikke like gjenger, og så har du Hansen sine moffer, Viken etc. Har sett moffer fra Rafdal som har ulik koning (fremre diameter)så det prosjektet der er nok temmelig håpløst. Dersom man har to rifler som man ønsker et slikt system til, så fikser børsisen det når han monterer, men der går nok grensen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er blitt anbefalt Hansen av en som sa han fikk gjort sin der for noen år siden. Regna derfor med at han gjorde det. Mer enn det vet ikke jeg om han og muffer. Viken sine har jeg sett, så der veit jeg at det blir gjort. Selv endte jeg opp med å skru pipene rett i kassa uten noe muffesystem. Funker det også.

Link to comment
Share on other sites

Ja! Muffe er en løsning på ett problem som ikke eksisterer;) Det er gjenger i kassa... Men for børsemakeren som setter inn muffa er det jo en god måte å sikre seg att kunden kjøper løpene sine hos ham.. Det fungerer og mange er veldig fornøyd, men eneste argumentet etter min mening for og velge muffe fremfor kasse nøkkel er bytte av løp i "felten", i praksis syns jeg ikke dette er noen god løsning med muffe systemet, det er trange tolleranser og er man uheldig og får noe bøss inn i systemet skjærer det seg(dette finnes det flere tilfeller av).. Å da sitter det og rifla er ute av drift!

 

Men som sakt, det fungerer! Det er bare en dårligere løsning en den som allerede sitter på

 

Chiefen.v-2: Bedde i kammer området kan man gjøre uten muffe og? Det har jeg på flere løp..

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med Børsemaker Vågsland om dette for en stund tilbake. Jeg har en litt eldre S/L 96 dl. Dette er av den mod som kom før løpsbytte modellene. Han mente det samme som Aanerud her,at det veldig liten vits med muffe. Kal.jeg har er 9,3/62 kunne tenkt meg et i 7/64 i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er erfaringene med treffpunktsendringer da? Muffene er i det minste veldig stabile etter det jeg hører.

Hadde en 700 med 5 piper og var ikke plaget av treffpunktsendringer ved ut/inn samme pipe. Ved bytte av pipe var det sef endring :wink: Løste dette med kikkert til hver pipe :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...