Jump to content

Nok en tråd om 223 og riflevalg..


Shons

Recommended Posts

22 hours ago, M67 said:

Nå lader man 6.5x55 for 6 kroner, 

 

Klarer man så lavt? Med hvilke komponenter? Ei tennhette koster éi krone, krutt 2,50, da er det igjen kun 2,50 til kula. Om du regner hylsa som gratis.

 

22 hours ago, M67 said:

Ser du bort fra Sauerpiper, så er ei pipe i dag fort 12-14 000, så forholdet slitasje/ ammopris er temmelig variabelt.

 

Ikke for ei vanlig standardpipe vel? Jeg ga ca. 9000,- for rustfri LW for ca. ett år siden. Hansen skriver 7.595,- i nettbutikken for ferdig innlagt sort LW.

 

22 hours ago, M67 said:

Forskjellen er stort sett at pipa har man betalt, så det glemmer man. Den beste løsningen er faktisk å kjøpe ammo, eller komponenter til skyte pipa ut samtidig som du kjøper pipa...

 

Å kjøpe komponenter for å skyte ut pipa er en skremmende tanke 🫣 Mye penger å legge ut. Men kanskje ikke så dumt når man ser hvor mye dyrere alt har blitt. Jeg har fremdeles tennhetter som jeg ga 20 øre for.

 

13 hours ago, Torf said:

Ei orginal Sako 75 rustfri 1-12" tung varmintpipe holdt nesten 15000 skudd med fornuftig presisjon til mitt bruk før den tok kvelden med slik ammo. Dvs, den satte 5 skudd (52gr SMK) innenfor 2,5cm på 100m, etter at den var skutt glovarm med 25 kjappe skudd, opp til nesten 15000 skudd.

 

15.000?! Det er mye... Hva slags pussemetode har du brukt? Nøye puss eller har du latt det skure og gå? Min gamle R700 .22-250 holdt også lenge, og går helt greit ennå hos ny eier. Antall skudd blir ren tipping. 5000 kanskje? Jeg var nøye med puss, og unngikk varmskyting. 25 kjappe har jeg i hvert fall aldri utsatt rifla for. Ingen andre sentertente rifler heller. Det er jo ren tortur! Vel, må man så må man. Men ikke noe jeg har hatt behov for.

Prøvde nylig å lade .22-250 med N110 og 55 gr kuler. 18 gr krutt mener jeg det var. Gikk helt fint det lille jeg prøvde. Vil tro pipa varer lenge med slik ladning. Tenker å prøve på jaktfelt om videre testing går greit. Trenger ikke stort for å lage hull i pappen, og holdene er moderate. Blåser det mye så sliter jeg som skytter vel så mye som kula. På en måte absurd å gå for stort hylsevolum og fylle knapt halvveis med krutt. Men om det funker til formålet, så hvorfor ikke?

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (18 minutter siden):

Klarer man så lavt? Med hvilke komponenter? Ei tennhette koster éi krone, krutt 2,50, da er det igjen kun 2,50 til kula. Om du regner hylsa som gratis.

Hylser i 6.5x55 er gratis. Jeg har en glipp i den beregninga, men d u kan selv bestemme om den er relevant. Det er med skytterlagets rabatt. Altså rabatten skytterlaget får av leverandør for å kjøpe mye, stort, og ha leverandørens logo overalt.

 

 

Casey Jones skrev (22 minutter siden):

Jeg ga ca. 9000,- for rustfri LW for ca. ett år siden

Mulig de lurer meg. Men jeg har kjøpt piper av 4 ulike børsemakere de siste par årene. 9-13 er normen. De tar ekstra for lakkering, gjenger, fluter, gravere nummer - og så MVA.

 

Både piper og ammo er mine reelle priser - men skjevt siden piper er dyre PRS-piper, og ammoen billig DFS-ammo. Ammoen i PRS er sikkert ti kroner, hjemmeladd. Og løpene i DFS er 4-6000.

 

K

Casey Jones skrev (25 minutter siden):

Å kjøpe komponenter for å skyte ut pipa er en skremmende tanke 🫣 Mye penger å legge ut. Men kanskje ikke så dumt når man ser hvor mye dyrere alt har blitt. Jeg har fremdeles tennhetter som jeg ga 20 øre for.

Enten kjøper du VELDIG mange hetter om gangen, eller så skyter du lite...
Jeg kjøper ammo/ komponenter 1-2 ganger i året, småhandler kanskje spesialting innimellom. Handler en for 20-30 000 så vanker det smått litt rabatt også.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (35 minutter siden):

Prøvde nylig å lade .22-250 med N110

N110 er favorittkruttet mitt, og det jeg lader flest patroner med gjennom året (.222/.223rem, 6,5x55, 30/30, .308, .30-06, .35Whelen, .44AutoMag). Det fungerer brillefint til reduksjonsladninger i flaskehalspatroner! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Casey Jones

 

Ang. 15000 skudd.

Det var ikke noe fingnikking av den pipa. Ble pusset etter behov med propper, Hoppes og Hoppes BR. Så det ille ut en liten dash JB en skjelden gang.

Remington-pipene, blå varmint, gikk stort sett 8-9000 skudd. 70-tallspipene var fine innvendig, men 80/90-tallspipene så ikke ut. 80/90-tallspipene fikk en god runde med JB før de ble tatt i bruk.

I 222rem har jeg et par andre eksempler. På begynnelsen av 80-tallet ble jeg sponset av Winchester Norge og fikk en M70 varmint i 222 med en Weaver T16 på toppen. Den rifla skjøt jeg hvertfall 5-6000 skudd med i løpet av et par år. Så solgte jeg den til nåværende eier som har brukt den jevnt siden. Han skiftet vel pipe først for noen få år siden, og ble nr 3 i NM elg med rifla i 2021. Hvor mange skudd den første pipa gikk må gudene vite. 

I England var det en som skjøt med samme pipe i 222 i 40år+. Jeg kikket i den pipa. Det var ikke rifling de første 10cm, alikevel holdt den 1moa på 100m. Han brukte rifla av ren sport og visste hva han drev med, var OL bronsemedaljør i Munchen 72!

 

Felles for disse riflene er at de har kaldhamrede piper i "underbore" kalibre og er brukt med komponenter som man vet gir lang levetid. Hvis man har greit presisjonskrav, som beskrevet over, holder disse mye lengre enn trekte piper som har like mål gjennom hele pipa. Har den hamrede pipa choke har man oppskriften på lang levetid. Lothar Walther lager nå også kaldhamrede piper og det er det jeg kommer til å be om hos Hansen neste gang. Bare for å gjenta; jeg skyter ikke BR. For meg holder "normal" god presisjon over tid til jakt og mine skyegrener.

 

Som kuriositet kan jeg nevne at i HV lagde vi ei matchpipe i 308 til MG34 av en Shilen rustfri blanks. Den holdt såvidt 1000 skudd til MG-bruk.

Edit; denne pipa var i 6,5x55.

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her er en interessant nyhet for "MG"-skyttere som meg.

LW kaldhamret blanks i 1-10" med integrert kaldhamret kammer og overgangskonus. Fås i raskere stigninger også.

Børsemakerjobben blir litt annerledes så dette skal bli litt spennende: 

 

image.png.446650805e638b034e4e9b9e868ae675.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig glad i mine Howa 1500, og var veldig interessert da mini- action kom.

Det som var skuffende for meg, var underbeslaget i plast, og utstikkende plastmagasin. Metallbeslag med hengslet magasinbunn (som på storebroren), og jeg hadde kjøpt tvert.

Det plastbeslaget tror jeg har en tendens til å sprekke ved skruehullene.

 

Du får kjøpt underbeslag av metall, men de jeg har sett har kostet (fritt etter hukommelsen) ca 250$.

Link to comment
Share on other sites

Sendte èin Mail til børsemakar wear i går då eg har handla med dei før. Spurde om anndbefaling på .223 rifle. No kan jo dei ha alle mulige agenda, men det trur eg ikkje dei har. Her er uansett svaret eg fekk:

 

Akkurat på 223, anbefaler vi Tikka T3x.

Dem har vi hatt best erfaring med, god presisjon med omtrent alt av ammo.

223 kan være litt kilen til å få til å gå godt, derfor anbefaler vi Tikka her, 

 

Mauser m18 er like bak, men med tanke på evt å bytte stokk så ligger Tikka ett lite knepp foran.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...