Jump to content

Nok en tråd om 223 og riflevalg..


Shons

Recommended Posts

Heihei! Jeg sitter og leser på meg brokk om dagen om nevnte kaliber og børser.

For å avlive litt argumenter og synspunkter:

- Jeg har ei rifle i 308 som gjør det meste jeg trenger.

- Jeg har ei CZ455 med heldempet .22lr og .17HMR-pipe. I tillegg har jeg nå en godkjent søknad på .22WMR som jeg sendte inn sammen med søknaden på 223, mest bare for at jeg liker å skyte, liker forskjellige kaliber, og det faktum at det ikke kosta mer å søke om det i tillegg.

- Har hatt lyst på 223 leenge. Kunne gjerne hatt både .222, 22-250 ev .243 istedet, men jeg lader ikke selv (enda iallefall) og amunisjonsprisen på 223 er en stor faktor i mitt valg.

 

Bruken vil i stor grad begrense seg til trening på banen, kråkefugl, litt rypejakt og kanskje prøve seg på rådyrjakta med den?

 

Det jeg har landet på pr. idag er Ruger American og Howa mini action. Disse anser jeg som ganske like, Rugeren har 1-8" twist, Howa har 1-9". Begge har den berømte "korte" låsekassen hvilket det finnes en del info om, og som jeg er interessert i.

 

Rugeren får jeg til ca. 13000 med demper (S&L), en elendig kikkert, reim, koffert, pussesett, bipod og justerbar kinnstøtte/kolbe.

 

Howaen (lettvektern) koster 9000 på jaktdepotet. Da må jeg koste på montering av demper og alt det andre. Jeg har strengt tatt både bipod (unødvendig igrunn) en kikkert i 3-12x56 som jeg anser å være litt overkill på salongen, samt ei og anna bærereima i (antagelig) tilsvarende kvalitet som den som følger med rugeren.

 

Fornuften haller da mot Howaen, man slipper bla. unna mye "ræl" som antagelig ikke blir brukt/blir lagt i roteskapet. Det er dog noe med Rugeren som gjør at jeg blir litt tiltrukket av designet.

 

Åsså vardet dette med twisten da.. Krappere twist er positivt for å stabilisere lengre kuler har jeg lest, men har også sett noe ang. det at lettere kuler kan bli trassige? Tenker da på V-maxen til kråka f.eks, samt helmantlet treningsammo. Dette ser dog ikke til å bli noe problem, om jeg har forstått det riktig.

 

Hva ville du gjort i min situasjon? Jeg bikker hele tiden mellom de to. Rem. 700 har også vært i siktet, men den faller liksom litt bort hver gang. Sitter igjen med de to nevnte. Bruktmarkedet er også magert pr. tiden. Budsjettet er forsåvidt i gata 12-15000.

Link to comment
Share on other sites

M67: Det skader vel ikke om man har lyst på det mest fornuftige valget?

 

Riflestigning: Mjo, mja. Skal en bare skyte lette kuler kan en nok droppe krapp stigning, men en hadde ikke fått solgt disse om lette kuler ikke fungerte. Har en 222 med 1:9 selv, og den håndterer fint kuler som 55TSX og 69match. Med mindre du har seriøse planer om å skyte langhold holder det.

Link to comment
Share on other sites

Godt svart igrunn M67! :)

 

Langhold? Nei, ikke utover 200m iallefall.. Med .17HMR treffer jeg greit innenfor etiketten på ei lita brusflaske på 100-120M, og anser det som godt nok for kråka på hold ut til 100m. Problemet her er at kråka har knekt denne koden, og oppholder seg i et skogholt ca. 160-170m ifra garasjen. De ser meg ikke i garasjen (enda iallefall), og synes dette blir litt for mye sjangsespill for .17HMR`en. Så det blir nok det lengste den skal være med på, sånn på ramme alvor.

Link to comment
Share on other sites

Ville rådet deg til å se på Tikka T3x, rustfri med 510mm gjenget løp fra fabrikk.

 

Amerikanske rifler gidder jeg ikke å bruke tid på engang lenger..

Da skal de iallefall være fikset fra børsemaker før jeg kjøper dem.

 

Fantastisk boltgang kontra Howa

Svalespor for montasje

Kvalitetspipe

Bra avtrekk som du kan stille selv

 

Noen piper kan være kresne.. men generelt så har krappere twist ingenting å si på lettere kuler.

1-8 i 223 tar alt fra 40-80 grain

Link to comment
Share on other sites

Denne godt mulig (ikke tilknyttet til selger)

 

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=84659663

 

Eller så ville eg av valgene du har sett deg ut for Howa mini action, du kan også vurdere cz527 og remington seven.

Eg liker låskasse tilpasset til mindre kaliber og ville nå iallefall ikke gått for Tikka T3 i 223 selv om det er absolutt god rifle.

 

1-8 eller 1-9 for når du begynner å lade selv. Pipene eg har går helt fint med 55gr kuler og 40 gr v.max :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den Browningen det linkes til i innlegget over og jeg vurderte lenge Tikka T3 og hadde i grunn bestemt meg for Tikkaǹ inntil jeg kom meg på butikken og fikk kjent på begge.

Jeg påstår ikke Browningen er bedre, men den passet meg bedre. Anbefaler deg å holde å kjenne på børsa før du velger, og jeg tro det vil gjøre valget lettere.

Ang Browningen linket til over, så leveres den modellen med 8"twist. Min sånn børse samler 50gr ammo uten problemer. (Jeg har ikke prøvd lettere ammo.)

Jeg begynte å lade selv etter jeg kjøpte min 223, og gledes nå over å kunne stabilisere 77gr kuler. Bildet under er 3 skudd på kald børse i går på 590 meter.

 

 

PS! jeg bommet på det røde fordi jeg målte feil avstand 8)

 

31039518340_700a72d26e_k.jpg2016-12-03 12.35.29 by Vikanfoto Per-erik larsen, on Flickr

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Remington 700 Tactical i 223 som har 1:9 stigning. Denne samlet ikke til mine forventninger med noe som helst ammo i 40-55grs. Da jeg kjøpte Fiocchi Perfecta med 69grs match king ble det "hull i hull-presisjon" på 100m. Jeg lader selv 69grs smk i dag og oppnår like god, om ikke bedre presisjon. Hvis du skal belage deg på å kjøpe denne typen ammo så er det greit å ta med i betraktningen at den koster 14-15kr skuddet.

 

Hvis planen er å kjøpe billig 55grs ammo ville jeg ikke kjøpt ei børse med riflestigning som er tilpasset tyngre prosjektil. Jeg er redd du vil bli skuffet over presisjonen du får.

 

Jeg fikk vel alt fra samlinger i størrelse mellom en snusboks og en håndflate på 100m med billige 55 grainere. Det er jo helt uholdbart for en fabrikkny, moderne rifle. Jeg testet alle typer jeg fikk tak i, og var på et tidspunkt redd for at det feilet den nye rifla mi noe...

Link to comment
Share on other sites

Hvis planen er å kjøpe billig 55grs ammo ville jeg ikke kjøpt ei børse med riflestigning som er tilpasset tyngre prosjektil. Jeg er redd du vil bli skuffet over presisjonen du får

Basert på en (1) rifle? Og du er sikker på at stigninga er den ene variabelen som gir utslaget her? Det er drøssevis av rifler, inkludert min(e) som går som stråler med 55gr kuler, og har riflestigning 1:7"-1:9".

 

var på et tidspunkt redd for at det feilet den nye rifla mi noe...

Jeg vet om mange som har strevd med å få både Remington og andre rifler til å gå, med både lett og tung ammo. Som "Goose" sier i Top Gun; "The list is long, but distinguished".

Mange har gitt opp nettopp tunge kuler i løp med krapp stigning, under antagelsen at de ikke er stabile i den riflestigningen de har, men som den absolutt skal være stabil i. Jeg mener det ER noe feil med disse riflene, de har assymetrier som setter opp store vibrasjoner/svingninger og må ha akkurat rett ammo, for å være i "tune". Riflestigningen er det neppe, siden det virker fint i andre rifler med samme stigning.

 

Argumentet til 300 win mag gjelder jo uansett, kjøper du ei rimelig rifle, der risikoen er stor for at den er "kresen", så stiger risikoen for at "billig" ammo ikke samler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som M67 sier er det vanskelig å si noe bastant ut fra ett eksempel, men det hender nok at man får problemer med rask stigning og lette kuler. På den andre siden, svært mange 223-rifler leveres i dag med 1:7-9", og de fleste får helt grei presisjon med billig-ammo. Om dette var et stort problem ville vi nok ha hørt mer om det.

 

Men ja, av og til går det skjeis. Og sjansene er nok størst på rimelige våpen. Flere trekker frem 1:9 som et godt kompromiss, jeg er veldig fornøyd med det i 222 men siden det er en LW-pipe er det neppe representativt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis planen er å kjøpe billig 55grs ammo ville jeg ikke kjøpt ei børse med riflestigning som er tilpasset tyngre prosjektil. Jeg er redd du vil bli skuffet over presisjonen du får

Basert på en (1) rifle? Og du er sikker på at stigninga er den ene variabelen som gir utslaget her?

 

Trådstarter spør jo "Hva ville du gjort i min situasjon?", så jeg tillater meg å svare ut fra mine erfaringer, og ja, det begrenser seg til en (1) rifle. Jeg har aldri hevdet å levere fasit her, men min mening og erfaring. :? Jeg er heller ikke sikker på at riflestigninga alene er årsaken til at jeg plagdes, men jeg spurte også etter andres meninger og erfaringer da jeg opplevde problemet med lette kuler i ferdigammo. Jeg fikk mange svar fra andre som hadde opplevd lignende problemer og kunne melde om at tyngre prosjektiler og hjemmelading var veien å gå.

 

Det er jo selvsagt mye å forlange at en billig rifle matet med billigste tilgjengelige ammo skal måle seg presisjonsmessig med en top of the line customrigg, men jeg mener samtidig at man bør kunne forvente et visst minimum av presisjon uansett hva man kjøper slags rifle.

Link to comment
Share on other sites

Vil virkelig lette kuler vil gå dårlig i en .223 med hurtig riflestigning (1:9)? F.eks vmax på hhv 40 og 50 grain?

 

Har kun skutt med >55gr i børsa mi, men tenkte å eksperimentere med noen lette/ekspanderende kuler pga faren for rikosjetter når man jakter kråke og ravn i steinurene. 204 ruger frister dog litt her.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Tikka T3 med 1:8 i riflestigning, samlet ikke tilfredsstillende med noen kuler mellom 40 - 60gr. Det vil si 3 skudd i kronestykket på 100m fra benk.

Min Ruger mini-14 med 1:10 stigning derimot samlet helt greit med det meste, med tanke på type våpen.

 

Har vært i kontakt med flere som har samme "problemet" med T3 og ville ikke kjøpt med så krapp stigning dersom jeg skulle handlet på nytt og kun skutt fabrikkammo.

Med tunge kuler og hjemmeladet gikk den derimot som en stråle, Tikka'en.

 

Kun MIN erfaring, basert på kun et par våpen. Ville heller ikke hatt Tikka på nytt grunnet "universal" lengde på låsekasse og likevel begrensninger på magasinlengde.

Link to comment
Share on other sites

Vil virkelig lette kuler vil gå dårlig i en .223 med hurtig riflestigning (1:9)? F.eks vmax på hhv 40 og 50 grain?

Altså, ja og nei... En ting en skal huske er jo at ei rifle så er riflestigningen like krapp for tunge og lette kuler - de lette har ikke så mye mer fart at det blir en dramatisk forskjell i rotasjonshastighet. En vil se mer dispersjon i 1:7 enn i 1:14, og det er en mye større forskjell enn mellom kuler i 850 og 1000m/s.

 

Kuler som ikke er perfekte (og det er de ikke) vil ha større dispersjon i raskere riflestigning, men hva er "større". Sålenge kulene ikke er "elendige" (en ser jo Partizan og slik går dramatisk dårlig av og til) så er dette en liten effekt. Det er snakk om relativt små forskjeller, fra merkbare med noen typer til knapt merkbare med andre. Da snakker vi om effekten av riflestigning alene, Kjøper en billigammo, så er risikoen større for at kulene ikke er runde, eller har ubalanse, og at patronene ikke er rette.

 

Vaughn har en analyse av dette problemet i "Rifle Accuracy Facts", og Litz har en i "Modern Advancements.. Vol 1", begge er både teoretiske og praktiske. Litz tester ulike fabrikater kuler, og Vaughn borer hull i kuler for å lage ubalanse. Litz konkluderer med at fordelene med rask riflestigning er større enn ulempene. Vaughn forfekter vel å velge stigning som akkurat stabiliserer de kulene du skal bruke, men han ser det fra et BR-perspektiv, og legger til grunn at du skal skyte EN type kuler.

Jeg synes at folk burde sette seg litt i temaet før de prøver å diskutere det. "Jeg vet ikke noe om biler, men jeg hadde en Subaru og motoren mistet smøring. Subaru er drit."

 

Effekten av skjeve piper og låskasser, rufsete løp som varierende indre diameter og den type ting er jo mye større, og er alltid en risiko når en kjøper rifle. Å kjøpe rifle eller riflepipe er et lotteri - jo mer penger du legger i, jo større er sjansen for å vinne. Andelen av rifler som "ikke skyter" er langt større for f.eks. 5000-kroners "Remchester Tactical", enn for 50 000kroners "The Shit Benchrest", alt annet er imellom der et sted - men en er aldri sikker.

 

 

Om jeg får ånden over meg så skal jeg kopiere litt fra de bøkene.

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 223 med 55gr billigammo som konkurransepatron på den gamle OL-grenen løpende hjort siden 1980. Siden 1980 har jeg skutt et sted mellom 130 - 150000 skudd med 55gr fabrikkammo i boltrifler på trening og konkurranse. De aller fleste riflene har hatt 1.12" løp eller har vært 1-14" 222 som har blitt kamret om til 223 på billigste måte. Det har aldrig vært problemer med å få tak i ammo som holder 2,5cm på 100m som er tilstrekkelig for løpende hjort. Selvfølgelig var det ammo som gikk dårlig og da snakker vi om 3-5cm. Når billigammo er på tilbud testes loten, går den på 2,5cm kjøpes alt en kan få tak i. Slik har jeg holdt på i alle år.

 

Når rifler med rask riflestigning kom startet presisjonsproblemene med 55gr ammo. Alle jeg skjøt sammen med var vant til at ""Oi, det er stevne til helgen. Jeg må ha ammo" og paniikkkjøpte soen hundre skudd i nærmeste butikk. Nå var det noen som hadde kjøpt seg Blaser (en..), T3 og Rem700 med rask stigning uten å tenke seg om. De visste ikke engang at standarden var endret eller at de hadde valg på riflestigning. Det de så var at plutselig fikk man "grupper" på 10cm eller mer med ammo som gikk helt ok i 1-12". En gang skulle jeg skyte landskamp på Bisley i England. For en gangs skyld hadde jeg fått ånden over meg og ladet ammo med 52gr SierraMK. En av lagompisene hadde Blaser og fabrikkammo som gikk fint i ei annen gammel 1-12" pipe. Nå spredde Blasern "over hele skiva" med ny pipe som viste deg å være 1-10". Krise. Enden på visa var at han måtte få mine hjemmeladde 52gr og Sakoen min med 1-12" skjøt tilstrekkelig bra med hans fabrikkammo. 52gr gikk forøvrig "hull i hull" i Blasern. Dårlige forberedelser, men sånn er det av og til.

 

Min erfaring gjennom alle disse årene er at jeg har aldri sett dårlig billigammo skyte mer enn 5cm på 100m med 1-12". Jeg har imidlertid sett "bra" billigammo, som skyter 2,5cm i 1-12", spre 10-12cm i løp med rask stigning.

 

Hele poenget med billigammo er jo at man kan skyte mye og lære seg å skyte fra alle stillinger med og uten støtte med tilstrekkelig presisjon. 2,5cm er tilstrekkelig, 8-10cm+ er ikke tilstrekkelig. Da er valget mellom 1-12" og feks 1-9" lett hvis man vil skyte mye uten å sitte lenge bak ladepressa.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle innspill. Pengeboka fikk siste ordet i laget (denne gangen også) så nå er ei lite brukt Rem. 700 SPS påvei. Denne har fått seg en ny stokk med alu blokk (uten at jeg har helt kontroll på hva det betyr i praksis, men forrige eier hevdet da at samlingene krøp betydlig sammen etter dette byttet.

Picatinny-skinne følger med (passer meg bra, da kikkerten på salongen har montasjer for dette) samt 2 leupold qrv-ringer. Mye latin for meg her enda, men det burde komme seg. Nesten ny lyddemper, i tillegg til ca. 100 skudd. Så får tiden vise om jeg har driti på draget. Med meg bak børsa, så er nok neppe børsa begrensinga alikevel foreløpig, for jeg er ingen erfaren god skytter. Men håper på å få trene mer nå når prisen pr. smell går ned. Samtidig leser jeg mer og mer om hjemmelading. Ser interessant ut, og kommer antageligvis til å prøve det ila. våren. Følger med ei "die" med børsa også. Så satser på å få kjøpt "ladeboken" på kommende fritur, og lese meg opp litt på emnet neste runde på havet. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Tar opp igjen denne tråden her. Har berre ei rifla i dag, men har èin klave kan èin få ku. Har både 223 diesett og lee loader på veg. Så då må det vel omsider bli ei .223 rifla etter kvart. Sjølv om den andre rifla er i 6,5x55 så er det .223 rifla eg kjem til og skyta med kjenner eg meg sjølv rett.

Grågås, kråker, rev, blinkskyting og muligeins jaktfelt viss eg kjem meg til. Kva rifla ville de gått for? Er Open for litt av kvart, ikkje sikkert det blir handling sånn med èin gong men sånn etter kvart då.

 

Har ikkje bestemt meg for om eg skal ha låsekasse tilpassa kaliberet eller ei med vanlig størrelse. Trur det er èin fordel at ho ikkje er for stor og tung. Ser strengt tatt for meg at det blir mest skyting av kuler frå 40-60 grain. Tenker at dersom èin skal skyta så tunge kuler for kaliberet så kvifor ikkje heller èin 6 mm, eit eller anna.

 

Litt lite besluttsom som de sikkert skjønar men 223 rifla skal det bli når eg berre får omrømt meg litt.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke dårlig bulk-ammo som er problemet i .223? Ikke Tikka i seg selv, men kanskje heller 1:8 twist? Det er ingenting i veien for at en .223 skulle gå like bra som .222 eller .22-250, om ammmunisjonen er bra. Jeg har (hatt) to ulike .22-250; en "dårlig" original R700 og en custom. Begge veldig presise med kuler fra 35 gr til 55 gr. 1:14 twist er kanskje et sikrere valg om du tenker billig fabrikk-ammo og kulevekt fra medium og nedover.

Link to comment
Share on other sites

Men det er noko med og skyta 222 og 223. Mindre smell, mindre rekyl, mindre varmeflimmer. Kan ha mindre dempar og faktisk mindre gevær og. Om kostnaden ved skytinga blir mindre enn med 6,5x55 veit eg ikkje, men sannsynlegvis.

 

Er jo ulemper og då. For all del. Takler jo ikkje større storvilt enn rådyr og meir utsatt for vind. Men eg skyt no berre èin hjort i året så då får eg heller ta den andre. Same og med vinden, mesteparten av skytinga er innanfor 200 meter.

Link to comment
Share on other sites

Har en tikka t3x 223 i 1:8. Nå kan det være stor forskjell fra rifle til rifle, men planen er å teste denne i helgen med Black hills 36gr v-max, 50gr v-max, samt 55gr helmantel fra Fiocchi. Kan gi en tilbakemelding på hvordan det går. 

Edited by Eiha
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

223 er et glimrende kaliber til sitt bruk. Jeg skyter mye 223 og liker det veldig gott. Men etter min mening g er ikke Tikka nødvendigvis svaret. Har hatt Tikka T3 med 1:8 løp men fikk aldri den helt helt store presisjonen. Solgte den og kjøpte en ny S&L med 1:8 rifling og det er en helt annen verden. Kjemperifle med fantastisk presisjon. 223 anbefales på det sterkeste. Utrolig morsomt og skyte på 3-400m med noe som er rekylfritt og kjempepresist.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Det er vel 1:8 twist som verkar og vera problemet ja i forhold til kuler på ca 55 grain.

Kan du forklare hvorfor de går godt i 7" twist da? Problemet er vel heller andre faktorer i løpet. Evt. kulene. Jeg syns 223 er et kaliber der påfallende mange klager over manglende presisjon? Det gjelder ikke bare Tikka, men andre merker også.

223 er også kanskje det kaliberet det selges mest "drittammo", siden det er et stort marked for hurtigskyting med halvautomater, uten presisjonskraav som ligner de vi snakker om her. Kan det være en sammenheng?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja er klar over at du kan vera inne på noko. Eg kjem nok til og lada ammunisjonen sjølv med lapua hylser. Jaktkuler er viktigast for meg. Er vel èin viss sjangse for at eg kjem til og prøva 50-53 eller 55 grains v-Max fyrst, eventuelt noko frå sierra. Er vel eit spørsmål om kva èin får tak i og.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, M67 said:

Kan du forklare hvorfor de går godt i 7" twist da? Problemet er vel heller andre faktorer i løpet. Evt. kulene.

 

Har du prøvd "drittammo" i 1:7? Problemet burde bli større der enn i 1:8. Min .22-250 med 1:9 går veldig bra med 53 gr. Har ikke prøvd maksladninger med 40 gr ennå, men moderat ladet gikk det helt fint.

Prismessig blir noe av poenget med .223 borte om den ikke takler billig bulk-ammo. Det finnes bra match-ammo også, men da koster det omtrent like mye som hva som helst annet, om ikke mer.

 

2 hours ago, Stihl Crazy said:

Men det er noko med og skyta 222 og 223. Mindre smell, mindre rekyl, mindre varmeflimmer. Kan ha mindre dempar og faktisk mindre gevær og.

 

Jeg har vel faktisk aldri skutt med .223, men mye moderat ladet .22-250. Det blir omtrent samme sak. Enklere å skyte godt med lite rekyl. Lader man selv så blir det ett fett. Gode hylser og kuler koster penger uansett. Krutt og tennhette går for omtrent det samme.

Sierra er aldri feil å prøve. Jeg har brukt en del Blitzking i både .224 og 6 mm. Den er eksplosiv! Hjalp en nabo med katte-invasjon i låven. Pent var det ikke, men veldig effektivt. Mitt inntrykk er at Blitzking er like eksplosiv som V-max, men hakket mer presis. 

Link to comment
Share on other sites

Tanken har faktisk vore innom 22-250 og ja, har aldri høyrd om slike problem der. 22-250 er vel hard på løp og er vel meir eit jakt enn skyta på blink kaliber. Er jo som du skriv og då, kan ladast ned. Er vel ikkje ei heilt harmonisk patron 22-250, eg er èin nøktern person. Men mykje fornuftig det du skriv.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Har hatt Rem 700 Varmint i .223 og fikk aldri noen grupper som samlet i alle kulevekter i fabrikk eller hjemmeladd. Den var vel 1:12 snurr i. Har Ar i 1:9 som samler meget bra i forhold til Varminten. Men bruksområdet er anderledes. Har klådd litt på en Ruger American Ranch rifle (1:8) i .556 med Ar mag løsning og avtrekket er fantastisk og stillbart- til jakt. Presisjon jeg fikk skutt i hurten og sturten i sterk sidevind var 10 skudd med 55 grs Fiocchi som samlet overraskende bra.Ish 20-25mm. Veldig plastikk fantastisk børse men tror løpene er veldig bra på disse. Og meget hendig rifle.

Link to comment
Share on other sites

Finner nok ikke mye brukte hylser i .22-250, og om du skulle finne noen så er de antagelig skutt sønder og sammen. Spørs jo hva du vil ha. @Stihl Crazy nevner Lapua-hylser. Med fornuftig håndtering varer de leenge. Jeg gidder ikke å bruke plukkhylser, men det avhenger jo av hvor mye man skyter etc. 10 ggr omlading bør man klare. Lapua koster 12,95 i .22-250, dvs  1,30 pr. smell. Klarer du 20 omladinger er det 65 øre. Gode kuler koster fort vekk 5,- pr. stk. Et par kroner i krutt, og ei krone for tennhetta. Om du i det hele tatt får tak i tennhetter i disse dager 😳 Om ei pipe koster 7000,- og klarer 3500 skudd, så er det 2,- kr pr. smell i slitasje. Det er ikke mye å spare på å bruke billige hylser, forutsatt at man kan skyte  dem en del ganger. Kuleprisen dominerer.

 

Jeg brukte .22-250 til jaktfelt i flere år, med godt resultat. La meg lavt i ladning, brukte både billige 55 gr FMJ bulk og dyrere Blitzking o.l. Kjøpte rifla i -98, og originalpipa lever ennå hos ny eier. Riktignok har jeg skutt mye annet ved siden av. Jeg sier ikke at en ..22-250 tåler aktivt bruk i 25 år ;-) Men det kan være verdt å ta en titt på hva det koster i ammunisjon å skyte ut ei pipe. Koster fort vekk 10 ggr mer i ammo enn i pipe. F.eks 5000 stk. 6,5x55 a kr 12, - = 60.000,-

 

En stor fordel for meg som hjemmelader er samme diameter på støtbunn på .22-250 som -06're. Dvs. at jeg kan bruke samme rifla til alt fra .22 til 9,3. Fra trost til elg. Med samme sluttstykke. Så .22-250 kan være et substitutt for .223, under gitte forutsetninger. I verste fall må du kjøpe ny pipe litt oftere. 

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (16 minutter siden):

F.eks 5000 stk. 6,5x55 a kr 12, - = 60.000,-

Nå lader man 6.5x55 for 6 kroner, og 4000 skudd er nok mer realistisk i en konkurransesetting. Jakt, sikkert 6000, Kjøper man jaktammo, så koster den mye mer enn 12,- Så det koster et sted mellom 24 000 og 100 000+ å skyte den ut.
Ser du bort fra Sauerpiper, så er ei pipe i dag fort 12-14 000, så forholdet slitasje/ ammopris er temmelig variabelt.

 

Forskjellen er stort sett at pipa har man betalt, så det glemmer man. Den beste løsningen er faktisk å kjøpe ammo, eller komponenter til skyte pipa ut samtidig som du kjøper pipa...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (12 timer siden):

Ja er klar over at du kan vera inne på noko. Eg kjem nok til og lada ammunisjonen sjølv med lapua hylser. Jaktkuler er viktigast for meg. Er vel èin viss sjangse for at eg kjem til og prøva 50-53 eller 55 grains v-Max fyrst, eventuelt noko frå sierra. Er vel eit spørsmål om kva èin får tak i og.

 

Jeg har en Weatherby Vanguard S2 i 223 REM med 1:9" riflestigning (61 cm pipelengde). Har fått veldig bra presisjon med Berger 55 Varmint FB i denne rifla (ladet med Lapua hylse og 23 grains N-133). Også Nosler 69 grains CC med N-133 går bra. Men den Berger-kula utmerket seg med veldig bra presisjon.

 

Den er verdt å prøve.

 

5 skudd 100 m :

 

bilde.png.4de963348bbfdb98d5ab1e832217063c.png

Edited by Bergara-Man
tillegg kaliber
Link to comment
Share on other sites

@Stihl Crazy Ta en titt på howa mini action. Enda kortere låskasse enn vanlig kort, og jeg liker de nye HACT trykkpunkts avtrekkene. De er justerbare sånn som de kommer, og vil du ha det enda lettere, så får man kjøpt fjører fra f.eks gunbloke. Eneste jeg har å utsette på howaen min (long action) er hogue stokken. Mye mulig boltgangen er glattere i en tikka, men man må jo dra den bolten 3 ganger så langt som i en mini action. 

Link to comment
Share on other sites

Howa mini er eit allternativ ja, prøva og finna ut mest mulig om rifla. Står jo èin god del her på forumet om ho. Det eg har lese meg opp på er at magasinet dett lett ut. Veldig kjekt med kort og hendig rifla då, stokken verkar og vera mjuk, er vel ofte der i den prisklassen. Må finna ut meir om avtrekket, ikkje alltid det er så mykje og justera på dei justerbare har eg skjønt.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt rifler i 223, skutt med 55gr "drittammo" til trening og konkurranse, i snart 45 år.

Min erfaring er at rifler med 1-12" er de som stort sett går best med drittammoen.

Hver gang jeg gikk/går tom tester jeg litt forskjellig drittammo og kjøper den som går best.

Nå har jeg pipe i 1-10" og bruker 62gr FMJ GGG. Denne pipa, av sveitsisk opphav, synes ikke noe om 55gr.

Til større konkurranser, som jeg nesten ikke har skutt med grovkaliber siden før pandemien, lader jeg Sierra 52/53gr SMK med 21gr VV N120 som er svært snill med pipene (lang levetid). 

Bruk av VV120 og Norma N200 med lette kuler er undervurdert i 222/223. Det kjappe kruttet går raskt over i gassform og jeg tipper at det er mindre mekanisk sandblåsing av overgangskonus, etc som gjør at pipene holder lenge. Mengden krutt har sikkert også noe å si.

Ei orginal Sako 75 rustfri 1-12" tung varmintpipe holdt nesten 15000 skudd med fornuftig presisjon til mitt bruk før den tok kvelden med slik ammo. Dvs, den satte 5 skudd (52gr SMK) innenfor 2,5cm på 100m, etter at den var skutt glovarm med 25 kjappe skudd, opp til nesten 15000 skudd.

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Slike "hva ønsker jeg meg egentlig"- tråder blir ofte veldig detaljorienterte. Mens de faktorene som har størst betydning for et lykkelig valg ofte er mer grunnleggende ting, av ergonomisk og praktisk karakter.

 

Alle rifle- og siktevalg innebærer noen kompromisser. Skytbarhet vs bærbarhet, f.eks. Eller forstørrelse vs synsfelt. Fleksibilitet vs enkelhet.

 

Hvis du starter med å bestemme deg for hvilket behov børsa skal dekke, og hvilken grunnleggende ergonomi som passer behovet, vil de andre detaljene gi seg selv.

 

Presisjonsorientert våpen som kan beherske små mål på store, åpne flater?

- litt høyere vekt er greit

- velg en riflestigning som takler flyvedyktige kuler

- litt overflødig låskasselengde gjør ingenting

- stokken bør legge til rette for litt høy siktelinje, siden du sikkert vil ha en litt klumpete kikkert

 

Hendig ruslebørse som skal være minst mulig plagsom i skauen?

- kort og lett børse er fint 

- liten, lett kikkert forstyrrer balansen minst mulig

 

Rekreasjonsrifle hvor jakten egentlig bare er et alibi for innkjøp?

-  kjøp den rifla som gir godfølelsen.

 

Lykke til med valget! 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Glemte bilder, men bildene jeg tok til slutt er representative for seriene som ellers var på 3-4 skudd hver. 
 

Fiocchi 55gr og v-max 50gr gikk omtrent identisk. Begge gikk overraskende bra og på 50m gikk alle fiocchi-skuddene i samme hull. 
v-max 36gr Grenade var så som så. Ok nok for rev opp til 100 meter, men som en kan se ble det mye mer spredning. Ikke uventet det. Det var tidvis litt vind, men den påvirket nok resultatet i liten grad.

IMG_2192.jpeg

IMG_2193.jpeg

IMG_2194.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at eg kjøper litt for rekreasjon men eg er typen som ikkje får ro i sjela med mindre børsa samlar på helst mindre enn 15 mm, tre skot 100 meter.  Veit eg kan gjera det med 6,5x55. Ellers går eg berre og tenker på kva som er problemet eller om ho rett og slett ikkje er kapabel til betre. Selvfølgeleg kan vera meg og men har prøvd heilhjerta med 4-5 forskjellige rifler og sett at eg kan få det til. Stikkord er stødig skytebenk, solid eller faktisk risposar til støtte framme og bak, heilt vindstille, god tid, godt lys og rooolige avtrekk. Viss rifla, siktet, montasje og ammunisjon er bra går det fint og samla på 10-15 mm.

 

Ellers takk for testen Eiha, dei to øverste bildene er det med v-Max og Fiocchi? Avstand ? Er vel to skot i kvar av dei seriane vel.

Link to comment
Share on other sites

Eg skyt meir enn ei gruppe då, to eller tre. Skal èin fyrst prøva må det vera optimalt iverfall så optimalt det kan bli for meg då. Litt stress er det jo, men ikkje så mykje. Er så nærme huset at eg slepp noko kjøring men må bæra tinga på plass, ikkje så lange stubben og gå då men alt tar jo litt tid. Pleier og nytta på når det er fint vær, så kan alt utanom rifla berre ligga ute til neste dag dersom eg ikkje blir ferdig den fyrste.

Link to comment
Share on other sites

Har denne selv. Er vel 1:9 med snurr i disse. Har ikke hatt problemer med ymse fabrikk ammo - føler jeg selv da. Har riktignok kun skutt rundt ~300 med den (og den har samlet støv nokså lenge nå) og selv om jeg har lade utstyr har jeg fortsatt fabrikk ammo jeg spiser av. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...